  • 41. Data: 2018-12-18 10:41:16
    Temat: Re: Bać się?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W niektórych przypadkach się na to
    > nic nie poradzi poza odizolowaniem wrażliwych danych od sieci
    > zewnętrznej (i dalszych obostrzeniach).

    Dwa lata temu odłączyłem się z roboczym komputerem od sieci aby nie
    ryzykować, że ktoś mi zaszyfruje dane (zakładam, że programy takie mogą
    być na tyle mądre, że zaszyfrują też wtedy dysk sieciowy z backupem) i
    będzie chciał okupu.

    Ale nie potrafię uniknąć przekładania między komputerem roboczym a
    sieciowym pen-drive'ów :)
    P.G.

  • 42. Data: 2018-12-18 21:06:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Dec 2018 18:26:32 +0100, Mirek napisał(a):

    > Tu nie o firewall chyba ci chodzi, tylko o NAT.

    DNAT/masquarade/proxy - dobrej nazwy chyba na to nie ma :-)

    > Nawiązać się nie da. Jak już nawiążesz, to "trzeci" jest już
    > niepotrzebny... chyba, że komuś zmieni się IP albo coś się zrestartuje.
    > Na upartego możesz uzgodnić IP i porty telefonicznie...

    Ale jak?
    Taki typowy DNAT nie wpusci przeciez pakietow, jesli wczesniej nie
    wyszlo żądanie nawiazania polaczenia.

    J.

  • 43. Data: 2018-12-18 23:06:53
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.12.2018 21:06, J.F. wrote:

    > Ale jak?
    > Taki typowy DNAT nie wpusci przeciez pakietow, jesli wczesniej nie
    > wyszlo żądanie nawiazania polaczenia.

    No więc wysyła się to żądanie z obydwu stron. Trzeba tylko znać IP i
    porty (do tego służy protokół stun).

    --
    Mirek.

  • 44. Data: 2018-12-19 01:30:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale jak?
    > Taki typowy DNAT nie wpusci przeciez pakietow, jesli wczesniej nie
    > wyszlo żądanie nawiazania polaczenia.

    Nie znam szczegółów, ale wystarczy że coś gdzies poslesz (spróbujesz
    posłać na zewnątrz) a masz już na zewnątrz otwarty port, którym będzie
    mozliwa komunikacja w drugą stronę (dostanie odpowiedzi) - host A.
    Nalezy teraz tylko poinformowac innego uczestnika wymiany (host B) co to
    za port. Do tego słuzy trzeci uczestnik (C) (bo B tez jest za NATem).
    A jak go nie ma to jedyny sposób to przeskanowanie lub walenie na oslep
    po całym zakresie portów A (połaczyć się, zobaczyć czy otwarty, jak
    otwarty to czy to co na nim słucha jest to czego chcemy), co niektóre
    programy robią, a co jest niezbyt eleganckie.

    --
    Marcin

  • 45. Data: 2018-12-19 02:15:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-18, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > ryzykować, że ktoś mi zaszyfruje dane (zakładam, że programy takie mogą
    > być na tyle mądre, że zaszyfrują też wtedy dysk sieciowy z backupem) i

    W zalezności od tego jakie mogłyby być straty i ilości danych robiłbym
    tez okresowe backupy (np. raz na tydzień), które są fizycznie odłaczone
    od stacji roboczej.

    > Ale nie potrafię uniknąć przekładania między komputerem roboczym a
    > sieciowym pen-drive'ów :)

    Wszystko pod Windows?

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2018-12-19 09:29:43
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 18 Dec 2018 23:06:53 +0100, Mirek wrote:

    > No więc wysyła się to żądanie z obydwu stron. Trzeba tylko znać IP i
    > porty (do tego służy protokół stun).

    Dodatkowym haczykiem jest tu fakt, że każdemu po drodze może zmieniać się
    także port źródłowy, więc nie tak prosto jest trafić jednocześnie i po
    omacku na kombinację zgodnych port src1+port dst1+port src2+port dst2.

    Mateusz

  • 47. Data: 2018-12-19 09:53:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Dec 2018 00:30:03 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > Nalezy teraz tylko poinformowac innego uczestnika wymiany (host B) co to
    > za port. Do tego słuzy trzeci uczestnik (C) (bo B tez jest za NATem).

    Cos takiego mi wlasnie chodzi po glowie, ale jak zaczalem myslec
    ... komputer A wysyla pakiet z adres1:port1 do adres2:port2.
    Jego DNAT zmienia adres i port zrodlowy na adres3:port3, ale docelowy
    zostawia.
    I sobie zapamietuje ze przychodzace z adres2:port2 na adres3:port3
    kierowac do komputera A, po zmianie celu na adres1:port1.
    I odlegly komputer B mogly przeslac dane, gdyby taki pakiet wyslal.

    Ale dalej widze schody.
    -adres3 powiedzmy ze latwo zgadnac, ale port3 jaki jest ?
    tego komp A nie wie.

    -jesli komp B wlaczony do internetu bezposrednio, to niby moze
    wyslac pakiet z falszywym adresem zrodlowym, ale czy jego dostawca
    tego nie obetnie ?
    Poza tym to by byla lacznosc w jedna strone, i zupelnie
    niepotrzebna, bo wszak mozna prosto do kompa B wyslac pakiety.

    -ale mnie interesuje, gdy komp B stoi za podobnym DNAT.
    wtedy raczej nie zmusi swojego NAT, zeby zmienil adres na taki jak
    sobie zyczy.

    Skype faktycznie mnostwo pakietow wysylal, i ciekaw jestem - szukal
    szczescia w ustawieniach NAT, czy po prostu wylapywal "serwery" w
    sieci.
    Bo taka bezserwerowa siec ... ciekawa.

> [...]
    > otwarty to czy to co na nim słucha jest to czego chcemy), co niektóre
    > programy robią, a co jest niezbyt eleganckie.

    Dla Skype byc moze, dla innych watpliwe.
    No i NAT takiego skanowania nie przepusci.

    J.

  • 48. Data: 2018-12-19 11:10:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 15 Dec 2018 13:29:19 +0100, Piotr Gałka napisał(a):
    > A dziś widzę:
    >
    > https://wiadomosci.wp.pl/huawei-na-cenzurowanym-u-so
    jusznikow-co-zrobi-polska-6326777739167873a

    > Skoro Huawei to firma założona przez chińskich szpiegów (nie miałem
    > pojęcia) i ręcznie sterowana przez chiński rząd to cieszę się, że go nie
    > kupiłem. Właściwie z artykułu wynika, że wszystkie chińskie firmy mogą
    > mieć coś z tego.

    http://wyborcza.pl/7,156282,24291336,pierwszy-europe
    jski-kraj-rezygnuje-z-huawei-na-razie-w-urzedach.htm

    Czesi wycofuja ... ale ciekawe czy im sie uda - bo to trzeba jakos
    uzasadnic w przetargu ...

    J.

  • 49. Data: 2018-12-19 20:53:21
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.12.2018 09:29, Mateusz Viste wrote:

    > Dodatkowym haczykiem jest tu fakt, że każdemu po drodze może zmieniać się
    > także port źródłowy,
    No z definicji zmienia się przy każdym NAT, ale... nie dam sobie ogolić
    głowy ale obstawiam, że typowy, domowy ruter nie zmienia portu
    źródłowego jeśli nie ma kolizji z innym połączeniem, a z racji tego, że
    porty wybierane są losowo - zdarza się to niezmiernie rzadko (portów
    dużo, a urządzeń w sieci lokalnej mało).

    --
    Mirek.

  • 50. Data: 2018-12-19 21:09:16
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.12.2018 09:53, J.F. wrote:

    > Bo taka bezserwerowa siec ... ciekawa.

    Są plusy ujemne i dodatnie. IPv6 umożliwia nadanie każdemu urządzeniu
    sieciowemu na Ziemi unikalny, zewnętrzny adres... tylko że właściwie nie
    ma takiej potrzeby: jak ktoś potrzebuje to wykupuje stały ip v4 bez
    problemu. Przy zamawianiu serwera dedykowanego dostałem do niego 5
    stałych adresów... korzystam z jednego.

    --
    Mirek.