  • 1. Data: 2010-09-27 16:17:26
    Temat: Body Canona, a balans bieli
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Robię fotki dwoma body Canona - leciwym już 350D i 40D.
    Wszystko robię w RAWach i obrabiam w Lightroomie.
    I krew mnie zalewa z WB. Pomimo zastosowania tych
    samych ustawień zdjęcia z różnych body mają mocno różniącą
    się kolorystykę. W teorii kolory powinny być zbliżone - body tego samego
    producenta, matryce nie dzieli jakaś przepaść, często to samo ISO i
    czas. W dodatku te z 40D mają trochę "żywszą" i przyjemniejszą
    kolorystykę natomiast te z 350D jakieś takie bledsze i jakby kolory
    szły w stronę "zimnej" kolorystyki.
    Sytuacja wygląda identycznie gdy WB ustawię według wzorca identycznego
    na obu body.

    Co może być powodem, czy da się jakoś wyrównać kolorystykę ?
    Czy jedyną szansą jest wymiana 350D na drugą 40D ?

  • 2. Data: 2010-09-27 17:12:07
    Temat: Re: Body Canona, a balans bieli
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    --> colorchecker passport może tu pomóc...

  • 3. Data: 2010-09-27 17:20:01
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-27 19:12, Marcin [3M] pisze:
    > colorchecker passport

    Pomysł całkiem sensowny - tylko, że kupno tego kalibratora to prawie
    różnica pomiędzy sprzedażą używanej 350D i kupno używanej 40D ;-)
    W tej chwili mocno skłaniam się właśnie ku takiemu rozwiązaniu. Pozbędę
    się problemu
    WB i dojdzie mi większy komfort pracy.

    Lecz nadal mnie zastanawia sam fakt istnienia różnic kolorystycznych.
    Czytam grupę od
    wielu lat i nie przypominam sobie by ktokolwiek wcześniej o to pytał.
    Przecież standardem
    jest branie słabszego body jak backupu - często do FF body jest body z
    APS-C czyli naprawdę
    mocno różniące się matryce.

    I pozostaje jeszcze pytanie co zrobić z tym profilem kolorów - jak sobie
    z nim Lightroom poradzi ?

  • 4. Data: 2010-09-27 17:25:07
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    A i jeszcze jedno. Tonacja nie zależy chyba od danego
    egzemplarza aparatu tylko od modelu - czyli powinien być
    w sieci dostępny profil pod dany aparat ?

  • 5. Data: 2010-09-27 22:21:05
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Radek D" <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Pomysł całkiem sensowny - tylko, że kupno tego kalibratora to prawie
    > różnica pomiędzy sprzedażą używanej 350D i kupno używanej 40D ;-)

    Są też inne sposoby - wystarczy zdobyć dostęp do ww. colorcheckera
    (lub do identycznej tablicy Gretaga, z tym że uwaga - w wersji 140
    polowej są inne odcienie!), porobić rawy wg przepisu w odpowiednim
    oświetleniu, a następnie skorzystać z udostępnionego oprogramowania
    "prostującego" kolory jako "akcja" np. Lightrooma.

    > Lecz nadal mnie zastanawia sam fakt istnienia różnic kolorystycznych.
    > Czytam grupę od wielu lat i nie przypominam sobie by ktokolwiek
    > wcześniej o to pytał. Przecież standardem

    Bo na tej grupie standardem jest mówienie o kolorach "ładnych",
    zaś wyjątkiem jest mówienie o kolorach "wiernych". ;-)

    W początkach fotografii cyfrowej (amatorskiej), czyli jakieś +5 lat
    temu ;-) także tu na grupie padały czasem rady dot. kalibracji
    sprzętu: otwórz sobie zdjęcie z jakimś portretem i ustaw kolory, żeby to
    ładnie wyglądało. :)))) (tym którzy tego jeszcze nie próbowali od razu
    wyjaśniam - to przepis na kolorystyczną katastrofę. :)

    > I pozostaje jeszcze pytanie co zrobić z tym profilem kolorów - jak
    > sobie z nim Lightroom poradzi ?

    Będzie używał jako jeden z presetów (tak to się nazywa?), który
    można też przypisać do automatycznego użycia przy otwieraniu rawa (tak
    przynajmniej mi to działało w wersji Lightrooma o numer starszej).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2010-09-28 14:24:57
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Radek D" <r...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > I krew mnie zalewa z WB. Pomimo zastosowania tych
    > samych ustawień zdjęcia z różnych body mają mocno różniącą

    Bo WB to dopiero początek kwestii.

> [...]
    > szły w stronę "zimnej" kolorystyki.
    > Sytuacja wygląda identycznie gdy WB ustawię według wzorca identycznego

    O różnicach między modelami można się przekonać szukając testów na
    odwzorowanie kolorów, albo robiąc je samemu korzystając ze studyjnych
    sampli zawierających pomierzone tablice kolorystyczne.

    Są też ogólne różnice pomiędzy firmami, i tak, porównując
    kilkanaście aparatów, w liczbach bezwzględnych najwierniej kolory
    oddawały... ta-daaaa: tak, Soniacze! Dziwne, ale prawdziwe. ;-)
    Charakterystyczną cechą Canonów są zwalone czerwienie, czasem po tym
    potrafię rozpoznać markę aparatu, jakim robiono zdjęcie. Nikony dają z
    puszki kolory trochę chłodniejsze, bardziej naturalne, podobnie jak
    Panasoniki.
    Może Canon to taki współczesny Kodak - zamiast wierności woli
    kolory, które się ludziom podobają i w każdym modelu wychodzi to tak,
    jak akurat kucharzowi najbardziej smakowało? ;-) Nie ma reguły, ale
    można się spodziewać, że im niższa półka, tym częściej kolory są
    podkręcane "do smaku". No ale i tak grunt, to testy.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2010-09-28 15:52:37
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Tue, 28 Sep 2010 15:24:57 +0100, Mariusz [mr.] napisał(a):

    > Są też ogólne różnice pomiędzy firmami, i tak, porównując
    > kilkanaście aparatów, w liczbach bezwzględnych najwierniej kolory
    > oddawały... ta-daaaa: tak, Soniacze!

    I Oly ;)

> [...]
    > potrafię rozpoznać markę aparatu, jakim robiono zdjęcie. Nikony dają z
    > puszki kolory trochę chłodniejsze, bardziej naturalne, podobnie jak

    Do bardziej naturalnych czerwieni to akurat wystarczy profil Faithful :)

  • 8. Data: 2010-09-28 17:14:00
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-09-28 16:24:57 +0200, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

    > Charakterystyczną cechą Canonów są zwalone czerwienie, czasem po tym
    > potrafię rozpoznać markę aparatu, jakim robiono zdjęcie.
    Czasem, czyli wtedy kiedy się uda zgadnąć.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-09-28 17:15:08
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-09-28 00:21:05 +0200, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

    > W początkach fotografii cyfrowej (amatorskiej), czyli jakieś +5 lat
    > temu ;-)

    Ciekawe skąd mam amatorskie fotki cyfrowe z 2002 r.
    Krezusem nie jestem.

  • 10. Data: 2010-09-28 17:41:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mariusz [mr.] pisze:
> [...]
    > potrafię rozpoznać markę aparatu, jakim robiono zdjęcie. Nikony dają z
    > puszki kolory trochę chłodniejsze, bardziej naturalne, podobnie jak

    Wszystko prawda, ale z auto :)

> [...]
    > można się spodziewać, że im niższa półka, tym częściej kolory są
    > podkręcane "do smaku". No ale i tak grunt, to testy.

    A to nie chodzi o to w 99,9% wypadków?
    Do tej pory raz w życiu miałem zlecenie, gdzie kolory miały być wierne.
    Potem jednak się wycofano i kazano mi je podkręcać. Bo nikt nie
    wiedział, co znaczy ''wierne'' (a przy jakim oświetleniu?), a podkręcone
    miały większą wartość informacyjną.
    W pozostałych przypadkach albo ma być ładnie, albo kreatywnie, co w
    końcu sprowadza się do skrajnych zmian w układzie barw.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl