  • 1. Data: 2010-03-17 21:53:38
    Temat: Prostownik precyzyjny jednopołówkowy, jakie elementy?
    Od: PH <s...@w...pl>

    Proszę o pomoc w doborze elementów.
    W torze sygnałowym mam jednopołówkowy prostownik precyzyjny nie
    odwracający fazy. Czyli takie coś.
    http://image.absoluteastronomy.com/images/encycloped
    iaimages/o/op/op-amp_precision_rectifier.svg.png
    Służyć to ma do zabezpieczenia wejścia ADC przed ujemnym napięciem.

    Wzmacniacz to ad824. Zasilanie +/-5V. Częstotliwości sygnału wejściowego
    do 100Hz.

    W zastanym przeze mnie układzie przy sygnale wejściowym od 4 do 5V
    pojawiają się nieliniowości. W każdym z trzech kanałów które mam są
    różne. Domyślam się, że to wina dobranych elementów. W symulacjach w
    PSpice taki problem nie występował.

    Ergo: Nie wiem jakiego powinien być rezystor i jaka może być zastosowana
    dioda w tym układzie. Teraz dioda to jakiś minimelf i rezystor 1k.
    Sygnał do ADC'a puszczony jest przez 100Ohm rezystor.

    --
    PH

  • 2. Data: 2010-03-17 23:27:26
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    PH wrote:

    > Wzmacniacz to ad824. Zasilanie +/-5V. Częstotliwości sygnału wejściowego
    > do 100Hz.[...]

    > W zastanym przeze mnie układzie przy sygnale wejściowym od 4 do 5V
    > pojawiają się nieliniowości.

    Trudno, żeby nie. Przecież, żeby uzyskać 5V na wyjściu, opamp musiałby
    skądeś wytrzasnąć 5.7V, a na zasilaniu ma 5.0...

    > Domyślam się, że to wina dobranych elementów.

    Wyżej dupy, przepraszam, wyżej napięcia zasilania nie podskoczysz, więc
    albo ja musisz podnieść, albo zrezygnować z kawałka zakresu.

    --
    Marek Lewandowski

  • 3. Data: 2010-03-18 07:41:53
    Od: PH <s...@w...pl>

    Marek Lewandowski pisze:

    > Trudno, żeby nie. Przecież, żeby uzyskać 5V na wyjściu, opamp musiałby
    > skądeś wytrzasnąć 5.7V, a na zasilaniu ma 5.0...

    Wzmacniacz jest rail to rail - myślałem ,że wydoli.

    --
    PH

  • 4. Data: 2010-03-18 08:22:03
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    PH pisze:

    > Wzmacniacz jest rail to rail - myślałem ,że wydoli.

    Przeczytaj jeszcze raz to co Marek ci napisał i pomyśl jakie napięcie
    musi być na wyjściu wzmacniacza, żeby za diodą było 5V.

    A co do rozwiązania, to napięcie wejściowe podziel przez np. 2 i
    zmniejsz napięcie referencyjne przetwornika - dynamika pomiaru powinna
    zostać podobna (mogą trochę szumy wzrosnąć). Chyba, że możesz podwyższyć
    zasilanie wzmacniacza.

  • 5. Data: 2010-03-18 08:41:08
    Od: PH <s...@w...pl>

    Zbych pisze:

> [...]
    > zmniejsz napięcie referencyjne przetwornika - dynamika pomiaru powinna
    > zostać podobna (mogą trochę szumy wzrosnąć). Chyba, że możesz podwyższyć

    Kurcze, tak to jest jak się człowiek bierze za odpisywanie a kawy
    jeszcze sobie nie zrobi. Teraz jasne jak słońce.

    --
    PH

  • 6. Data: 2010-03-18 08:41:32
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Zbych wrote:

> [...]
    > zmniejsz napięcie referencyjne przetwornika - dynamika pomiaru powinna
    > zostać podobna (mogą trochę szumy wzrosnąć). Chyba, że możesz podwyższyć

    AD824 powie mu wtedy dziękuję. Chyba, żeby zrobić zasilanie asymetryczne
    0-10V.

    Waldek

  • 7. Data: 2010-03-18 08:52:39
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > AD824 powie mu wtedy dziękuję.

    Na pewno? W pdfie stoi:

  • 8. Data: 2010-03-18 09:04:33
    Od: PH <s...@w...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > AD824 powie mu wtedy dziękuję. Chyba, żeby zrobić zasilanie asymetryczne
    > 0-10V.

    O zasilaniu 0-10 czy 0-5V myślałem - ale w pobliżu 0V sygnału
    wejściowego na wyjściu mam jakieś +dzieśiąt mV.

    Na szczęście mam jeszcze gdzieś na tym PCB 9V, więc zasilanie zrobię
    +9V/-5V. Chyba, że są jakieś przeciwwskazania.

    --
    PH

  • 9. Data: 2010-03-18 09:15:21
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>