  • 171. Data: 2011-04-14 20:26:45
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    Maciej Sobczak wrote:

    > Nie. Metody formalne mają za zadanie zapewnić, że implementacja jest
    > zgodna ze specyfikacją. Mogą też znaleźć sprzeczność oraz
    > niekompletność w specyfikacji, jeśli takie są.
    >
    > Ale żadne metody formalne nie zagwarantują, że specyfikacja poprawnie
    > odzwierciedla to, co należało zrobić - bo zawsze można zrobić
    > specyfikację i "poprawną" implementację do złego problemu.
    > To jest
    > ostatnie ludzkie ogniwo,

    Wiec zataczajac kolo w dyskusji - czy nie jest przypadkiem tak, ze OO - w
    zamysle - ma byc narzedziem pozwalajacym wlasnie to "przejscie" (pomiedzy
    rzeczywistym problemem i implementacja jego rozwiazania) uczynic latwiejszym
    poprzez:
    1) opis problemu odpowiadajacy jak najblizej postrzeganiu go przez ludzi (po
    to zeby byl latwiej weryfikowalny)
    2) implementacja jak najbardziej zblizona do opisu problemu (dzieki czemu
    jest latwiej weryfikowalna i - co rownie wazne - ewentualne zmiany w
    problemie daja sie w prostszy sposob przelozyc na zmiany w implementacji)

    Inna sprawa to na ile ten zamysl sie daje realizowac...

    > które jeśli zostanie wyeliminowane, to
    > wszyscy pójdziemy na szczaw.

    Ale odprawe wezmiemy :)

    --
    Michal

  • 172. Data: 2011-04-14 20:27:12
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 14 Apr 2011 22:02:49 +0200, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:

    >Nawet jeśli nie jest to argument w dyskusji, warto pokazać ludzi, którzy nie
    >ulegli modzie i odnieśli sukces.

    "Moda" jest wtedy jak sie uzywa OO "na sile". Istnieje wielka ilosc
    aplikacji ktorych zrobienie w OO jest o wiele rzedow wielkosci
    latwiejsze niz bez OO. Jest rownie wiele aplikacji zrobionych przy
    pomocy OO gdzie OO niczego nei wnosi a wrecz zaciemnia

    A.L.

  • 173. Data: 2011-04-14 20:34:17
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Mariusz Marszałkowski wrote:

    > Jaki masz wspolczynnik trafnych przwidywan do nietrawnych, co do tego,
    > czy modul albo program sie rozrosnie i dobre praktyki (przerost formy
    > nad
    > tresica) przyspiesza jego realizacje, czy może skończy się na X<=500
    > linii kodu? Ja ostatnio mam... bliski zerowego :)

    Nie staram się przewidywać, czy się rozrośnie czy nie. Bez obiektowego
    przerostu formy nad treścią nie muszę się tym aż tak martwić, bo nie
    ograniczam się już na samym początku sztywną strukturą. I podchodzę to
    projektu przyjmując założenie, że ma robić tylko to, co jest w wymaganiach w
    tej chwili. Wiem, że prawie zawsze w jakimś tam stopniu się rozrośnie po
    pierwszych doświadczeniach serwisowych, ale zazwyczaj nie potrafię
    przewidzieć w którą stronę się to rozwinie.

  • 174. Data: 2011-04-14 20:39:58
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 14 Apr 2011 22:26:45 +0200, Michal Kleczek <k...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >rzeczywistym problemem i implementacja jego rozwiazania) uczynic latwiejszym

    Nie. OO w niczym nie pomoze w ustaleniu co software ma robic, i czy to
    co wyartykulowano co ma robic jest prawidlowe.

    A.L.

  • 175. Data: 2011-04-14 20:40:37
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > Innymi slowy - jak sie zle zaprojektuje (inefficient abstraction), to bedzie

    > trudne w utrzymaniu. A uzycie C zapobiega zlemu projektowaniu.

    > Rozumiem ze "struct inode" i "struct inode_operations" to sa "dobre

    > abstrakcje" i wlasnie dlatego sa dobre, ze sa w C.

    > Mialem lepsze zdanie o Linusie...

    Na pewno go to wielce obchodzi 'Wspanialy Mistrzu' (kojarzacy mi sie
    nieodmiennie z pijanym zolnierzem komentujacym wobec kamratow wyobrazane
    decyzje dowodztwa, po czym sikajacym w krzakach do momentu nim Thorgal
    albo ktos taki nie zdzieli go pala w drodze do wystrzelenia liki
    z zaczepem by wspiac sie na mury)

    To wszystko doskonale potwierdza moje spostrzezenie ze klonerzy ('oo')
    to zoldacy imperium

  • 176. Data: 2011-04-14 21:41:10
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Michal Kleczek wrote:

    > Innymi slowy - jak sie zle zaprojektuje (inefficient abstraction), to
    > bedzie trudne w utrzymaniu. A uzycie C zapobiega zlemu projektowaniu.

    Użycie C sprawia, że pomimo złego zaprojektowania, daje się to później
    skorygować bez przepisania od nowa całości.
    A projektuje się źle dlatego, że nie da się wszystkiego przewidzieć przed
    rzeczywistą próbą wykonania projektu.

    > Nie bardzo rozumiem dlaczego uwazasz uzywanie OO za "mode".

    Choćby z tego powodu, że większość ludzi tuż po studiach, bez większego
    doświadczenia, bardzo je chwali. U ludzi z doświadczeniem, ta ocena jest
    bardziej zróżnicowana. Cóż więc innego niż moda sprawia, że ludzie bez
    doświadczenia w to wierzą?

    > To, ze ty nie
    > lubisz i ze Linus nie lubi ( na razie jeszcze nie wiemy czy przypadkiem to
    > nie wynika z tego, ze obydwaj _nie umiecie_ ), to nie znaczy ze OO jest
    > tylko "moda" - jest naprawde cala masa swietnego oprogramowania OO.

    Załóżmy, że technikę A stosuje 80% osób (bo ktoś zainspirowany modą im
    nakazał) i tworzy się z jej użyciem dwukrotnie wolniej niż korzystając z
    techniki B, którą to używa pozostałe 20% osób. W której technice powstanie
    więcej programów?

    > Warto byloby byc bardziej otwartym na to, co robia inni i nabrac dystansu
    > do tego co robi sie samemu.

    Jak dla mnie dyskusja na grupie nie służy demonstrowaniu dystansu do tego co
    się robi, tylko prezentowaniu wypowiedzi zdecydowanych... Ja osobiście nie
    lubię dyskusji z osobami, które są tak otwarte na to co robią inni, że nie
    da się poznać ich własnej opinii.

  • 177. Data: 2011-04-14 21:50:29
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 14 Apr 2011 23:41:10 +0200, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:

    >Użycie C sprawia, że pomimo złego zaprojektowania, daje się to później
    >skorygować bez przepisania od nowa całości.

    W OO tez sie da. Proponuje poczytac o "refactoring"

    A.L.

  • 178. Data: 2011-04-14 22:22:12
    Od: Daniel Janus <n...@d...pl>

    Dnia 14.04.2011 Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> napisał/a:

    > Nawet jeśli nie jest to argument w dyskusji, warto pokazać ludzi, którzy nie
    > ulegli modzie i odnieśli sukces.

    Jeszcze Joe Armstrong, w wywiadzie z Peterem Seibelem w "Coders at Work":

    I think the lack of reusability comes in object-oriented languages,
    not in functional languages. Because the problem with object-oriented
    languages is they've got all the implicit environment that they carry
    around with them. You wanted a banana but what you got was a gorilla
    holding the banana and the entire jungle.

    If you have referentially transparent code, if you have pure functions--
    all the data comes in its input arguments and everything goes out and
    leaves no state behind--it's incredibly reusable.

    pozdrawiam,
    Daniel

  • 179. Data: 2011-04-14 22:37:58
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 14 Apr 2011 22:22:12 +0000 (UTC), Daniel Janus
    <n...@d...pl> wrote:

> [...]
    > all the data comes in its input arguments and everything goes out and
    > leaves no state behind--it's incredibly reusable.

    Kompletny belkot. Tacy sa wlasnie "gurus".

    A.L.

  • 180. Data: 2011-04-15 04:58:28
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 14 Kwi, 21:41, Michal Kleczek <k...@g...com> wrote:

    > Wszystko sie zgadza, tylko jest dokladnie odwrotnie - gdyby API do systemu
    > bylo zrobione w jakims porzadnym obiektowym jezyku programowania, zaden
    > "deskryptor pliku" zaciemniajacy intencje programisty nie bylby potrzebny.
    > On jest potrzebny _wlasnie_ dlatego, ze koncepcje obiektowe implementuje sie
    > w jezyku, ktory OO nie wspiera.

    Istotnym i naprawde czasochlonnym problemem sa bledy na poziomie
    projektu.
    Gdy one sie pojawiaja, trzeba wracac do rzeczy dawno napisanych,
    wszystko
    zmieniac, albo zacmienic kod gaszczem ifow. Duzy narzut jest takze w
    sytuacji
    gdy sie nie uzywa gotowych bibliotek, a klepie samemu od poczatku.
    Natomiast
    narzut spowodowany uzyciem jezyka niewspierajacego (bezposrednio)
    obiektowosci
    jest minimalny. Dobry projekt z dobrym bibliotekami zostanie ukonczony
    10
    razy szybciej niz kiepski bez bibliotek ale w jezyku wspomagajacym
    obiektowosc.