  • 21. Data: 2010-03-27 14:27:54
    Temat: Re: BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
    Od: "Edi" <w...@o...pl>

    Dzisiaj:

    - wymienilem czujnik temperatury plynu chlodzacego - bez zmian
    - poczynilem pewna obserwacje, otoz jak juz wczesniej wspominalem, gdzy
    silnik sie nieco zagrzeje, po wlaczeni m. in. kierunkow (ew. swiatel)
    wentylator zaczyna sie krecic, zdjalem obudowe z "modulu/przekaznika"
    odpowiadajacego za wentylator i kontrolke wzrostu temperatury, okazalo sie
    ze zamontowany w srodku przekaznik w momencie zalanczania kierunkwo dostaje
    chwilowy impuls na zalacz. Gdy temperatura silnika wzrosnie, przekaznik we
    wczesniej wspomnianym module pracuje w cyklu (w rytm) kierunkowskazu, czyli
    zalancza i wylancza wentylator jakby to byla zarowka kierunkow, czary
    - wymienilem modul/przekaznik zarzadzajacy swiatlami, bez zmian.
    - proba wychwycenia skad biora sie impulsy "w rytm kierunkow" sterujace
    przekaznikiem zalanczajacym wentylator nie powiodly sie.

    gdzie dalej szukac?

    Edi

  • 22. Data: 2010-03-27 15:58:53
    Od: "JK" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Edi" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - proba wychwycenia skad biora sie impulsy "w rytm kierunkow" sterujace
    > przekaznikiem zalanczajacym wentylator nie powiodly sie.

    Mój typ na tę chwilę to:
    sprawdź prawidłowość (sprawność) podłączenia masy do przerywacza/przekaźnika
    kierunkowskazów oraz włącznika wentylatora.
    Ew. podłącz tzn. zmasuj te elementy (w czasie zauważonego "impulowania")
    zwykłym przewodem podpiętym choćby prowizorycznie pod masę. Niekoniecznie
    wszystkie w tej samej chwili - można po kolei.
    Tylko nie pomyl wejścia masowego z prądowym!!!

    Pozdrawiam - JK.

  • 23. Data: 2010-03-27 18:47:38
    Od: "Edi" <w...@o...pl>

    Użytkownik "JK" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wszystkie w tej samej chwili - można po kolei.
    > Tylko nie pomyl wejścia masowego z prądowym!!!

    zostalo to sprawdzone, jednym dodatkowym przewodem spiolem "-" akumulatora z
    masa przerywacza kierunkow i z masa przekaznika od wentylatora. Wynik bez
    zmian.

    byl pierwszy fachowiec - poddal sie

    otrzymalem sugestie by podac "bezposrednia mase na "-" wentylatora", jutro
    sprawdze

    Edi

  • 24. Data: 2010-03-27 19:11:27
    Od: "JK" <p...@p...onet.pl>

    > otrzymalem sugestie by podac "bezposrednia mase na "-" wentylatora", jutro
    > sprawdze

    Ale przecież to nie jest problem wenlylatora tylko ew. jego włącznika.
    Piszesz, że sprawdziłeś przerywacz kierunkowskazów i przekaźnik
    wentylatora.
    A co z elementem sterującym (włącznikiem, nie przekażnikiem) wentylatora.

    JK.

  • 25. Data: 2010-03-27 19:16:48
    Od: "Edi" <w...@o...pl>

> [...]
    > wentylatora.
    > A co z elementem sterującym (włącznikiem, nie przekażnikiem) wentylatora.

    Elementem sterujacym przekaznikiem wentylatora jest termistorowy czujnik
    temperatury, zostal dzis wymieniony na inny (wczesniej uzywany) i nie
    poprawilo to sytuacji.

    Edi

  • 26. Data: 2010-03-27 19:26:50
    Od: "JK" <p...@p...onet.pl>

    > Elementem sterujacym przekaznikiem wentylatora jest termistorowy czujnik
    > temperatury, zostal dzis wymieniony na inny (wczesniej uzywany) i nie
    > poprawilo to sytuacji.
    No to spróbuj od drugiej strony:
    podaj napięcie na czujnik bezpośrednio z akumulatora.
    I tu znowu "nie pomyl wejścia prądowego z masowym!!!"

    JK.

    Ps.
    A swoją drogą, to ten czujnik o kórym piszesz, że był "wcześniej używany" to
    zapewne też nie został wymieniony z uwagi na widzimisię wymieniającego. Więc
    niekoniecznie musi być sprawny.

  • 27. Data: 2010-03-27 19:39:22
    Od: "Edi" <w...@o...pl>

> [...]
    > to zapewne też nie został wymieniony z uwagi na widzimisię wymieniającego.

    Nie wiem czy to dobry pomysl?
    Napiecie na czujnik temperatury podawane jest z przekaznika "wlanczajacego
    wentylator", gdy temperatura sie podnosi, rezystancja czujnika maleje
    (sprawdzone) i zalancza sie wentylator.
    Jezeli podam napiecie bezposrednio na czujnik temperatury to odlozy sie ono
    na rezytaancji tego czujnika (drugi biegun czujnika jest polaczony z masa)

    Edi

  • 28. Data: 2010-03-27 20:05:41
    Od: "JK" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jezeli podam napiecie bezposrednio na czujnik temperatury to odlozy sie
    > ono na rezytaancji tego czujnika (drugi biegun czujnika jest polaczony z

    Sorry, nie widziałem tego czujnika i byłem przekonany, że ma wejście
    zasilające, masę i sterujące (sygnałowe).
    Jeśli ma tylko dwa to oczywiście masz rację.

    Ściągnąłem z podpowiedzi któregoś z przedmówców schemat
    (Fahrwerksplank100.pdf) i jeśli to jest ten schemat, to możliwy jest
    wyłącznie problem ze sterownikiem ("TEMPERATURSTEUERGERAT") lub z masą. Jak
    piszesz masa sprawdzona więc zapewne sterownik. Może wystarczy przeczyścić
    dokładnie jego styki.
    I jeszcze, chcąc wykluczyć czujnik po prostu go odłącz i sprawdź czy objawy
    występują bez niego.

    Pozdrawiam - JK.

  • 29. Data: 2010-03-27 22:58:48
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    a ja nadal sie bede upieral ze gdzies ci gubi mase...
    wiem jaka mialem dyskoteke w punciaku jak mi mechanik zapomnial druta do
    budy przykrecic....

    prosty eksperyment:
    pociagnij kilkoma kablami (podkreslam slowo kilkoma - po jednym na punkt) do
    kilku punktów mase prosto z akumulatora ze szczegolnym uwzglednieniem:
    masy na bude (do czegos metalowego bez lakieru - sruby, silnik)
    -masa przekaznika
    -masa zasilania wentylatora
    -masa przy ktoryms ze swiatel (wiem,buda ale podaj blizej).

    skrec to na pająka zeby tylko przewodzilo.

    jak sie zacznie ktorys przewod palic - to znaczy ze nie masz masy pmiedzy
    buda a aku i pradnica.
    jak sie nie bedzie palic ale zacznei dzialac poprawnie lub conajmniej bedzie
    znaczaca zmiana zachowania to brak masy
    jesli zadne z powyzszych to znaczy ze sie mylilem:)

    sprawdz mase ECU - moze srubki luzem lataja jesli bierze z budy

  • 30. Data: 2010-03-28 17:32:54
    Od: "Edi" <w...@o...pl>

    Zrobilem dzisiaj dwa eksperymenty:
    Pierwszy - odpiolem przednie kierunkowskazy i okazlo sie ze:
    - po podgrzniu silnika i zalaczeniu kierunkow (swiecil sie tylko tylny, tj
    21W a nie 42W gdy oba) wentylator sie nie zalancza (dziala tak jakby
    prawidlowo)
    - gdy zalanczam swiatla lub sygnal dzwiekowy, wentylator zaczyna sie obracac

    Drugi - odpiolem czujnik temperatury
    - po wlaczeniu kierunkowskazu lub swiatel, lub sygnalu dzwiekowego
    wentylator nie zalancza sie

    jakies sugestie?

    Edi