  • 1. Data: 2010-03-18 00:52:59
    Temat: Bootloader dla SAM7 z flashowaniem z karty SD
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy jest gdzies gotowiec pozwalający flashować pamięc procesora SAM7 z
    karty SD?

    Wyobrazam sobie to tak, ze procesor wstaje w bootloaderze, sprawdza
    karte SD, odczytuje checksum pliku do flashowania, liczy checksum
    wlasnego flasha i jesli sa rózne to automatycznie programuje po czym
    skacze już normalnie do kodu. W ten sposob mogę wymieniac kod w
    procesorze po prostu zmieniając plik na karcie SD.

    Widzial ktoś takie coś gotowe?

    Oczywiscie ideałem było by gdyby wspierało asymetryczne szyfrowanie, ale
    powiedzmy, że mając sam bootloader mogę się pokusić o dopisanie tego
    ficzera. Na razie z chęcią obejrzałbym sobie kod takiej zabawki, wole
    wziąśc coś działającego niz pisać od zera.

  • 2. Data: 2010-03-18 08:30:12
    Temat: Re: Bootloader dla SAM7 z flashowaniem z karty SD
    Od: Piotr <p...@e...pl>

    On 18.03.2010 01:52, Sebastian Biały wrote:

    > Widzial ktoś takie coś gotowe?

    IMHO, powinieneś pójść z stronę U-Boot'a. Jeśli jest on przeportowany na
    Twoją platformę to 80% pracy masz już za sobą. Jedyne co będziesz musiał
    zrobić to ew. napisać "driver" do karty SD no i skrypt, który by
    dokonywał takiego flashowania przy starcie.

    --
    Piotr Piwko
    http://www.embedded-engineering.pl/

  • 3. Data: 2010-03-18 18:07:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Piotr wrote:
    > IMHO, powinieneś pójść z stronę U-Boot'a.

    Jest _ogromny_. Nie wiem czy jest to wlasciwe rozwiązanie na pare kB w
    SAM7. masz może doświadczenia z nim? Bo ja widze, że on jest np.
    interaktywny (co mi nie jest potrzebne).

  • 4. Data: 2010-03-18 22:48:40
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    > Jest _ogromny_. Nie wiem czy jest to wlasciwe rozwiązanie na pare kB w
    > SAM7. masz może doświadczenia z nim? Bo ja widze, że on jest np.
    > interaktywny (co mi nie jest potrzebne).

    No to łyknij z sieci gotowe funkcje do odczytu SD i FAT32 (np.
    bibliotekę PHAT z Nut/OS), do tego funkcje programowania SAM'ów (np. z
    OpenOCD) i już. Poskładasz gotowe klocki w jeden dzień i będziesz miał
    ulubiony bootloader.

    BTW: Tyle że w AT91SAM7 nie ma takiego wsparcia dla własnych
    bootloaderów, jakie jest np. w AVRach. "Bootloader" w tym przypadku to
    zwykły kawałek softu, który leży sobie na początku Flasha. A cały
    normalny program musisz linkować odpowiednio dalej (np. od 32KB).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2010-03-19 07:27:12
    Od: Piotr <p...@e...pl>

    On 18.03.2010 19:07, Sebastian Biały wrote:

    > Jest _ogromny_. Nie wiem czy jest to wlasciwe rozwiązanie na pare kB w
    > SAM7. masz może doświadczenia z nim? Bo ja widze, że on jest np.
    > interaktywny (co mi nie jest potrzebne).

    Nie musi być wcale interaktywny. Wszystko zależy od konfiguracji. Co do
    "wielkości" samego projektu, to owszem jest on duży, ale tylko i
    wyłącznie dlatego, że wspiera bardzo wiele architektur/platform. Ciebie
    będzie interesowało dosłownie kilka plików. Jeśli U-Boot jest
    przeportowany na Twoją platformę (sprawdź na stronie) to pozostaje Ci
    tylko napisać funkcję do odczytu danych z karty SD do pamięci RAM.

    Osobiście stosuję i modyfikuję tego bootloader'a praktycznie we
    wszystkich moich projektach.

    BTW. Co to za platforma?

  • 6. Data: 2010-03-19 08:15:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > No to łyknij z sieci gotowe funkcje do odczytu SD i FAT32

    Zrobie to w ostateczności ;)

> [...]
    > zwykły kawałek softu, który leży sobie na początku Flasha. A cały
    > normalny program musisz linkować odpowiednio dalej (np. od 32KB).

    To nie ma znaczenia gdzie będzie fizycznie flash ładowany, byle by można
    potem zmienić wektory przerwań.

  • 7. Data: 2010-03-19 08:17:40
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Piotr wrote:
    > Nie musi być wcale interaktywny. Wszystko zależy od konfiguracji.

    Zadaje sobie sprawę, ale jesli w kodzie sterownika do rzeczy X znajduje
    PRINTFy to ostroznei musze podchodzić do reszty, kod "uniwersalny"
    niekoniecznie jest dla mnie najlepszymrozwiązaniem, to mały procesor.

    > BTW. Co to za platforma?

    SAM7 ;)

    A konkretnie ARM7 od Atmela.

  • 8. Data: 2010-03-19 08:19:03
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > No to Ĺ&#65533;yknij z sieci gotowe funkcje do odczytu SD i FAT32 (np.
    > bibliotekÄ&#65533; PHAT z Nut/OS), do tego funkcje programowania SAM'Ăłw (np. z
    > OpenOCD) i juĹź. PoskĹ&#65533;adasz gotowe klocki w jeden dzieĹ&#65533; i
    bÄ&#65533;dziesz miaĹ&#65533;
    > ulubiony bootloader.

    Jesli mogę się wciąć:

    Nie jest konieczne implementowanie pełnego wsparcia dla fat-u.
    Wystarczy karte SD odpowiednio przygotowac aby w trakcie odczytu po prostu
    czytac ciagle sektory.
    Czyli np. Formatujemy karte, zakladamy na niej dummy file o rozmiarze jaki nam
    potrzeba, sprawdzamy od jakiego sektora sie zaczyna i czy jest to plik ciagly.
    Potem starczy sobie poczatkowy sektor wrzucic do bootloadera i niech czyta
    sekwencyjnie.
    Pewnym problemem moze byc uaktualnianie dummy file (bo trzeba rewritowac plik a
    nie go zamienic) ale raczej nie bedzie to az tak problematyczne.

    Pomysl wymyslilem sam chyba opierajac sie o jakies natchnienie z starych ksiazek
    o c64. Nie implementowalem wiec nie wiem jakie jeszcze babole moga sie natrafic.
    Ale planuje tak zmontowac rejestrator temperatur wiec jak wiecie ze nie zadziala
    to mozecie wczesniej ostrzec :)

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 9. Data: 2010-03-19 08:34:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Lukasz Sczygiel wrote:
    > Nie jest konieczne implementowanie pełnego wsparcia dla fat-u.
    > Wystarczy karte SD odpowiednio przygotowac aby w trakcie odczytu po prostu
    > czytac ciagle sektory.

    Odpada. Osobą wrzucającą plik na SD będzie "bylekto". Musi dać się to
    zrobić po protu kopiując plik. Dorobienie FATu nie jest problemem, są
    dziesiatki implementacji. ja pytam ogotowca, w ostateczności napiszę sam.

  • 10. Data: 2010-03-19 13:30:11
    Od: cepu69 <c...@t...pl>

    Witam,
    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > skacze już normalnie do kodu. W ten sposob mogę wymieniac kod w
    > procesorze po prostu zmieniając plik na karcie SD.

    A ja standartowo polecam eCos'a :http://ecos.sourceware.org/
    System posiada BSP na Atmel AT91SAM7S (evalboard - AT91SAM7S-EK).
    I teraz sa dwie drogi -
    1.Uzyc istniejacego lodear czyli RedBot'a czego po przedstawionych
    wymaganiach nie chcialbys robic
    2.Wykorzystac OS w wersji minimalnej - system zgodnie z nazwa jest mocno
    konfigurowalny czyli wylaczyc kernel (scheduler), dodac odpowiednie drivery
    wbudowany flash, spi oraz mmc???? (eCos posiad tylko driver do kart MMC na
    SPI) oraz system plikow FAT a nastepnie napisac prosta w miare aplikacje
    jak wynika z wymagan.