  • 41. Data: 2011-05-03 15:45:31
    Temat: Re: Co tam w matrycach szumi a.d. 2011
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-03 17:33, dominik pisze:
    > No i porównałeś cienie, ale nie popatrzyłeś w światła, czyli masz tylko
    > informację ile aparat rejestruje od zera w dół

    Światła są stałe w granicach błędu (crop był ostatnim etapem, wcześniej
    wszystko wyrównywałem do przepałów w innej części zdjęcia). Interesuje
    mnie tylko dół, bo góra zawsze jest ok i nie występuję różnice.

    > , a po drugie jak to robi
    > dcraw.

    No to napisałem, a poza tym potem dorzuciłem większy zbiór ujęć już
    prosto z acra, wyniki są zbieżne.

    > Trochę dokładniejsze podejście do tematu daje chociażby zakładka "dynamic
    > range" na dpreview. Np to:
    > http://dpreview.com/reviews/nikond5100/page14.asp

    No, dokładne jak [...] Jedna krzywa zastąpi praktyczny wygląd szumu i
    zniekształceń.
    I z tego potem biorą się legendy, jak ta słynna o dziesięciu i pół EV z
    ep1. Gratuluję wybierającym sprzęt ''na krzywe'' :)

    > W Twoim teście ustawienie dodatniej kompensacji ekspozycji "powiększa Ci
    > dynamikę" :D

    W moim teście widać wyłącznie użyteczną dynamikę poszczególnych
    aparatów. Zauważ, że nie trzeba kompensować liniowo (i tak się zawsze
    robi praktycznie, chyba że oryginał był po prostu źle naświetlony).

    --
    pozdrawia Adam
    /co masz zrobić dziś, zrób jutro - będzie koniec świata to narobisz się

  • 42. Data: 2011-05-03 16:10:50
    Od: "kamil/Endurorider.pl" <f...@g...lp>

    > Nie ma u źródeł niestety.

    Dzięki :)

    --
    pozdrawiam kamil
    http://Endurorider.pl

  • 43. Data: 2011-05-03 16:16:25
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 02 May 2011 13:41:55 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Rety, rety... Jak sobie ludzie radzili w czasach kliszy, kiedy kolorowe
    > superczułe dostępne normalnie na rynku miały nominalną czułość do
    > 1600... no, powiedzmy do 3200 (Konica 3200 to chyba rekord?) przy
    > monstrualnym ziarnie...

    Albo się męczyli ze średnim albo w większości przypadków, tak jak pisał
    Janko, nie robili bo nie mogli. Amatorzy czasami robili jakieś zdjęcia w
    słabo oświetlonych miejscach, ale zazwyczaj wychodziły im białe twarze w
    czarnych dziurach bo "forsowali" podbijając niemiłosiernie kontrast. I
    jeszcze twierdzili że tak ma być, bo to "ma klimat".

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 44. Data: 2011-05-03 22:46:16
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-03 17:45, Janko Muzykant wrote:
    > Światła są stałe w granicach błędu (crop był ostatnim etapem, wcześniej
    > wszystko wyrównywałem do przepałów w innej części zdjęcia). Interesuje
    > mnie tylko dół, bo góra zawsze jest ok i nie występuję różnice.

    Oj nieprawda :)
    Zero jest ruchome nawet w obrębie jednego aparatu, bo aparat inaczej
    naświetla nawet w zależności od trybu czy programu tematycznego, a nawet
    opcji jak rozmaite DRO czy tego typu podobne.

    > No to napisałem, a poza tym potem dorzuciłem większy zbiór ujęć już prosto
    > z acra, wyniki są zbieżne.

    A jednak wywoływaczka ma pewien wpływ, w bibble nawet wprost napisane, że
    są algorytmy pomagające uzupełnić ubytek informacji w przepaleniach, a z
    cieni pomoże wyciągnąć i odszumiaczka. Dlatego trzeba brać pod uwagę, że
    rózny soft róznie sobie radzi, oczywiście różnica dramatyczna nie będzie,
    ale jednak.

    > No, dokładne jak [...] Jedna krzywa zastąpi praktyczny wygląd szumu i
    > zniekształceń.

    Krzywe to akurat są i muszą być z JPG, bo z RAW to niby jak? ;)
    A to co w JPG to akurat kwestia insza, chodziło mi raczej o suwaczki z
    określeniem cieni, zera i świateł.

    > I z tego potem biorą się legendy, jak ta słynna o dziesięciu i pół EV z
    > ep1. Gratuluję wybierającym sprzęt ''na krzywe'' :)

    Spokojnie, bo ja nie o tym w kontekście RAW :)

    > W moim teście widać wyłącznie użyteczną dynamikę poszczególnych aparatów.
    > Zauważ, że nie trzeba kompensować liniowo (i tak się zawsze robi
    > praktycznie, chyba że oryginał był po prostu źle naświetlony).

    Jaki oryginał? Myślisz o RAW z zaszytym JPG czy o JPG? Bo pozwolę sobie
    śmiało stwierdzić, że w RAW to wołaczka musi wiedzieć gdzie jest to 20%
    szarego oraz jaki balans ustawić, a w JPG to się i tak cuda dzieją, więc
    lepiej nie pobierać tego do porównań.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 45. Data: 2011-05-03 23:51:46
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-04 00:46, dominik pisze:

> [...]
    > naświetla nawet w zależności od trybu czy programu tematycznego, a nawet
    > opcji jak rozmaite DRO czy tego typu podobne.

    Oj, tak, tak, zwłaszcza w rawie :)

    No przecież o tym napisałem kilka razy :)

    > Krzywe to akurat są i muszą być z JPG, bo z RAW to niby jak? ;)

    Nie interesują mnie ani krzywe, ani jotpegi, ani krzywe z jotpega. Nie
    ten wątek.
    Odpowiadając także na resztę treści - żadnego jpg nie pobierałem do testów.

    --
    pozdrawia Adam
    /Polsko, ojczyzno moja, gdzie Quinlan Private Golub buduje Enterprise

  • 46. Data: 2011-05-04 09:54:51
    Od: Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2011-05-02 15:21, Janko Muzykant wrote:

    > Po to, żeby pod mostem było równie ładnie, co nad mostem:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/11/06/1.htm

    no masz rację, to pod mostem rzeczywiście ładne (jak wszystkie cienie) ;)

  • 47. Data: 2011-05-04 11:30:43
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2011-05-01 17:31, JR pisze:
    > Tak trochę z innej beczki, to zaczyna się już rysować, jakże istotnie
    > sensowna tendencja z osłabianiem filtru AA przy rosnącej liczbie Mpx.
    > Dziwię się, że jeszcze nie trafił on do śmietnika historii. Zasadniczo w
    > tej chwili filtrem AA są szkła (szczególnie te mydlace). Mora przy
    > Bayerze jest już na granicy dokuczliwości. Brak filtra AA, to sam mióóód
    > -- mniejsza potrzeba podostrzania przy obróbce i możliwość silniejszego
    > "blurowania" -- mamy czysty zysk w kategorii "dynamika". No i oczywiście
    > ISO nam rośnie przy tym samym SNR :)

    Tylko że 90% (znowu te procenty...) gospodyń woli ostrzenie z dużym
    promieniem (bo nie wie, o czym mowa) od ewentualnej tęczy na co setnym
    zdjęciu. Po prostu zabezpieczają się. Morę nietrudno likwidować ręcznie,
    ale nadal automaty radzą sobie z tym kiepsko.

    --------
    Tak, ale zdaje się, że wraz ze wzrostem liczby megapikseli, rozpoczęła się
    właśnie wielka wojna o ostrość -- tak sądzę, że punktem zwrotnym będzie
    ok. 20..25Mpx na Bayerze. Pożyjemy -- zobaczymy :-)

    --
    pzdr.
    JR

  • 48. Data: 2011-05-05 07:40:21
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-04 01:51, Janko Muzykant wrote:
    > Oj, tak, tak, zwłaszcza w rawie :)

    Niby z jakiej paki RAW ma mieć zero, tj. 20% szarego idealnie ustawione?
    Jeśli jakiś tryb wymaga zrobienia zdjęcia trochę ciemniejszego czy
    jaśniejszego to w RAW niekoniecznie musi być info o tym już na tym poziome
    (może, nie musi, wystawrczy że jest info że jakiś tryb był włączony i
    trzeba to zinterpretować).

    > No przecież o tym napisałem kilka razy :)

    Tak :)

    > Nie interesują mnie ani krzywe, ani jotpegi, ani krzywe z jotpega. Nie ten
    > wątek.

    Sam się oburzasz na te krzywe i jpegi, a przecież Ci piszę, że to inna
    bajka i chodziło temat rawowy z tego linku.

    > Odpowiadając także na resztę treści - żadnego jpg nie pobierałem do testów.

    A gdzie tak napisałem? :D

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 49. Data: 2011-05-05 08:37:45
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-05 09:40, dominik pisze:

    > Niby z jakiej paki RAW ma mieć zero, tj. 20% szarego idealnie ustawione?

    Rawów nie naświetla się na szarą kartę tylko na próg przepaleń.
    Wystarczy zatem zbadać obszary przepaleń, jeśli są podobne, naświetlanie
    również takie było.

    --
    pozdrawia Adam
    /jestem człowiekiem, nie Polakiem, choć i to rzadko dumę przynosi.../

  • 50. Data: 2011-05-05 11:41:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ipm1lb$nqj$1@news.onet.pl...

    > I DCrawa, który różnie traktuje różne rawy.
    > Ściągnąłem najnowszy dngconverter i przeleciałem zbiorek ponownie
    > (dodatkowo wsadzając jeszcze kilka sampli). Generalnie wynik jest
    > podobny, choć są wyjątki, np. D7000 przestał jarać chrominancją.
    > Widać, że profile do acra robią, co mogą (zwłaszcza z Canonem).
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryceacr
    /

    A zes pojechal z tym HDR :-)

    Obejrzalem sobie ponownie 7d i d5100 - nadal u canona kolory jakies
    zywsze, ale przy okazji zauwazylem - szpulka przestawiona, kulki
    nieco inne, w tych talarkach na szafeczce - w jednym przeswietlone,
    w drugim cos brazowieje.

    Moze i swiatlo bylo inne w obu zdjeciach :-)

    J.