  • 11. Data: 2011-05-13 07:55:19
    Temat: Re: [OT] Bateria litowa do GPS z 4 drucikami
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.05.2011 08:37, Desoft pisze:

    > No to z tematu jak przechowywać płyn który wszystko rozpuszcza...
    >
    > Jak produkują takie ogniwa Li-xx?
    > Od razu naładowane?
    Ztcw - w pewnym sensie tak. Ogniwo dostaje wsad z elektrolitu na
    "czyste" elektrody i w tym momencie pojawia się jakieś napięcie(ale
    możliwy do uzyskania ładunek jest mały), następnie ogniwo jest ładowane
    do ~50% pojemności aby nie uszkodziło się w czasie przechowywania.

    > Nienaładowane ogniwo jest trwale uszkodzone...
    Ztcw - nie, bo ogniwo może być:
    - naładowane - zawiera ładunek zgromadzony przez migrowanie materiału
    elektrod w elektrolicie
    - nienaładowane - ładunek wynika z przechodzenia jonów do elektrolitu
    (jak w 'klasycznych' bateriach)
    - rozładowane - j.w, ale pobieranie energii wymusza strącenie osadu w
    elektrolicie

    Michoo

  • 12. Data: 2011-05-13 10:33:16
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > (jak w 'klasycznych' bateriach)
    > - rozładowane - j.w, ale pobieranie energii wymusza strącenie osadu w

    Będę miał okazję przetestować. :-)
    Mam kilkuletnie (~10lat) ogniwo.

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2011-05-14 21:55:38
    Temat: Re: Bateria litowa do GPS z 4 drucikami
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w

    > Nawet niekoniecznie rozladowana - chwilowe zwarcie moze
    > wprowadzic baterie w taki stan i bez pomocy nie ruszy :-)
    >
    > No ale jesli zmierzyles 2.8V, to jest rozladowana.

    Tak, teraz czytam o tych układach i mój akumulator został
    uśpiony z powodu nadmiernego rozładowania przez tą
    elektronikę zabezpieczającą...
    http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_
    lithium_ion_batteries
    Over-discharging Lithium-ion
    [...]If the discharge continues to about 2.70V/cell or lower,
    the battery's protection circuit puts the battery into a sleep
    mode. This renders the pack unserviceable and a recharge
    with most chargers is not possible.

    No to jest już jasne co się stało z moją poprzednim akumulatorem...

    Niestety ciąg dalszy sprawy nie jest wesoły... Dostałem dziś
    pocztą nowy akumulator - zmierzyłem napięcia na wtyczce
    i zgodnie z oczekiwaniami czerwony to +, czarny to - i mam
    3.8V... Włożyłem do GPSa a ten pokazuje że bateria jest
    w stanie minimalnym, prawie rozładowana - co jest niedziwne
    bo nie wiadomo przecież ile leżała w sklepie w magazynie...
    Niestety godzina z ładowarką nie zmieniła nic, wręcz się
    bateria rozładowała, pokazuje że nie ma już prądu i chce się
    wyłączać. Zamiast się ładować, rozładował się pracując....

    Gdy mierzę napięcie na zaciskach wtyczki akumulatora
    w czasie ładowania mam teraz 3.71V, czyli nie dość że się
    nic nie ładuje to się jeszcze rozładowało poniżej tego 3.8V.

    A więc kicha - padł układ ładowania baterii w GPSie... :-(
    A więc Fox - wykrakałeś, wydałem $13 dolców i nic :-)
    No trudno, warto było spróbować bo go bardzo lubiłem...
    Może się kiedyś zabiorę za naprawę, choć wygląda na to
    że nie będzie to łatwe ze względu na upakowanie SMD...
    Przed wycieczką doładuję go do 4.2V i może starczy na
    kilka dłuższych tras a po powrocie trzeba będzie coś
    kupić nowego...

  • 14. Data: 2011-05-19 13:53:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > Przed wycieczką doładuję go do 4.2V i może starczy na
    > kilka dłuższych tras a po powrocie trzeba będzie coś

    GPSa udało mi się przywrocić do stanu używalności bo
    zauważyłem że elektronika zintegrowana z baterią jest
    całkiem inteligentna i odcina ogniwa po ich całkowitym
    naładowaniu... Widzę wtedy pobór prądu równe zero...
    Zaryzykowałem zastąpienie uszkodzonego układu ładującego
    w GPS (cokolwiek tam faktycznie było) diodą 1N4003 która
    bezpośrednio doprowadza napięcie z gniazda USB (5V) do
    plusa baterii (4.3V max)... Prąd jaki płynie, około ampera,
    przy rozładowanej baterii (taką ma wydajność kostka do
    ściany) podgrzewa silnie diodę ale pożaru raczej nie zrobi.
    Dioda ogranicza mi napięcie wystarczająco aby naładować
    GPSa i na razie wszystko działa jak należy... Zobaczymy jak
    będzie z długowiecznością tego rozwiązania, ale conajmniej
    mam teraz trochę czasu na szukanie następcy, nowego GPSa.
    Może jakiś program do iPhone?

  • 15. Data: 2011-05-23 12:47:22
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-05-19 15:53, Pszemol wrote:
    > plusa baterii (4.3V max)... Prąd jaki płynie, około ampera,
    > przy rozładowanej baterii (taką ma wydajność kostka do
    > ściany) podgrzewa silnie diodę ale pożaru raczej nie zrobi.

    Wpisz sobie lipo fire do youtube.
    Miłego oglądania :-)

    Piotrek

  • 16. Data: 2011-05-23 14:44:38
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> wrote in message

    > Wpisz sobie lipo fire do youtube.
    > Miłego oglądania :-)

    Nie wiem o co Ci chodzi... Nie ładuję ogniw bezpośrednio
    z 5V - ładuję ich poprzez elektroniczną płytkę zintegrowaną
    z pakietem ogniw która właśnie pełni funkcję zabezpieczenia.

  • 17. Data: 2011-05-23 16:08:57
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-05-23 16:44, Pszemol wrote:
    > Nie wiem o co Ci chodzi... Nie ładuję ogniw bezpośrednio
    > z 5V - ładuję ich poprzez elektroniczną płytkę zintegrowaną
    > z pakietem ogniw która właśnie pełni funkcję zabezpieczenia.

    W takim razie OK. Mylnie zrozumiałem, że "naprawiłeś" w ten sposób
    elektronikę zintegrowaną z akumulatorem.

    Piotrek

  • 18. Data: 2011-05-23 16:44:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > W takim razie OK. Mylnie zrozumiałem, że "naprawiłeś"
    > w ten sposób elektronikę zintegrowaną z akumulatorem.

    :-)

    Elektronika w starym pakiecie ogniw padła i prawdopodobnie
    ubiła to co było na płytce GPS'a - albo jakiś regulator albo jakiś
    bezpiecznik... Nie mogę tego znaleźć bo płytka jest mocno upchana
    i pozabezpieczana ekranami metalowym - mało co widać...

    Fakt pozostaje faktem, że jak tylko nie ładujesz ogniw od "zera"
    to prąd nie jest duży i w szczególności można z powodzeniem
    używać GPSa podłączonego na stałe do samochodu - nic się
    wtedy drastycznie nie grzeje.

    Ale już się rozglądam za aplikacją do iPhone aby problem
    rozwiązać. Ktoś może coś polecić dobrego?