    From: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Atmega i problem z czujnikiem pojemnościowym
    Date: Sun, 27 Dec 2015 02:14:04 +0100

    On Sat, 26 Dec 2015, AlexY wrote:

    > Pomysł na tego typu czujnik powstał właśnie po natrafieniu na info o tej
    > bibliotece,

    Biblioteka obsługuje kilka sposobów pomiary pojemności. To co Ty robisz to
    standardowy pomiar gdzie mierzysz czas naładowania pojemności.
    QtouchADC to całkiem inna metoda. Masz jeden kondensator wewnątrz procka
    na wejściu ADC, drugim jest elektroda. Ładujesz jeden, rozładowujesz
    drugi, potem je łączysz razem i jak ładunek już przepłynie z jednego do
    drugiego, to mierzysz napięcie. Plusem jest to, że nie musisz mieć
    superszybkiego procka lub bardzo dużych rezystorów (i problemów z
    zakłóceniami). Jeżeli zrobisz 2 pomiary: raz ładując wewnętrzny C i
    rozładowując elektrodę, drugi raz odwrotnie, to jak odejmiesz pomiary, to
    zakłócenia się odejmą, a rzeczywista zmiana pojemności się doda. Samo ADC
    da o wiele większą rozdzielczość pomiaru niż pomiar czasu w 'tradycyjnym'
    układzie, a to przekłada się na większą czułość przy mniejszych
    zakłóceniach (bo te się odejmują).

    > niestety to moje pierwsze kroki w atmegach, nie wnikałem jeszcze
    > w ich assembler, nie znam i po wstępnym zapoznaniu, nie mam ochoty zapoznawać
    > się z C ani C++, pozostaje bascom

    Weź Arduino. Obsługuje Atmegę8.
    Ale ja bym kupił gotowe Pro Mini po $2 - szkoda czasu na robienie płytek,
    lutowanie itp. Taniej i tak by nie wyszło jak się doliczy stabilizatory,
    kwarc i płytkę. Jakby dać po jednej płytce na 3 schody (na mój gust
    powinno zadziałać), to wyjdzie jak za darmo :-)

    > QTouch? Ichnie biblioteki czy strugałeś sam?

    Atmelowa biblioteka jest binarna, pliki nagłówkowe plus skompilowane
    obj-ty.
    Jest tak duża, że wolałem napisać samemu. Sam odczyt to tylko kilka
    instrukcji. Więcej jest zabawy z uśrednianiem długoterminowym,
    ustawieniem sobie progów wykrycia dotyku itp.

    > Właśnie dla porównania sprawdziłem pasek alu o takiej samej długości i jakieś
    > 10cm szerokości, odczyty są identyczne. Układ jak poniżej

    Jak już wyżej napisałem, to co masz, to nie jest wersja na ADC i czułość
    jak i działanie jest całkiem inne.
    Właśnie zrobiłem test powiększenia elektrody z 1 cm2 do ok 50 cm2 -
    odczyty zaczynają się znacząco zmieniać jak mam nogę z kapciem ok 3cm nad
    nią.

    > ADC... miałem nadzieję że obejdzie się bez tego. Co masz na myśli pisząc
    > "potrzebujesz drugiego pina ADC"? Myślałem że ładować można dowolnym innym
    > pinem choćby jak w układzie powyżej.

    Układ jest inny. Wykorzystujesz tylko jeden pin i do niego podłączasz
    elektrodę przez rezystor (1-100k). Ale żeby naładować wewnętrzy
    kondensator, to trzeba go podłączyć na chwilę do innego pinu na
    którym będzie 5V. Poczytaj na czym to polega.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg