  • 51. Data: 2011-01-07 21:15:34
    Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl>

    W dniu 2011-01-07 10:03, Bronek Kozicki pisze:
    > Czy zmieniłeś ustawienia wywołania dla każdego zdjęcia?
    >
    > Jeżeli nie, to w ten sposób oceniłeś charakterystykę efektów wywołania
    > RAW, ale nie RAW. Pozwolę sobie to nazwać JPEGiem, nawet jeżeli Twój
    > obraz docelowy jest inny, bo ma narzuconą gamma tak jak JPEG (przyjmijmy
    > 2.2) i liczbę poziomów wyjściowych (255). Dla niezmiennych parametrów
    > wywołania, i dla 255 możliwych poziomów wyjściowych, zasięg dynamiczny
    > obrazu jest ograniczony przez wywoływarkę.
    [...]

    Hmm, chyba masz rację. Jeżeli wywoływarka stosuje standardowy rozkład
    jasności, to rzeczywiście może odwzorować ekspozycję -5EV jako czerń,
    chociaż w rzeczywistości można coś jeszcze wyciągnąć z takiego
    naświetlenia. I od góry analogicznie - jeżeli wywoływarka uznaje
    naświetlenie +3EV standardowo za biel, nawet jeżeli nie jest to jeszcze
    maksimum możliwości matrycy, to wszystko od tej wartości tak czy siak
    będzie białe.

    W wolnej chwili spróbuję zastosować metodę wyciągania do ustalonej
    wartości - ciekawe, co z tego wyjdzie.

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 52. Data: 2011-01-07 21:40:14
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    Nie chodzi nawet o gammę - matryca rejestruje liniowo powiedzmy 12EV
    (tzw. scene referred image), a następnie krzywa odpowiedzi tonalnej
    profilu aparatu przekształca te informacje na postać nieliniową
    (output referred image), przy okazji tnąc dynamiką zarejestrowaną
    przez matrycę do ok. 8EV, bo tyle wyświetla przeciętny monitor. Krzywa
    tnie raczej cienie niż światła, ponieważ konsekwencją liniowej
    kwantyzacji danych jest fakt, że cienie są najbliżej szumu tła, a
    najlepszą tonalność mają partie świateł (na pierwszy EV świateł
    przypada połowa zakresu tonów kwantyzujących dane z matrycy).

    Warto zatem wrócić do wzmiankowanego testu, zajrzeć w krańcowe
    ekspozycje i wyciągnąć je w konwerterze suwakiem +/- Exposure -
    powinny tam się znajdować te brakujące 4-5EV.

  • 53. Data: 2011-01-07 21:47:06
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-01-07 22:15:34 +0100, Jakub Roguski <a...@s...maila.pl> said:

> [...]
    > naświetlenie +3EV standardowo za biel, nawet jeżeli nie jest to jeszcze
    > maksimum możliwości matrycy, to wszystko od tej wartości tak czy siak

    Jeżeli już, to istotne jest ile można wyciągnąć z jednego naświetlenia,
    jak wyglądają poszczególne strefy. Więc nie obiecuj sobie zbyt wiele,
    po oszukańczym nomen omen teście.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 54. Data: 2011-01-07 21:51:28
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-01-07 17:01:23 +0100, Czornyj <m...@c...pl> said:

    > bardziej przewidywalnie

    Ani bardziej, ani mniej. Kwestia warsztatu.
    Co do reszty zgoda. Tak na oko to wygląda. Nie wiem jak z trwałością,
    ale to nie mój problem, tylko potomnych.

  • 55. Data: 2011-01-07 22:07:10
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Zygmunt Dariusz" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >Wszędzie tam, gdzie potrzebujesz wysokiej jakości.

    To oczywiste. Żaden cyfrowy aparat na który mnie stać nie podskoczy 4x5",
    które mam.
    Niemal jestem gotów się założyć, że żaden dostępny seryjnie produkowany
    cyfrowy aparat(*) nie dorówna 8x10" (które można kupić za drobne).

    (*) pomijam ścianki skanujące.

  • 56. Data: 2011-01-07 22:13:31
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Czornyj" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >O ile argument z negatywem B&W 4x5" vs RAW z D700 do mnie mocno
    >przemawia, o tyle zdecydowanie wolę wydruk niż powiększenie -
    >czyściej, szybciej, precyzyjniej, bardziej przewidywalnie, o niebo
    >szersze spektrum podłoży, lepsze właściwości archiwalne, większa skala
    >barw, wyższy kontrast, bezlitosna ostrość i do tego rączki nie
    >śmierdzą. Po tym, co zaoferowała mi cyfrowa świetlnia do smrodliwych
    >mroków analogowej ciemni nie dałbym się końmi zaciągnąć.

    A dla mnie różnica między srebrem a pigmentem/atramentem wygląda podobnie
    jak różnica między brązem a "brązem kompozytowym" w rzeźbie.
    Ten ostatni daje się nawet patynować, a nawet potrafi oszukać złomiarzy...
    Ale to nie to samo...

    Za to kolor - no mercy. Używam, jak nie mam wyjścia (w postaci 40+ MP).

  • 57. Data: 2011-01-07 22:57:53
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > A dla mnie r nica mi dzy srebrem a pigmentem/atramentem wygl da podobnie
    > jak r nica mi dzy br zem a "br zem kompozytowym" w rze bie.
    > Ten ostatni daje si nawet patynowa , a nawet potrafi oszuka z omiarzy...
    > Ale to nie to samo...

    A dla mnie pigment na kartonie to powrót do korzeni, do pierwszych
    procesów pigmentowych, czy wręcz rysunku i malarstwa. Choć faktycznie
    zgadzam się - to nie to samo, dla mnie to jest lepsze, bardziej
    szlachetne.

  • 58. Data: 2011-01-08 10:06:52
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Czornyj" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
> [...]

    procesów pigmentowych, czy wręcz rysunku i malarstwa. Choć faktycznie
    zgadzam się - to nie to samo, dla mnie to jest lepsze, bardziej

    Wpadamy w dyskurs owśbnnśwn lub o pierwszeństwie jaja i kury :)

    Dla mnie fotografia to sole srebra, nawet jeżeli szlachetnymi zwano
    bromolej, przetłok, gumę, czy inne zabiegi.
    Od momentu eksperymentów Wedgwooda i innych "pra". I jestem dumny, że
    fotografia to nie rysunek/malarstwo/grafika (które, poza grafiką użytkową i
    eksperymentami) również dość szerokim łukiem obchodzą druk cyfrowy.
    Zaznaczam, że to moje prywatne zdanie, i jestem skłonny uszanować opinię
    innych. Niemal, i w granicach rozsądku :)

  • 59. Data: 2011-01-08 10:31:00
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Wpadamy w dyskurs ow bnn wn lub o pierwsze stwie jaja i kury :)
    >
    > Dla mnie fotografia to sole srebra, nawet je eli szlachetnymi zwano
    > bromolej, przet ok, gum , czy inne zabiegi.
    > Od momentu eksperyment w Wedgwooda i innych "pra". I jestem dumny, e
    > fotografia to nie rysunek/malarstwo/grafika (kt re, poza grafik u ytkow i
    > eksperymentami) r wnie do szerokim ukiem obchodz druk cyfrowy.
    > Zaznaczam, e to moje prywatne zdanie, i jestem sk onny uszanowa opini
    > innych. Niemal, i w granicach rozs dku :)

    Nie chodzi o to, co było pierwsze, a o to co lepsze. Pierwsze procesy
    pigmentowe powstały niemal równolegle do pierwszych procesów
    srebrowych właśnie dlatego, że te były podatne na blaknięcie i
    nietrwałe. Cały czas były one równolegle rozwijane, tylko ze względu
    na megaupierdliwość i koszty zostały wyparte przez tańsze i prostsze
    procesy oparte na srebrze i syntetycznych barwnikach. Pod koniec lat
    XXw trwały już mocno zaawansowane prace nad przemysłowym procesem
    odbitek pigmentowych, tylko że było na to za późno - przemysł
    powiększeń fotograficznych załatwiła fotografia cyfrowa i nikogo nie
    interesowały już nowe inwestycje. Natomiast technologie te zostały
    szybciutko z powodzeniem wykorzystane przez firmy produkujące drukarki
    atramentowe, w efekcie dając nam Wunderwaffe.

  • 60. Data: 2011-01-08 12:04:13
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-07 10:57, Jakub Roguski pisze:

    >[...]
    > Rozumiem, że w ten subtelny sposób chcesz rozpocząć dyskusję
    > merytoryczną. W takim razie mam pytanie: zakładając, że chcę zrobić
    > zdjęcie czarno - białe, obiektu w miarę ruchliwego - to znaczy mogę
    > zrobić tylko jedno zdjęcie, bo w przerwie pomiędzy zdjęciami obiekt na
    > pewno zmieni swój kształt i położenie - jaki zakres tonalny przeniesie
    > mi aparat cyfrowy w cenie dostępnej dla bogatego fotoamatora lub
    > biednego profi (załóżmy obiektyw za $1000 na korpusie za $8000)?

    Zakładajac trochę niższą cenę korpusu (niecałe 5000zł) - Pentax K5
    przeniesie 14.5EV. Przy jeszcze niższym limicie cenowym (ponizej 2000 za
    korpus) - Pentax K-X przeniesie 12.5EV (źródło -
    http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Co
    mpare-sensors/%28appareil1%29/676|0/%28appareil2%29/
    639|0/%28appareil3%29/680|0/%28onglet%29/0/%28brand%
    29/Pentax/%28brand2%29/Pentax/%28brand3%29/Nikon)
    Jak to się ma do możliwości negatywu czarno białego (pytam poważnie -
    nie wiem, a nie chce mi się sprawdzać w źródłach)?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)