  • 1. Data: 2016-01-22 21:06:05
    Temat: Chip do generowania sygnału VGA/composite
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet ośmiobitowy)
    zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo telewizora.
    Nie trzeba mówić, że na przechowywanie samej ramki wideo idzie sporo
    pamięci RAM (której mikrokontrolery nie mają zbyt wiele) i trochę cykli
    procesora. W lepszych MCU kwestię RAM-u można by rozwiązać przez
    podpięcie dodatkowego scalaka do magistrali.
    Może jednak jest lepsze, sprzętowe rozwiązanie? Jakiś układ scalony z
    odpowiednią ilością wbudowanej pamięci, który generowałby sygnał wideo
    na podstawie zawartości bufora, a zadaniem MCU byłoby jedyne wysyłanie
    nowych danych do wyświetlenia?
    Są w końcu układy dekodujące strumienie audio z wbudowanym DAC-iem, więc
    może ktoś produkuje coś podobnego do wideo? A jeśli tak, to można to
    gdzieś kupić na sztuki, nie wydając fortuny? ;)

  • 2. Data: 2016-01-22 21:12:59
    Temat: Re: Chip do generowania sygnału VGA/composite
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-22 21:06, Atlantis wrote:
> [...]
    > zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo telewizora.
    > Nie trzeba mówić, że na przechowywanie samej ramki wideo idzie sporo

    W tych projektach prawie nigdy nie ma framebuffera. Obraz generowany
    jest w locie różnymi sztuczkami.

    http://belogic.com/uzebox/index.asp
    http://www.linusakesson.net/scene/craft/
    http://www.linusakesson.net/scene/phasor/index.php

    Wszystkie te projekty intensywnie wykorzystują sztuczki programistyczne
    aby zmieścić się w małym ramie.

    > Może jednak jest lepsze, sprzętowe rozwiązanie?

    Druga atMega. Nie żartuje. Ewentualnie jakiś mały arm bo mają więcej
    ramu w podobnej cenie.

    > gdzieś kupić na sztuki, nie wydając fortuny? ;)

    Określ najpierw parametry rozdzielczość / kolory i czy na prawdę chcesz
    operować per pixel.

    PS. VGA właśnie umarło.

  • 3. Data: 2016-01-22 21:26:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Określ najpierw parametry rozdzielczość / kolory

    Wystarczy obraz monochromatyczny, rozdzielczość najchętniej 640x480,
    ewentualnie mniej (szczególnie jeśli mowa o sterowaniu telewizorem przez
    wyjście kompozytowe).

    > i czy na prawdę chcesz operować per pixel.

    Jaką alternatywę proponujesz?

    Naprawdę nikt nie produkuje takich układów i jedynym wyjściem jest
    samodzielne zaprogramowane sobie dodatkowego "procesora graficznego"?

  • 4. Data: 2016-01-22 21:46:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-22 21:26, Atlantis wrote:
    > Wystarczy obraz monochromatyczny, rozdzielczość najchętniej 640x480,
    > ewentualnie mniej (szczególnie jeśli mowa o sterowaniu telewizorem przez
    > wyjście kompozytowe).

    TV na pewno mniej. AtMega powinna się wyrobić po lekkim dopaleniu:

    https://www.youtube.com/watch?v=DA1N-lE49q8

    > Jaką alternatywę proponujesz?

    Tileset.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tile-based_video_game

    Prawie nigdy nie jest potrzebny goły framebuffer.

    > Naprawdę nikt nie produkuje takich układów i jedynym wyjściem jest
    > samodzielne zaprogramowane sobie dodatkowego "procesora graficznego"?

    Nie wiem czy produkowane są, ale raczej wątpie. Po co to komu. Kiedys
    było ich od groma.

    TMS 9918 (cała rodzina)
    Motorola 6845
    MOS VIC/VIC2
    MOS 6545

    ale to wszystko historia i grzebanie na wysypiskach.

  • 5. Data: 2016-01-23 11:07:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 22 Jan 2016 21:06:05 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet
    ośmiobitowy)
    > zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo
    telewizora.

    Poszukaj książkę Lucio di Jasio exploring the pic32. Jest w niej
    rozdział p.t. Youtube z przykładem prostego generatora sygnału
    composite na pic32.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2016-01-24 14:36:55
    Od: Marcin <m...@x...xxx.pl>

    W dniu 2016-01-22 o 21:06, Atlantis pisze:
    > Niekiedy widuje się projekty, w których MCU (niekiedy nawet ośmiobitowy)
    > zajmuje się generowaniem sygnału wideo dla monitora VGA albo telewizora.

    Dawno temu też szukałem.
    W końcu zrobiłem na ATMega, a finalnie na FPGA.
    Źródła tutaj http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/video2.php :)

  • 7. Data: 2016-01-24 14:59:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 24 Jan 2016 14:36:55 +0100, Marcin <m...@x...xxx.pl> wrote:
    > Dawno temu też szukałem.
    > W końcu zrobiłem na ATMega, a finalnie na FPGA.
    > Źródła tutaj http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/video2.php :)

    Jaki jest powód używania VGA skoro jest tyle gotowych i poręcznych
    wyświetlaczy lcd interfejsowanych cyfrowo?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2016-01-24 17:18:06
    Od: Marcin <m...@x...xxx.pl>

    W dniu 2016-01-24 o 14:59, Marek pisze:

    > Jaki jest powód używania VGA skoro jest tyle gotowych i poręcznych
    > wyświetlaczy lcd interfejsowanych cyfrowo?

    W moim przypadku chodziło o użycie oryginalnej nawigacji w aucie.

  • 9. Data: 2016-01-24 21:09:59
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-01-24 o 14:36, Marcin pisze:

    > Dawno temu też szukałem.
    > W końcu zrobiłem na ATMega, a finalnie na FPGA.
    > Źródła tutaj http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/video2.php :)

    Nooo kawał dobrej roboty, gratulacje :)

    --
    Pozdr