  • 1. Data: 2009-05-26 06:53:33
    Temat: Canon A630
    Od: "MAG" <g...@w...pl>

    Co sądzicie o kompakcie (ten z odchylanym LCD) z tytułu porównując go do
    współczesnych wyrobów?

  • 2. Data: 2009-05-26 09:05:30
    Temat: Re: Canon A630
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    MAG pisze:
    > Co sądzicie o kompakcie (ten z odchylanym LCD) z tytułu porównując go do
    > współczesnych wyrobów?

    Nie kręci HD, nie ma zoomu* podczas filmowania, poza tym jest ok (mam A640).

    * Jest zoom cyfrowy realizowany w prostacki sposób, poprzez interpolację
    w górę, zamiast interpolację w dół wycinka obrazu z matrycy.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2009-05-26 22:26:54
    Od: "Rabbit McCroolick" <b...@w...pl>

    Użytkownik "MAG" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Co sądzicie o kompakcie (ten z odchylanym LCD) z tytułu porównując go do
    > współczesnych wyrobów?

    Miałem i żałuję, że sprzedałem - trochę dla mnie nieporęczny był.
    Potrzebowałem mniejszej małpki i kupiłem sobie bez odpowiedniego
    zastanowienia A1000 IS, który nie ma manualnych trybów jak A630 i generalnie
    jakość zdjęć jest duuużo gorsza. W A630 oprócz jakości zdjęć i manualnych
    trybów ceniłem sobie czas pracy na akumulatorach, ekran odchylany to fajna
    sprawa, aczkolwiek nie niezbędna (tym bardziej, że przezeń aprat wydaje się
    bardziej wrażliwy na uszkodzenia). Znacznie możliwości aparatu zwiększał
    CHDK.

  • 4. Data: 2009-05-27 17:56:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 May 2009, "Paweł W." wrote:

    > Nie kręci HD, nie ma zoomu* podczas filmowania, poza tym jest ok (mam A640).
    >
    > * Jest zoom cyfrowy realizowany w prostacki sposób, poprzez interpolację
    > w górę, zamiast interpolację w dół wycinka obrazu z matrycy.

    Raczej nie ma czego interpolować w dół :)
    Musiałby być zdolny do "zdejmowania" z matrycy tych 30 fps, co jest
    wątpliwe (ile czasu "zdejmuje" zdjęcie?) i jak na razie konstrukcję
    o takiej przepływności ma "w produkcji" całe jedno Casio, a do
    tego odpadłaby możliwość stosowania binningu (czy w "630" zastosowali
    nie mam pojęcia, ale przynajmniej jest taka możliwość).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-05-27 19:48:45
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > tego odpadłaby możliwość stosowania binningu (czy w "630" zastosowali
    > nie mam pojęcia, ale przynajmniej jest taka możliwość).

    Nie o to mi chodzi. Chodzi o to, żeby ten zoom cyfrowy był inteligentnie
    stosowany - jeśli przy ustawieniu 0x zoom cyfrowy sczytuje obraz z co 10
    piksela (lub grupy RGB), to przy zumowaniu niech przechodzi na co 9, co
    8, itd. nadal sczytując tę samą ilość pikseli i pozostawiając nieczytane
    marginesy - niech po prostu zagęszcza do centrum kadru sczytywanie
    danych z matrycy, a nie sczytuje co 10, z tego obrazu robi wycinek i go
    powiększa. Błee.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 6. Data: 2009-05-27 20:12:58
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    MAG pisze:
    > Co sądzicie o kompakcie (ten z odchylanym LCD) z tytułu porównując go do
    > współczesnych wyrobów?
    Nie znam współczesnych małpek, ale tą użytkowałem kilka lat
    i jestem z niej zadowolony, od ponad roku dzieciak ja katuje
    i nie chce sie zepsuć.
    Jakość zdjęć, ustawienia, meni(pl), obsługa, 4xR6, wszystko
    na duży plus.
    --
    Krzysiek

  • 7. Data: 2009-05-28 19:07:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 May 2009, "Paweł W." wrote:

    > Nie o to mi chodzi. Chodzi o to, żeby ten zoom cyfrowy był inteligentnie
    > stosowany - jeśli przy ustawieniu 0x zoom cyfrowy sczytuje obraz z co 10
    > piksela

    Co 5. starczy ;) (patrz wartości)

    > (lub grupy RGB), to przy zumowaniu niech przechodzi na co 9, co 8,
    > itd. nadal sczytując tę samą ilość pikseli i pozostawiając nieczytane

    Przecież wiem o co Ci chodzi.
    Problem lezy w szybkości ściagania danych z matrycy (i trzeba
    przyznać, iż Casio pokazuje że jest to możliwe w aparatach
    dostępnych w sklepie, ale powszechne nie jest).

    Pytałem, zakładając że mowa o matrycy CCD:
    1. Co z binningiem? Teoretycznie jest możliwy "na kilka sposobów naraz",
    ale jakby ścieżek przybędzie (czyli zmaleje powierzchnia na część
    światłoczułą), jak ktoś zechce zastosować wszystkie komninacje
    od 2 do 5 po kolei
    2. teoretycznie da się wybierać do zczytania co którąś kolumnę
    "w poprzek" zdjęcia (kierunku wzdłuż którego "spływają" dane),
    ale nie da się nie zczytać "wzdłuż" wszystkich pikseli, stąd
    moja uwaga o przepływności.

    Można sobie wybierać co n-ty piksel, ale trzeba czytać wszystkie
    "wiersze" (niekoniecznie analizować - można pomijać, ale trzeba je
    "ściągnąć"), zaś binning rozwiązuje (przy okazji) ten problem.

    Przyznaję, że podejrzewam (szumy!) że co najmniej nie wszystkie
    aparaty (a raczej matryce) mają "normalny binning", ale to nie
    wyklucza zastosowania jakiegoś erzatzu w zamian :] (np. przez
    możliwość "pompowania" co 5 piksela bez "pełngo zwierania"
    całej kostki - ale hardwareowo, podobnie jak przy binningu,
    więc również bez możliwości "płynnej" zmiany).

    > marginesy - niech po prostu zagęszcza do centrum kadru sczytywanie danych z
    > matrycy, a nie sczytuje co 10, z tego obrazu robi wycinek i go powiększa.

    Przyjrzałeś się jak działa matryca CCD?
    To co piszesz można (probować, bo nie wiem czy się stosuje)
    zrobić na CMOS.
    Na CCD obraz (cały!) trzeba "przesunąć" po powierzchni matrycy
    i dopiero jak "schodzi" można nim manipulować.
    Jakbyś chciał ściągać całe 3200x2400 pikseli i z nich wybierać
    co któryś, to przesuwać trzeba wszystko.
    Ponad 7,5 Mpiksela, 30 razy na sekundę - a raczej szybciej,
    żeby jeszcze został jakiś czas na ekspozycję i zablokowanie
    migawki (załóżmy że przetwarzanie "idzie" równolegle).
    Dobrze by było, żeby przy okazji żarło mniej prądu niż
    harddysk z peceta ;) - widzisz to?

    Pomaga pixel binning, bo technologicznie jest wykonalne
    "zwarcie" iluś sąsiednich pikseli na matrycy, np. dla matrycy
    3200x2400 zwieramy kostki 5x5 pikseli, przez co wychodzi
    obraz z matrycy 640x480 "kostek" pikseli, sterowanych razem)
    - tyle, że linia która (po podaniu odpowiedniego sygnału) je
    zwiera jest wdyfundowana w strukturę.
    Przy okazji redukują się szumy pochodzące od pikseli (niekoniecznie
    te od przetworników - bo o ile rośnie ładunek, to nie rośnie
    napięcie, 25x większy ładunek rozkłada się w pojemności 25x
    większej dając te same napięcie przy tej samej ekspozycji,
    ale szumy "od pikseli" powinny spadać).

    Skąd nazwa:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Data_binning

    Jak to wygląda:
    http://www.ccd.com/ccd103.html
    http://support.svi.nl/wiki/PixelBinning

    ...aczkolwiek jak ktoś bardzo chce znaleźć opinię:
    "This idea of 'pixel binning' (grouping pixels to increase ISO range)
    is really the height of stupidity"
    ...to też może znaleźć:
    http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=103
    9&message=29079349

    ...i nie chce mi się sprawdzać, czy gościu wspominający dalej
    o "new technologies such as HD video with sound on the D90" jarzy,
    że ów binning bardzo się może przydać właśnie do usiłowania
    zrzucenia "na czas" klatek full HD czy jak im tam :D
    o co burzy się w porównywaniu do Nikona D90 (znaczy chodzi o to,
    że podbijanie ISO wcale nie jest jedynym celem binningu, a niekiedy
    wcale się nie liczy - celem jest ograniczenie przepływności
    danych).

    > Błee.

    Pytanie: a widziałeś aparat z matrycą CCD w którym *cyfrowy* zoom
    działałby inaczej?

    Teoretycznie Casio Exilim:
    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Casio/casio_ex
    f1.asp
    ...powinien móc umieć zrobić taki numer jak chciałeś.
    Ale czy umie - nie wiem :)
    Za to "może" przez to, że "umie" ściągnąć pełną rozdzielczość
    z zachowaniem prędkości, więc procesor MOŻE sobie wybierać dowolne
    piksele z matrycy (tak jak chciałeś).
    "Normalny" (dzisiejszy) kompakt raczej nie ma tak szybko pracującej
    matrycy! - no to procesor nie ma z czego wybierać. "Niedasię"

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-05-28 20:39:00
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Pytanie: a widziałeś aparat z matrycą CCD w którym *cyfrowy* zoom
    > działałby inaczej?

    Nie pamiętam już, jak działał zoom podczas kręcenia filmu w moim starym
    Fuji S602Z (maszyna "przedpotopowa"), ale na ekranie LCD w trakcie
    podglądu miałem przyzwoite odświerzanie, stąd moje zdziwienie, że teraz
    wymagałoby to jakiejś niesłychanej mocy obliczeniowej. A co tamtemu
    procesorowi równać się z tym z dużo nowszego Canona A640?

    Ale generalnie masz rację. Może to efekt uboczny konstrukcji matrycy i
    sposobu w jaki rozwiązano binding. Tak czy siak zoom nawet po wgraniu
    CHDK działa w tak niezadowalający sposób, że praktycznie nie działa.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-06-03 21:14:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 May 2009, "Paweł W." wrote:

> [...]
    > przyzwoite odświerzanie, stąd moje zdziwienie, że teraz wymagałoby to jakiejś

    Przeczytaj wolniej poprzedni post: "niesłychanej mocy" to by nie
    wymagało, ale "niesłychanej *przepustowości*" (szczególnie parę lat
    temu) tak.
    O ile byłoby robione tak jak chcesz - czyli metodą "sciągania"
    z matrycy całego obrazu :) (i wybierania sobie z już ściągniętych
    klatek pasujących pikseli).

    > A co tamtemu procesorowi równać się z tym z dużo nowszego Canona A640?

    Procesor do tego wiele nie ma - wybieranie co n-tego słowa
    bardzo trudne nie jest.
    Problemem jest przewalenie wszystkich pikseli na analogowej
    elektronicznej matrycy - przed poddaniem cyfryzacji (próbkowaniu
    i kwantowaniu) itede.
    Po prawdzie na "przedpotopowym" aparacie tych pikseli było mniej,
    ale pewnie proporcjonalnie do osiągów elektroniki matrycy :D

    pzdr, Gotfryd