  • 1. Data: 2002-12-17 23:09:35
    Temat: Awarie
    Od: "Damian Barczyk" <b...@f...pl [nospam]>

    Nie wiem czy czytacie pl.internet.komunikaty ale ja odnioslem wrzenie ze
    ostatnio to tylko siec TPSa sie psuje
    od jakiegos tygodnia (moze dłuzej) jedyne komunikaty pochodza od TPSA i to
    po 5-10 dziennie
    jej co sie dzieje

    Juz pomijam fakt ze komunikaty sa typu
    ---
    "W dniu xxxx w godzinach zzzz wystapily problemy z autentykacja
    dla klientow korzystajacych z dostepow komutowanych i uslugi Neostrada
    Plus na terenie calego kraju."
    -

    O ile mnie uczyli nie ma takiego słowa jak autentykacja jest
    "uwierzytelnianie" ew "autoryzacja"
    uwzamam ze firma taka jak TPSA nie powinna robic takich błedów językowych
    niezgodnych z PN2002
    wielu ma ja za autorytet iu potem powtarza w dobrej wierze

    --
    Damian Barczyk
    http://fnet.pl - ISP Szczecin

  • 2. Data: 2002-12-18 12:12:15
    Temat: Re: Awarie
    Od: Jacek Zapala <j...@i...pl>

    "Damian Barczyk" <b...@f...pl [nospam]> writes:

> [...]
    > niezgodnych z PN2002
    > wielu ma ja za autorytet iu potem powtarza w dobrej wierze

    Sugerujesz, że autentykacja i autoryzacja mają to samo znaczenie?

    Jacek

  • 3. Data: 2002-12-19 20:28:43
    Od: "Bogdan C." <s...@w...pl>

    On Tue, 17 Dec 2002 23:09:35 +0000 (UTC), "Damian Barczyk"
    <b...@f...pl [nospam]> wrote:

> [...]
    >niezgodnych z PN2002
    >wielu ma ja za autorytet iu potem powtarza w dobrej wierze

    A najbardziej zabawna jest 'jedynie sluszna' ustawa Sejmu RP o
    ochronie jezyka polskiego - jedynymi ktorzy sie do niej probuja
    dostosowac to cudzoziemcy - no coz 'Polska to dziwna kraj'.

  • 4. Data: 2002-12-19 20:29:37
    Od: "Damian Barczyk" <b...@f...pl [nospam]>

    Użytkownik "Jacek Zapala" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Sugerujesz, że autentykacja i autoryzacja mają to samo znaczenie?
    nie przeczytaj dokladnie jeszcze raz
    -
    >nie ma takiego słowa jak autentykacja jest "uwierzytelnianie" ew
    "autoryzacja"
    -czy z tego wynika ze maja to samo znaczenie?
    sugeruje ze NIE MA słowa autentykacja jest uwierzytelnianie

  • 5. Data: 2002-12-20 14:38:11
    Od: Krzysztof Przepiorka <k...@p...com>

    Jacek Zapala wrote:

    > Sugerujesz, że autentykacja i autoryzacja mają to samo znaczenie?
    >
    > Jacek

    sorry, ale autentykacja to nie to samo co autoryzacja (zwana
    uwierzytelnianiem) ...
    pewnie zle cie uczyli

  • 6. Data: 2002-12-23 18:36:37
    Od: "Dominik 'Rathann' Mierzejewski" <d...@u...rangers.eu.org>

    Date: Fri, 20 Dec 2002 14:38:11 +0000 (UTC)
    From: Krzysztof Przepiorka <k...@p...com>
    > Jacek Zapala wrote:
    [...]
    > sorry, ale autentykacja to nie to samo co autoryzacja (zwana
    > uwierzytelnianiem) ...
    > pewnie zle cie uczyli

    Coś ci się pomieszało. To "autentykacja" (buee) powinna być zwana
    uwierzytelnianiem, a nie autoryzacja.

    --
    "The Universe doesn't give you any points for doing things that are easy."
    -- Sheridan to Garibaldi in Babylon 5:"The Geometry of Shadows"

  • 7. Data: 2002-12-23 18:37:14
    Od: "Damian Barczyk" <b...@f...pl [nospam]>

    > sorry, ale autentykacja to nie to samo co autoryzacja (zwana
    > uwierzytelnianiem) ...
    > pewnie zle cie uczyli

    autoryzacja to nie to samo co uwierzytelnianie
    a slowa autentykacja nie ma jak nie wierzysz zajzrzyj do polskiej normy
    2002 tam jest to wyjasnione dokladnie
    polecam

  • 8. Data: 2002-12-23 18:37:28
    Temat: blad jezykowy TPSA - bylo Re: Awarie
    Od: "Damian Barczyk" <b...@f...pl [nospam]>

    > sorry, ale autentykacja to nie to samo co autoryzacja (zwana
    > uwierzytelnianiem) ...
    > pewnie zle cie uczyli

    Z PN-I-02000:2001 Technika informatyczna - Zabezpieczenia w systemach
    informatycznych - Terminologia. (na podstawie
    http://echelon.pl/leksykon/aaa.html)
    ------
    authentication
    Po polsku: uwierzytelnienie. Słowo "uwierzytelnienie" oznacza potwierdzenie
    swojej tożsamości, stwierdzenie że dany podmiot jest tym, za kogo się
    podaje. A więc: podczas logowania do systemu uwierzytelniamy się
    przedstawiając mu dowody swojej tożsamości (credentials) w postaci nazwy
    użytkownika (login) i hasła). Słowo to pochodzi od potwierdzania
    "autentyczności" (patrz następny punkt), jednak w języku polskim raczej nie
    mówi się że osoba "jest autentyczna", stąd problemy z tłumaczeniem.
    Często spotykany w polskich tekstach potworek stanowiący kalkę z
    angielskiego to słowo autentykacja, czy jeszcze straszniejszy
    autentyfikacja.

    authenticity
    Po polsku: autentyczność. Określenia tego można użyć w odniesieniu do
    oprogramowania (pochodzące z zaufanego źródła, a więc autentyczne) i innych
    podmiotów nieosobowych.

    authorization, authorize
    Po polsku: autoryzacja, autoryzować. Słowo "autoryzować" oznacza
    potwierdzenie uprawnień lub uprawnienie kogoś do zrobienia czegoś. Na
    przykład centra autoryzacji kart kredytowych autoryzują transakcje nimi
    dokonywane. Słowo "autoryzacja" jest często mylone z authentication.

  • 9. Data: 2002-12-30 19:25:51
    Od: pierzasty <p...@f...net.pl>

    Dominik 'Rathann' Mierzejewski wrote:
> [...]
    > From: Krzysztof Przepiorka <k...@p...com>

    > [...]
    >

    > Coś ci się pomieszało. To "autentykacja" (buee) powinna być zwana

    oczywiscie masz racje , moja literowka ...
    wracajac do tematu , po autentykacji (moze uzyjmy wlasnie tego zamiast
    uwierzytelnianie) powinna nastapic autoryzacja aby zostala okreslona
    autoryzacja uzytkownika do zasobow.
    Nawet przy takim logowaniu jak w neostradzie taki uzytkownik musi miec
    przypisana autoryzacje co mu wolna ...
    brzmi to moze dziwnie bo on dostanie prawa do "komunikacji w sieci
    Internet" ale zawsze mozna sobie wyobrazic dostep do innych zasobow ..
    np. serwerow gier w jakims VPN'nie

    ..
    Pozdrowienia
    KP

  • 10. Data: 2002-12-31 07:55:22
    Od: "Damian Barczyk" <b...@f...pl [nospam]>

> [...]
    > brzmi to moze dziwnie bo on dostanie prawa do "komunikacji w sieci
    > Internet" ale zawsze mozna sobie wyobrazic dostep do innych zasobow ..
    prawie sie zgadzam pozatym ze jak napisalem w news:3e04302c@news.home.net.pl
    zgodnie z PN-I-02000:2001 polskim odpowiednikiem slowa "authentication" jest
    uwierzytelnianie a "authorization, authorize" autoryzacja,autoryzowac
    nie nalezy popularyzowac potwtorkow jezykowych czy kalek z jezyka obcego
    jesli mamy dobrze okreslowe polskie slowo polecam zrodla pisane ew