  • 21. Data: 2015-12-26 11:58:54
    Temat: Re: Atmega i problem z czujnikiem pojemnościowym
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jacek pisze:
    > Witam,
    > polecam kamerę IP z deekcją ruchu.
    > Ustawiasz sobie obszar jaki ma powodować alarm i można wykorzystać wyjście
    > alarmowe
    > które zwykle jedno jest dostępne a poźniej analiza obrazu na wisience lub PC
    > i sterowanie stopniami.

    Pójdzie na Atmega8? Schody u mnie zakręcają, musiałbym dać 2 kamery. Na
    razie szykuję się na wersję z nadajnikiem częstotliwości z drutu
    rozciągniętego wzdłuż schodów i odbiornikami w stopniach.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 22. Data: 2015-12-26 23:16:18
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Mon, 21 Dec 2015, AlexY wrote:

    > Czy ktoś zrealizował czujnik zbliżeniowy działający na odległość minimum 1cm?

    Poczytaj od QTouchADC. Algorytm genialny w prostocie, dwa pomiary
    różnicowe wywalają większość zakłóceń. Praktycznie zero elementów
    zewnętrznych (no, warto dać rezystor dla zmniejszenia EMI). Pomiar
    bardzo stabilny i działający.
    Sam mam elektrody wstawione ok. 1cm od powierzchni dotykanej (w szafce od
    wewnątrz, natomiast dotyka się tego na zewnątrz szafki) i działa bez
    problemu. Testowałem też dla 2cm, ale margines zmian był już niezbyt duży.

    Będziesz też musiał pomyśleć nad elektrodami, bo nie wiem czy cienki drut
    da dużą zmianę pojemności przy przyłożeniu stopy. Potestuj z paskami folii
    alu czy miedzianej.

    Tu masz to w miarę dokładnie opisane:
    http://www.atmel.com/images/doc8497.pdf

    Jeżeli będziesz to pisał sam, to:
    - oba pomiary musisz odjąć od siebie, a nie sumować jak jest w opisie
    - potrzebujesz drugiego pina ADC z +5V do ładowania kondensatora w ADC
    (tego też nie ma nigdzie opisane, ale można się domyślić po wymogach).

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 23. Data: 2015-12-27 00:39:34
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek Wodzinski pisze:

> [...]
    > różnicowe wywalają większość zakłóceń. Praktycznie zero elementów
    > zewnętrznych (no, warto dać rezystor dla zmniejszenia EMI). Pomiar

    Pomysł na tego typu czujnik powstał właśnie po natrafieniu na info o tej
    bibliotece, niestety to moje pierwsze kroki w atmegach, nie wnikałem
    jeszcze w ich assembler, nie znam i po wstępnym zapoznaniu, nie mam
    ochoty zapoznawać się z C ani C++, pozostaje bascom, wersja demo bo
    jeszcze na głowę nie upadłem żeby płacić za full 99EUR, nie zrobił ktoś
    przypadkiem bota kompilującego źródła nadesłane emailem i odsyłającego
    hex'a?
    Biblioteka QTouch jest dostępna dla zalogowanych, zostawię to sobie na
    później, i tak raczej nie będę miał jak jej użyć.

    > Sam mam elektrody wstawione ok. 1cm od powierzchni dotykanej (w szafce
    > od wewnątrz, natomiast dotyka się tego na zewnątrz szafki) i działa bez
    > problemu. Testowałem też dla 2cm, ale margines zmian był już niezbyt duży.

    QTouch? Ichnie biblioteki czy strugałeś sam?

    > Będziesz też musiał pomyśleć nad elektrodami, bo nie wiem czy cienki
    > drut da dużą zmianę pojemności przy przyłożeniu stopy. Potestuj z
    > paskami folii alu czy miedzianej.

    Właśnie dla porównania sprawdziłem pasek alu o takiej samej długości i
    jakieś 10cm szerokości, odczyty są identyczne. Układ jak poniżej, pomiar
    czasu rozładowania (przejścia portu w stan zera), wyniki stabilne, za
    mała czułość, dobrze działa dopiero z bosą stopą.

    PD0 pin2 -----------+-------- Touchpad

    -
    | |
    - 500k

    PD1 pin3 -----------+

> [...]
    > - potrzebujesz drugiego pina ADC z +5V do ładowania kondensatora w ADC
    > (tego też nie ma nigdzie opisane, ale można się domyślić po wymogach).

    ADC... miałem nadzieję że obejdzie się bez tego. Co masz na myśli pisząc
    "potrzebujesz drugiego pina ADC"? Myślałem że ładować można dowolnym
    innym pinem choćby jak w układzie powyżej.

  • 24. Data: 2015-12-27 00:49:42
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Skopał mi się obrazek, a przed wysyłką było cacy...

    [..]

    [..]

    BTW. http://www.avrfreaks.net/comment/529340#comment-5293
    40
    25cm.. fiu fiu.. chcę to...

  • 25. Data: 2015-12-27 02:14:04
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Sat, 26 Dec 2015, AlexY wrote:

    > Pomysł na tego typu czujnik powstał właśnie po natrafieniu na info o tej
    > bibliotece,

    Biblioteka obsługuje kilka sposobów pomiary pojemności. To co Ty robisz to
    standardowy pomiar gdzie mierzysz czas naładowania pojemności.
    QtouchADC to całkiem inna metoda. Masz jeden kondensator wewnątrz procka
    na wejściu ADC, drugim jest elektroda. Ładujesz jeden, rozładowujesz
    drugi, potem je łączysz razem i jak ładunek już przepłynie z jednego do
    drugiego, to mierzysz napięcie. Plusem jest to, że nie musisz mieć
    superszybkiego procka lub bardzo dużych rezystorów (i problemów z
    zakłóceniami). Jeżeli zrobisz 2 pomiary: raz ładując wewnętrzny C i
    rozładowując elektrodę, drugi raz odwrotnie, to jak odejmiesz pomiary, to
    zakłócenia się odejmą, a rzeczywista zmiana pojemności się doda. Samo ADC
    da o wiele większą rozdzielczość pomiaru niż pomiar czasu w 'tradycyjnym'
    układzie, a to przekłada się na większą czułość przy mniejszych
    zakłóceniach (bo te się odejmują).

    > niestety to moje pierwsze kroki w atmegach, nie wnikałem jeszcze
    > w ich assembler, nie znam i po wstępnym zapoznaniu, nie mam ochoty zapoznawać
    > się z C ani C++, pozostaje bascom

    Weź Arduino. Obsługuje Atmegę8.
    Ale ja bym kupił gotowe Pro Mini po $2 - szkoda czasu na robienie płytek,
    lutowanie itp. Taniej i tak by nie wyszło jak się doliczy stabilizatory,
    kwarc i płytkę. Jakby dać po jednej płytce na 3 schody (na mój gust
    powinno zadziałać), to wyjdzie jak za darmo :-)

    > QTouch? Ichnie biblioteki czy strugałeś sam?

    Atmelowa biblioteka jest binarna, pliki nagłówkowe plus skompilowane
    obj-ty.
    Jest tak duża, że wolałem napisać samemu. Sam odczyt to tylko kilka
    instrukcji. Więcej jest zabawy z uśrednianiem długoterminowym,
    ustawieniem sobie progów wykrycia dotyku itp.

    > Właśnie dla porównania sprawdziłem pasek alu o takiej samej długości i jakieś
    > 10cm szerokości, odczyty są identyczne. Układ jak poniżej

    Jak już wyżej napisałem, to co masz, to nie jest wersja na ADC i czułość
    jak i działanie jest całkiem inne.
    Właśnie zrobiłem test powiększenia elektrody z 1 cm2 do ok 50 cm2 -
    odczyty zaczynają się znacząco zmieniać jak mam nogę z kapciem ok 3cm nad
    nią.

    > ADC... miałem nadzieję że obejdzie się bez tego. Co masz na myśli pisząc
    > "potrzebujesz drugiego pina ADC"? Myślałem że ładować można dowolnym innym
    > pinem choćby jak w układzie powyżej.

    Układ jest inny. Wykorzystujesz tylko jeden pin i do niego podłączasz
    elektrodę przez rezystor (1-100k). Ale żeby naładować wewnętrzy
    kondensator, to trzeba go podłączyć na chwilę do innego pinu na
    którym będzie 5V. Poczytaj na czym to polega.

  • 26. Data: 2015-12-27 02:45:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek Wodzinski pisze:
> [...]
    [..]
> [...]
    > 'tradycyjnym' układzie, a to przekłada się na większą czułość przy
    > mniejszych zakłóceniach (bo te się odejmują).

    Domyślam się, tylko aby wyrzeźbić coś samego muszę zagłębić się w
    obsługę ADC z wszelkimi jej ograniczeniami, do zrobienia, jeśli metody
    prymitywne zawiodą wezmę się i za to.

> [...]
    > stabilizatory, kwarc i płytkę. Jakby dać po jednej płytce na 3 schody
    > (na mój gust powinno zadziałać), to wyjdzie jak za darmo :-)

    Nie do końca, procek będzie sterować pasek RGB przez sprzętowy PWM, 8-ka
    ma 3 PWM'y więc siłą rzeczy wystarczy na jeden stopień, mam ich tak ze 2
    garście, płytki i tak nie planuję. Rozważałem opcję jeden proc i kość 16
    kanałowego PWM'a x3 (13 stopni mam) ale to by oznaczało potężną wiązkę
    kabli.

    [..]
    > Jest tak duża, że wolałem napisać samemu. Sam odczyt to tylko kilka
    > instrukcji. Więcej jest zabawy z uśrednianiem długoterminowym,
    > ustawieniem sobie progów wykrycia dotyku itp.

    Widziałem fajną metodę na to próg=pomiar*0.03+próg*0.97

    [..]
> [...]
    > elektrodę przez rezystor (1-100k). Ale żeby naładować wewnętrzy
    > kondensator, to trzeba go podłączyć na chwilę do innego pinu na którym

    Obecnie tak robię, monitoruje pin ładując innym przez opornik, zatem to
    zbliżona metoda.
    Tak czy siak dzięki za potwierdzenie że da się, już wiem że nie marnuję
    czasu.

  • 27. Data: 2015-12-27 21:26:08
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-12-22 o 00:41, AlexY pisze:
    A to widziałeś?

    Pozdr

    Janusz_K

  • 28. Data: 2015-12-28 00:18:34
    Temat: Atmega i problem z czujnikiem pojemnościowym
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I na chceniu sie skonczy.

  • 29. Data: 2015-12-28 02:42:31
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    janusz_k pisze:
    > W dniu 2015-12-22 o 00:41, AlexY pisze:
    > A to widziałeś?
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3088760.html

    Dziwne rozwiązanie, po co tam tranzystor? Sprawdzałem podobny układ,
    ogólnie wzorowałem się na http://www.elektronik-labor.de/AVR/Touch.html
    aczkolwiek nie znam szwabskiego, tak że mogłem coś pomieszać.

  • 30. Data: 2015-12-28 02:43:17
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zenek Kapelinder pisze:
    > I na chceniu sie skonczy.