  • 61. Data: 2023-02-07 12:51:08
    Temat: Re: Co zastąpi CB w samochodach ...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Feb 2023 21:44:24 +0100, io wrote:

    > Minęło 5 lat :-)

    minelo 5 lat ... nikt juz nie pyta, jak dojechac, bo ma
    nawigacje/google, jak trasa tez nie pyta, bo sa w nawigacjach korki,
    a policjanci sa w janosiku i innych.

    Jedyne na co narzekam, ze janosik slabo nawiguje i kiepsko korki zna.

    > Zasięg pojedynczego łącza nie determinuje zastosowań. Łącz BT o zasięgu
    > 10 metrów z powodzeniem używa się do przesyłania danych za pomocą TCP na
    > drugi koniec świata jak i z drugim urządzeniem BT.

    Tylko troche trudno w samochodzie uzyc, bo odstep od jadącego w tę
    samą stronę bedzie wiekszy, a z przeciwnej przejedzie za szybko.
    Wifi z wiekszym zasiegiem otwiera wiecej mozliwosci.

    > Ale co ma być z tej sieci i po co? Wysiądzie DNS i nie działa. Internet
    > to międzysieć. Takie cuś do łączenia sieci a nie pojedynczych hostów. Do
    > pojedynczych jest właśnie sieć lokalna. Przy czym nie rozwinęły się
    > jeszcze wystarczająco bezprzewodowe sieci mobilne samoorganizujące się.

    Internet może i sie nazywa "międzysieć", ale sluzy do lączenia hostów.
    Do czego miałyby sluzyc takie organizowalne sieci mobilne, to nie
    bardzo wiemy. Ale jest internet mobilny w telefonach i dziala w miare
    dobrze.

    Ale czego chcemy?
    Zeby kierowca powiedzial w mikrofon "wywolanie ogolne" i uslyszeli w
    glosnikach wszyscy w promieniu 5 km?
    Takie CB na smartfonach ?

    > Jedno z drugim nie ma wspólnego.
    > 1 (nie to o czym myślę). To oczywiście nie idzie w kierunku komunikacji
    > głosowej.

    Kierowca rece ma zajete, wzrok ma zajety - komunikacja glosowa to
    dobry wybor.

    > 2 (to o czym myślę). Natomiast ludzie oczywiście chcą rozmawiać.

    Taaa ... przez "komunikator" :-)

    > Fakt, że aplikacje komputerowe realizują "komunikację schematycznie"
    > wynika z łatwości przetwarzania. Ale już użyteczny komunikator musi
    > posiadać komunikację głosową.

    > Ale to już wiemy, że wystarczy system dostarczający informacji o
    > korkach. Tylko mamy dominujących graczy, którzy nie potrzebują cudzych
    > systemów.

    Dokladnie.
    Choc prawde mowiąc brakuje mi dokladniejszej informacji - widze np ze
    google proponuje mi jazde jakąś boczną drogą przez 100km - i nie wiem
    - cos poważnego, czy zaraz sie skonczy - polaczyc z kims w tym korku
    by sie przydalo.

    Ale to za trudne, wiec nie będzie :-)

    Jeszcze są informacje radiowe - czy glosowe, czy cyfrowe przez TMC.
    Juz widac, ze u nas TMC nie wypalilo - poniekąd dlatego, ze wieksi
    gracze nie potrzebują cudzych systemów :-)

    > 5 lat minęło ... nic się nie rozwinęło. Pojazdy autonomiczne nadal nie
    > funkcjonują. Nie rozwinęły się samochody na minuty. Rzeczywistość
    > zweryfikowała bajanie o tym i o owym.

    Ktos tam jednak 5 lat przepracował, i mozliwe, ze autonomiczne jednak
    wypalą.
    Samochody na minuty - za drogie widac, ale hulajnogi na minuty sie
    rozwinęły :-)

    J.

  • 62. Data: 2023-02-07 17:37:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    In pl.rec.radio.cb J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > minelo 5 lat ... nikt juz nie pyta, jak dojechac, bo ma
    > nawigacje/google, jak trasa tez nie pyta, bo sa w nawigacjach korki, a
    > policjanci sa w janosiku i innych.

    W ogóle nikt o nic nie pyta. CB radio milczy. Czasem ktoś tylko rzuci do
    kogoś jakąś soczystą kurwą, a tak to jest cisza.

    Do tego jest CB :)

    --
    Przychodzi kogut do kurnika... Patrzy... Nie ma ani jednej kury.
    Idzie do restauracji... Patrzy... Kury kręcą się na rożnie.

  • 63. Data: 2023-02-07 18:22:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Feb 2023 16:37:52 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > W ogóle nikt o nic nie pyta. CB radio milczy. Czasem ktoś tylko rzuci do
    > kogoś jakąś soczystą kurwą, a tak to jest cisza.

    > Do tego jest CB :)

    na 100km raczej nie zadziala.
    Poza tym ... milczy.

    Ale przypomne reklame

    https://www.youtube.com/watch?v=VWr16echOn8

    J.

  • 64. Data: 2023-02-08 21:28:21
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 07.02.2023 o 12:51, J.F pisze:

    > minelo 5 lat ... nikt juz nie pyta, jak dojechac, bo ma
    > nawigacje/google, jak trasa tez nie pyta, bo sa w nawigacjach korki,
    > a policjanci sa w janosiku i innych.

    No tak, taki jest powód zmierzchu CB.

    > Jedyne na co narzekam, ze janosik slabo nawiguje i kiepsko korki zna.

    A reklamy?

    > Tylko troche trudno w samochodzie uzyc, bo odstep od jadącego w tę
    > samą stronę bedzie wiekszy, a z przeciwnej przejedzie za szybko.

    No tak. Nie to chciałem przekazać, że BT nadaje się do łączności między
    samochodami, bo rzeczywiście 10-metrów nie wystarczy. Ale ogólnie, z
    dość krótkich, ale nie za krótkich, połączeń można zbudować rozległą sieć.

    > Wifi z wiekszym zasiegiem otwiera wiecej mozliwosci.

    No to właśnie 802.11p. Tyle, że raczej nie można go używać do
    swobodniejszej komunikacji. Ale są inne, które już można.

    > Internet może i sie nazywa "międzysieć", ale sluzy do lączenia hostów.

    Techniki używane w internecie umożliwiają łączenie hostów, ale sieć
    lokalna z reguły nie jest częścią internetu tylko ma do niego
    jednostronny dostęp.

    > Do czego miałyby sluzyc takie organizowalne sieci mobilne, to nie
    > bardzo wiemy.

    Do tego, by hosty w okolicy mogły komunikować się między sobą bez
    routerów/apków.

    > Ale jest internet mobilny w telefonach i dziala w miare
    > dobrze.

    Nie wydaje się by internet mobilny poza miastami działał dobrze. Np w
    pociągach rwie a w Pendolino w ogóle nie działa.

    A przede wszystkim to jest właśnie dostęp do internetu a nie internet.
    Dwa smartfony gadają "przez warszawę" a nie między sobą.

    Do tego, trzeba zapłacić komuś by to połączenie "przez warszawę"
    realizował. Nie wiadomo po co, jak te hosty są w zasięgu radiowym.

    > Ale czego chcemy?
    > Zeby kierowca powiedzial w mikrofon "wywolanie ogolne" i uslyszeli w
    > glosnikach wszyscy w promieniu 5 km?
    > Takie CB na smartfonach ?

    To jest dobre pytanie na które MZ nie ma jeszcze odpowiedzi. Takie
    użytkowanie medium transmisyjnego jak w CB raczej nie ma przyszłości.
    Zawalone zostałoby reklamami jak zresztą dzieje się z CB na drodze.
    Bardziej komunikacja jakoś kierowana. Ogólnie, na razie brakuje raczej
    medium transmisyjnego niż pomysłów na usługi.

> [...]
    > google proponuje mi jazde jakąś boczną drogą przez 100km - i nie wiem
    > - cos poważnego, czy zaraz sie skonczy - polaczyc z kims w tym korku

    CB ciągle działa w takich przypadkach. Ma tylko za długą antenę oraz nie
    jest wspierany przez systemy multimedialne pojazdów.

    > Jeszcze są informacje radiowe - czy glosowe, czy cyfrowe przez TMC.
    > Juz widac, ze u nas TMC nie wypalilo - poniekąd dlatego, ze wieksi
    > gracze nie potrzebują cudzych systemów :-)

    No tak, każdy sobie robi własny TMC.

    > Ktos tam jednak 5 lat przepracował, i mozliwe, ze autonomiczne jednak
    > wypalą.

    Po obszarach zamkniętych.

    > Samochody na minuty - za drogie widac,

    Czy ja wiem ... bym skorzystał, ale zasięg coraz mniejszy a nie coraz
    większy, opisywałem kiedyś. Poza tym nie oferują twizy :-)

    > ale hulajnogi na minuty sie
    > rozwinęły :-)

    I co, jeździsz czy tylko oglądasz?

  • 65. Data: 2023-02-08 21:39:02
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 07.02.2023 o 18:22, J.F pisze:

    > na 100km raczej nie zadziala.
    > Poza tym ... milczy.
    >
    > Ale przypomne reklame
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=VWr16echOn8

    Zasługa tirmanów. Normalni ludzie normalnie gadają.