  • 41. Data: 2009-03-19 10:06:30
    Temat: Re: Cala prawda o AF - pomiary
    Od: John Smith <u...@e...net>

    j...@a...at napisał(a):
    > zgoda canon nie ma oddzielnego sensora do pomiaru WB , widac takiej
    > potrzeby nie widzi , a on pozwolilby na wprowadzenie np poprawki na
    > AF . Widac uznaje ze nie jest to konieczne.
    > Wbudowanie sensora gdzies w aparacie pobierajacego swiatlo do pomiaru
    > np w pryzmacie nie wydaje mi sie duzym problemem technicznym . Skoro
    > sa sensory chyba w sonnym pobierajacym obraz z dodtkowego sensora do
    > LV , to dodatkowy sensor WB wydaje sie drobiazgiem

    Problemem jest sensowne wykorzystanie takiej informacji.
    Wyobraź sobie sytuację, że na aparat świeci słońce, a obiekt jest w
    cieniu. Pomiar światła padającego miałby sens, jeśli aparat potrafiłby
    podejść do obiektu i przystawić mu czujnik "przed twarzą". A co jeśli
    obiekt jest świecącym konkretnym kolorem neonem?

    --
    Mirek

  • 42. Data: 2009-03-19 10:33:59
    Od: j...@a...at

    > hmm, jak na kogos, kto chce coś precyzyjnie zmierzyc masz zbyt duże braki w
    > metodyce pomiarów ;-)
    > po pierwsze tego co robi aparat nie nazywałbym pomiarem, to jest jakies b.
    > zgrubne oszacowanie wg jakiegos tam algorytmu,

    ja tutaj nie mierze barwy swaitla aparatem ani bezposrednio ani
    posrednio.
    aparat do tego celu jest niodpowiedni - choc daloby sie.

    > po drugie, czy możesz podac jakakolwiek definicje tego, co aparat "mierzy"??
    > bo imo to co aparat "mierzy" jest mocno nieokreslone,

    aparat robi zdjecia.

    na podstawie ostrosci tych zdjec wnosze n.t. jakosc pracy AF ?
    czy cos jeszcze nie jest jasne ?

    to pewnie taki algorytm
    > typu "potraktujmy cały kadr jako białą kartke i oszacujmy wb" - z takiego
    > postepowania nie wynika jeszcze temperatura barwowa

    nie , tak nie bylo robione.

    przez okno wpada raz swiaitlo sloneczne - a wiemy, ze takie ma temp
    barwowa idaca w kierunku czerwieni
    innym razem swiatlo towarzyszace zachmurzeniu - wiemy , ze jego temp
    barwowa jest wyzsza.

    na wykresie nie podaje barwy swaitla gdyz jej nie pomierzylem a
    jedynie okreslenia slonce , cien

    takie fluktuacje swiatla sa czyms normalnym z czym jestesmy
    konfrontowania ciagle robiac zdjecia.
    Okazuje sie ze dla swiatla sloneczengo system ostrzy krocej niz dla
    oswietlnia zimniejszego.

    ja mysle , ze takie proste zaleznosc przerastaja Twoje zdolnosc
    percepcyjne z zupelnie innego powodu.
    Otoz nie dopuszczasz i nie chcesz dopuscic do siebie mysli, ze w
    sieci na trywialnej grupie dyskusyjnej ktos ma zdanie poparte
    dowodami - inne od Twego - poparte niczym , to tylko wewnetrzne ,
    bledne Twoje przekonanie.
    Ktos , kto przyznaje ze jest amatorem i robi slabiutkie zdjecia ( mam
    nadzieje , ze nie przyjdzie mi ochota na robienie dobrych zdjec , gdyz
    jest to cholernie czasochlonne) , A ty jestes jak sam mowisz
    zawodowcem.
    Zawodowiec musi przeciez wiedziec lepiej niz amator.

    Musze tutaj juz na marginesie wyrazic mala uwage :
    najciekawsze zdjecia , jakie ostatnio widzialem byly robione przez
    amatorow.

    Gdybys jeszcze 100 razy napisal , ze masz c450 d idealnie ostrzacy ,
    gdyz wiesz jak sie ostrzy to co najwyzej za kazdym razem wzbudzisz
    moj coraz wiekszy usmiech. Tylko sila woli mozesz idealnie wyostrzyc ,
    jesli natura dala Ci ten talent.
    Mnie nie dala wiec powtorze po raz wtory , wole miec sprawnie
    dzialajacy machanizm , a jesli nie jest calkiem sprawny to chcialbmy
    poznyc jego ograniczenia.

    Kto bedzie chcial to z tych wykresikow skorzysta , kto nie moze rozbic
    o k.d.
    mnike to nic nie kosztuje , gdyz robie je dla siebnie , oplaty nie
    rzadam , mozna korzystac do woli.

    POwiem wiecej , zobaczysz , ze za niedlugo pojawia sie tego typu
    pomiary w roznego rodzaju testach publikowanych w sieci. Sa one
    bardziej miarodajne dla jakosci aparatu / obiektywu niz nap pomiary
    winietownia czy dystorsji , ktore latwo koryguje sie w obrobce.

    xxx

  • 43. Data: 2009-03-19 11:09:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Mar 2009, j...@a...at wrote:
    [...komuś...]

    > nie pobiera tych danych z matrycy , a ze swiatla padajacego , jest
    > mierzona jasnosc i barwa.

    E, tak to chyba tylko za "starych dobrych czasów" było, kiedy
    jeden czujnik wte lub wewte nie był powodem awantury o to, że
    aparat jest za drogi ;)
    Nawet jakieś hybrydy z pomiarem światła nie-TTL bywały
    (abstrahując od tego, czy również ABW tą metodą).

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2009-03-19 12:24:38
    Od: j...@a...at

    On 19 Mrz., 12:09, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
> [...]
    > aparat jest za drogi ;)
    >   Nawet jakieś hybrydy z pomiarem światła nie-TTL bywały
    > (abstrahując od tego, czy również ABW tą metodą).

    wyjasnilismy , canon nie ma oddzielnego czujnika
    w ferworze powalajacych wynikow wrecz wstrzasajacych doszlo u mnie
    do zwarcia w procesie myslowym.
    usterka zostala usunieta , prady plyna znowu jak nalezy :-)
    XXX

  • 45. Data: 2009-03-19 14:35:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
> [...]
    > sieci na trywialnej grupie dyskusyjnej ktos ma zdanie poparte
    > dowodami - inne od Twego - poparte niczym , to tylko wewnetrzne ,

    Na tej trywialnej grupie możesz znaleźć najlepsze porady jakie znaleźć
    gdziekolwiek się da, a to ze względu na bardzo dużą weryfikowalność
    owych jak i wysoki poziom merytorycznych niektórych ludzi tu piszących.

    > ( mam
    > nadzieje , ze nie przyjdzie mi ochota na robienie dobrych zdjec , gdyz
    > jest to cholernie czasochlonne)

    Cóż za głupota! :)

    > A ty jestes jak sam mowisz
    > zawodowcem.
    > Zawodowiec musi przeciez wiedziec lepiej niz amator.

    Najczęściej jest odwrotnie.

    > Musze tutaj juz na marginesie wyrazic mala uwage :
    > najciekawsze zdjecia , jakie ostatnio widzialem byly robione przez
    > amatorow.

    No to w końcu jak jest? Wygłaszasz sprzeczne zdania po sobie.

> [...]
    > bardziej miarodajne dla jakosci aparatu / obiektywu niz nap pomiary
    > winietownia czy dystorsji , ktore latwo koryguje sie w obrobce.

    Wiesz jak to się nazywa? Kompleks niespełnionego wynalazcy :)
    A mechanizm jest prosty, wyjaśnienie wyżej.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 46. Data: 2009-03-19 15:44:56
    Od: j...@a...at

    > Wiesz jak to się nazywa? Kompleks niespełnionego wynalazcy :)
    > A mechanizm jest prosty, wyjaśnienie wyżej.

    dlaczego niespolenionego ?
    przeciez te wykresiki przeszly moje oczekiwania , sa lepsze niz sie
    spodziewalem - lepsze w tym sesnie , ze dostarczaja wiecej informacji
    niz sadzilem, ze moga dac.

    mam nawet rzyczywiscie podejrzenia ze sklonnosc do AF / BF czyli
    precyzja af zalezy od koloru na ktory ostrzymy.
    robilem akurat dzisiaj zdjecia osobie ubranej w niebieski pulower
    obiektywem 20 mm na przyslonie 5,6 z poprawka na AF = - 8
    ani jedno zdjecie nie jest ostrzone za krotko , wszystkie za dlugo , w
    najlepszym wypadku osoba miesci sie na poczatku GO.
    to za malo by stwieidzic , ze tak jest , ale rodzi sie hipoteza , iz
    odchylki AF rzeczywiscie moga zalezec od koloru na ktory ostrzymy.

    Czy wiedziales o tym ?

    Ja nie wiedzialem , a jesli to sie potwierdzi bede mogl z cala
    pewnoscia powiedziec o sobie ze jestem spelnionym wynalazca - nawet
    bardziej niz tego chcialbym. wolalbym czegos takiego nie musiec
    odkrywac.
    Jak widzisz powodu do kompleksu niespelnionego wynalazcy nie ma.

    Postaralbys sie choc raz o jakas merytoryczna wypowiedz i do tego
    prawdziwa.
    Albo lepiej juz nic nie pisz , przynajmniej nie odpowiadaj na moje
    posty , w dziesiatkach odpowiedzi ani jedna nie byla sensowna.

    XXX

  • 47. Data: 2009-03-19 16:17:16
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
> [...]
    > to za malo by stwieidzic , ze tak jest , ale rodzi sie hipoteza , iz
    > odchylki AF rzeczywiscie moga zalezec od koloru na ktory ostrzymy.

    Wystarczy się chwilę zastanowić stąd się bierze aberracja chromatyczna.
    U źródeł znajdziemy też najbardziej prawdopodobne rozwiązanie zagadki.
    Ale nie ma to większego znaczenia, w silnie niesymetrycznym widmie
    fotografuję rzadko (mam na myśli przejście ku czerwieni czyli po prostu
    światło żarowe), a błąd ostrzenia na skrajnie jasnych obiektywach
    wynikający z długich czasów najczęściej występujących przy tych
    warunkach, kiepskiego światła i nieciekawej stabilności kryje ten shift
    barwowy z nawiązką.

    Z drugiej strony interwał dla podczerwieni, który mam na przykład
    naniesiony na Takumarze 50/1,4 świadczy, że przesunięcie jest
    niepomijalne - np. dla 10 cm dla 1 m, co pozwala na jego złapanie w go
    dopiero przy f=5,6 (czytam z pierścienia obiektywu, nie z kalkulatora go).
    Pozostaje pytanie - gdzie przypada maksimum czułości barwowej i jaka
    jest szerokość pasma przenoszenia detektor af. Zakładam, że pasmo może
    być dość wąskie i z maksimum dla zieleni, co mogłoby być wykrywalne.
    Zresztą, może sam zrobię ten eksperyment świecąc monochromatycznym
    światłem ledów.

    > Postaralbys sie choc raz o jakas merytoryczna wypowiedz i do tego
    > prawdziwa.

    W tym wątku jest tu i wyżej - pozostawiłeś to bez komentarza czyli chyba
    zupełnie nie było się do czego przyczepić.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /postawmy pomnik papieża Polaka w każdej polskiej wsi!/

  • 48. Data: 2009-03-19 16:35:47
    Od: j...@a...at

    On 19 Mrz., 10:46, "Robert" <r...@u...com.pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:c021e0f3-b1fd-48a9-ac46-d46572cb11ed@
    41g2000yqf.googlegroups.com...

    > hmm, jak na kogos, kto chce coś precyzyjnie zmierzyc masz zbyt duże braki w
    > metodyce pomiarów ;-)

    konkretnie co zostalo zle pomierzone i dlaczego ?

    XXX

  • 49. Data: 2009-03-19 16:37:04
    Od: j...@a...at

    On 19 Mrz., 09:39, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik wrote:
    >
    > tylko nasuneło mi się jedno pytanie...
    > czy aby na pewno powinno być to w tą stronę?
    > w znaczeniu czy wyniki nie powinny być odwrotnie
    >
    > ktoś kto pamięta jeszcze oznaczenia IR na obiektywach niech się wypowie - bo
    > moja wiedza uboga w tym temacie...

    jest na prawo od srodka skali dla swiatla widzialnego

  • 50. Data: 2009-03-19 18:42:07
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Użytkownik wrote:

    > jest na prawo od srodka skali dla swiatla widzialnego

    kompletnie nie rozumiem co chcesz powiedzieć
    zastosuj bardziej obrazowy język

    ostrość w podczerwieni jest na nastawy dalsze czy bliższe w stosunku do
    światła widzialnego?

    bo na prawo / lewo to w zależności od systemu różna bajka

    --
    pozdrawiam