  • 61. Data: 2011-01-08 12:15:30
    Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-07 14:02, Bronek Kozicki pisze:

    > porównuj średni format ze średnim formatem. Wiem że cena nie ta, trudno.
    >[...]

    A z którym cyfrowym średnim (lub wielkim) formatem sugerowałbyś
    porównanie? Bo z ciekawości sparwdziłem da dxomark - cyfrowe
    Hasselblady, Mamiya, Leaf i 3 modele Phase One wypadaja porównywalnie
    lub nieco lepiej od Pentaxa K-X, żeden z nich nie dorównuje Pentaxowi K-5.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 62. Data: 2011-01-08 12:30:24
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-07 15:29, cichybartko pisze:

    > Próbowałem przeczytać ten magiczny wątek ale dałem sobie spokój,
    > totalny nonsens. Niech o kondycji analoga świadczy chociażby ilość
    > zaprezentowanych fotografii na pl.rec.foto. Z tego co widzę to ostatni
    > materiał, zresztą świetny jakościowo to zdjęcia Marka Wyszomirskiego,
    > problem w tym że to fotografie wykonane cyfrą ;).

    Przyznam, że trochę jestem zaskoczony. Naprawdę nikt po mnie żadnych
    linków do zdjęć nie pokazywał?

    > Ciekawe jest to że
    > Marek używa wszystkich możliwych form publikacji, czyli forma cyfrowa
    > na www, wydruk mało formatowy i odbitki, oraz większe powiększenia na
    > potrzeby wystawiennicze.
    > Teraz moglibyśmy pytać Marka dlaczego wybrał cyfrę, tym samy w pewnym
    > momencie zaczniemy kopać leżącego analoga.

    Długa historia. Ale akurat w przypadku makrofotografii która jest
    działem fotografii najbardziej mnie pociągajacym zalety technologii
    cyfrowej uwidoczniły się wcześniej niz w innych dziedzinach.

    A nie o to mi chodzi, po
    > prostu chce zaznaczyć że ostatnim ciekawym materiałem i to trudnym
    > technicznie opublikowanym na pl.rec.foto jest materiał cyfrowy.
    > W fotografii nie jest ważna technologia w jakiej pracujemy ale efekt
    > końcowy jaki otrzyma odbiorca.
    >[...]

    Dokładnie. I należy dobierać taką technologię, która pozwoli na
    otrzymanie założonego efektu w możliwie najlepszy sposób. Pzry czym
    znaczenie słowa 'najlepszy' można tu różnie pojmować - ale trzeba
    uwzględnić zarówno najlepszą jakość, jak i i koszt oraz pewność
    uzyskania pożądanych rezultatów (jeśli coś się nie uda - powtórzenie
    sesji nie zawsze jest możliwe, a jeśli jest możliwe - często oznacza
    dodatkowe koszty).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 63. Data: 2011-01-08 17:37:18
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Fri, 07 Jan 2011 21:37:50 +0100, Jakub Roguski napisał(a):

    > Najprostszą dostępną: jednolicie biała ściana,

    Pierwszy i podstawowy błąd.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 64. Data: 2011-01-08 17:42:24
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl>

    W dniu 2011-01-08 6:37, Henry(k) pisze:

    > Pierwszy i podstawowy błąd.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Henry

    Dlaczego?

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 65. Data: 2011-01-08 18:04:42
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl>

    > Pierwszy i podstawowy błąd.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Henry

    Pewnie napiszesz, że zamiast ściany powinien być obraz. Ale mi chodziło
    o uzyskanie charakterystyki pomiarowej jak na rysunku:

    http://www.roguski.eu/images/tech/wykres.jpg

    Pewnie, metoda jest daleka od doskonałości, ale co mi szkodzi spróbować?

    :-)

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 66. Data: 2011-01-08 18:39:59
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-01-08 18:42:24 +0100, Jakub Roguski <a...@s...maila.pl> said:

    > Dlaczego?

    Mimo wszystko do takich celów używa się szarej karty.
    Nie wiem (nie analizowałem tego nigdy) czemu, ale jest różnica. Tak jak
    przy kalibracji procesu negatyw-wywoływacz, też się używa szarej karty.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 67. Data: 2011-01-08 19:00:11
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl>

    W dniu 2011-01-08 7:39, JA pisze:

    > Mimo wszystko do takich celów używa się szarej karty.
    > Nie wiem (nie analizowałem tego nigdy) czemu, ale jest różnica. Tak jak
    > przy kalibracji procesu negatyw-wywoływacz, też się używa szarej karty.

    Używa się szarej karty, bo jest to coś wyskalowane, o znanych
    parametrach: odbija 18% padającego światła, więc łatwo sobie
    poprzeliczać choćby natężenie oświetlenia na ekspozycję. Ale jeżeli moje
    pseudo pomiary nie muszą być powiązane z żadnymi wartościami
    bezwzględnymi, a odnoszą się jedynie do wartości względnych (kompensacja
    +/- w stosunku do odczytu ze światłomierza), to czy rzeczywiście ta
    szara karta jest niezbędna? I czy zastąpienie jej białą ścianą cokolwiek
    zmienia, poza przesunięciem ekspozycji o 2 - 3 EV w kierunku krótszych
    czasów i/lub bardziej przymkniętej przysłony? Dysponuję szarą kartą, ale
    celowo skorzystałem z białej ściany, aby uniknąć szczególnie długich
    czasów naświetlania.

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 68. Data: 2011-01-08 20:07:00
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

> [...]
    > czasów i/lub bardziej przymkniętej przysłony? Dysponuję szarą kartą, ale
    > celowo skorzystałem z białej ściany, aby uniknąć szczególnie długich

    Osobiście skorzystałem z szarych pól ColorCheckera 24 - znając ich
    gęstość optyczną (podaną na odwrocie) obliczyłem dystans w EV pomiędzy
    sąsiednimi polami idąc od bieli: |0,6EV|0,7EV|0,866EV|1,166EV|1,5EV| -
    razem daje to zakres 4,8333EV. Następnie sfotografowałem z
    bracketingiem 4EV, 0EV, +4EV, a w ACR wywołałem RAWy z kontrkorektami,
    ustawiając parametr Blacks na "0". Nie jest to metoda specjalnie
    precyzyjna, bo dystanse pomiędzy polami są dość duże, ale D2X wyszło
    mi w tym pomiarze ~10EV, co z grubsza zgadza się z wynikiem DxO
    (10,9EV). Skoro zaś dla takiego rupiecia uzyskałem wynik lepszy niż Ty
    dla D700, to jest to znak że warto jednak przemyśleć metodę analizy ;)

  • 69. Data: 2011-01-08 21:13:42
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl>

    W dniu 2011-01-08 9:07, Czornyj pisze:

    [...]
    > Skoro zaś dla takiego rupiecia uzyskałem wynik lepszy niż Ty
    > dla D700, to jest to znak że warto jednak przemyśleć metodę analizy ;)

    Przemyślałem. I zamiast kolejnych zdjęć białej ściany dorzucę jeszcze ze
    30 sikorek :-)

    Jakub
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 70. Data: 2011-01-08 21:23:30
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Przemyślałem. I zamiast kolejnych zdjęć białej ściany dorzucę jeszcze ze
    > 30 sikorek :-)

    Słuszna koncepcja - DxO Labs porobiło te pomiary dość solidnie, nie ma
    potrzeby po nich sprawdzać ;)