  • 41. Data: 2015-12-29 20:34:39
    Temat: Re: Atmega i problem z czujnikiem pojemnościowym
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    janusz_k pisze:

    > Przecież pisze że podłączony do rozładowania kondesatora przez 220om.

    Widzę co on robi, tylko nadal nie widzę sensu żeby robić to przez
    tranzystor, to nie jest 2200uF, nic nie upali, to samo robi się każdą
    inną metodą, i to bez opornika.

    > Ale tam masz wszystko opisane i nawet na programie się można wzorować.

    Program programem a opisy, zastosowania i sztuczki/kruczki w części
    opisowej.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 42. Data: 2015-12-29 22:30:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 29 Dec 2015 12:28:14 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Powielasz bzdurne mity głoszone przez ludzi, którzy nigdy nie mieli
    > styczności z Bascomem i którzy utożsamiają go Basiciem.

    Mity??. Bascom to jest kpina a nie język programowania. Pisałem o tym
    wielorokrotnie i zawsze będę to powtarzał.
    Ograniczenie dwóch operandow i jednego operatora, nie da się zapisać
    wyrażenia x=2*z+y. Nie ma żadnej optymalizacji kodu bo to nie jest
    nawet kompilator tylko konsolidator asemblerowych biliotek i makr
    tworzonych bez zachowania żadnych konwencji w podawaniu argumentow
    procedur/funkcjj. Już powyższe dwa zarzuty zdradzają, że twórcy
    owego pseudojezyka nie mieli żadnej styczności i doświadczenia z
    profesjanalnymi narzędziami do analizy leksykalnej i składniowej
    (flex, bison). Przez co wymyślając od nowa koło stworzyli takiego
    potworka.
    Ale to nie wszystko: brak możliwości pisania bibliotek (nie
    asemblerowych) co w programiście wpaja ograniczenie "jednego
    programu" przez co taki później ma problem z ogarnięciem bardziej
    skomplikowanych rzeczy np. wielizadaniowości.
    Bascom niestety produkuje kaleki programistyczne, których rozwój
    zatrzymuje się na jednej rodzinie mcu z jednym pseudojęzykiem.

    --
    Marek

  • 43. Data: 2015-12-29 22:36:28
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-12-29 o 20:34, AlexY pisze:

    > Widzę co on robi, tylko nadal nie widzę sensu żeby robić to przez
    > tranzystor, to nie jest 2200uF, nic nie upali, to samo robi się każdą
    > inną metodą, i to bez opornika.
    No nie, jak zrobisz to portem, to zanim go przełączysz na wejście to
    rezystory wewnętrzne rozładują ci kondesator, widocznie nie dało
    się tego ominąć i dlatego dołożyli tranzystor.

    > Program programem a opisy, zastosowania i sztuczki/kruczki w części
    > opisowej.
    Ale dość prosto opisane, da się po swojemu napisać program.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 44. Data: 2015-12-30 13:39:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    janusz_k pisze:

    > No nie, jak zrobisz to portem, to zanim go przełączysz na wejście to
    > rezystory wewnętrzne rozładują ci kondesator, widocznie nie dało
    > się tego ominąć i dlatego dołożyli tranzystor.

    Jakie rez wew? Port jest przełączany w stan wysokiej impedancji
    (rezystory podciągające odłączone) i tyle, mam wrażenie że ten układ
    robił ktoś nie do końca świadomy tematu, nie znam C a chyba na tym
    bazuje arduino ale widzę tam 2 rzeczy świadczące o tym że autor projektu
    stawia pierwsze kroki w mikrokontrolerach:
    1. ładowanie wyłącza dopiero na koniec cyklu, po otrzymaniu stanu
    wysokiego na wejściu (w tym momencie powinien przerwać), po 100mS
    debouncingu i po ustawieniu switchstate.
    2. rozładowanie potrwa prawdopodobnie 1/4 uS bo zaraz po włączeniu
    tranzystora bez żadnego opóźnienia jest on wyłączany. IMHO wpisanie zera
    w port pomiarowy (zaraz sprawdzę czy trzeba przełączać pin na wyjście)
    będzie skuteczniejsze a zaoszczędzi się jeden port.

    > Ale dość prosto opisane, da się po swojemu napisać program.

    Toteż napisałem i działa jak działa czyli ma za małą czułość, dzisiaj
    robię wersję na ADC, chyba że znowu zmarnuję dzień na czołgi...

  • 45. Data: 2016-01-08 22:26:19
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Mam jako-tako działającą wersję na ADC, ponieważ jest to jako/tako to
    mam do Ciebie parę pytań bo zrobiłeś i Ci działa.

    Marek Wodzinski pisze:
    > On Sat, 26 Dec 2015, AlexY wrote:
    [..]
    > QtouchADC to całkiem inna metoda. Masz jeden kondensator wewnątrz procka
    > na wejściu ADC, drugim jest elektroda. Ładujesz jeden, rozładowujesz
    > drugi, potem je łączysz razem i jak ładunek już przepłynie z jednego do

    Jak konkretnie je łączysz? Wyzwolenie pomiaru łączy kondensator
    przetwornika na 13.5 cyklu przetwornika przy pierwszym pomiarze od
    włączenia ADC lub 1.5 cyklu później, w tej chwili mam pierwszą metodę
    przy największym dzielniku preskalera ADC, ale czy ten czas wystarczy?
    Oscyloskop mi padł więc nie mogę chwilowo skalibrować zgodnie z
    zaleceniami Atmela. Jest jeszcze info, iż jeśli kanał pomiarowy nie
    zostanie zmieniony to po konwersji ponownie włącza Cs/h aż do startu
    kolejnego pomiaru.

    [..]
    > zakłóceniami). Jeżeli zrobisz 2 pomiary: raz ładując wewnętrzny C i
    > rozładowując elektrodę, drugi raz odwrotnie, to jak odejmiesz pomiary,
    > to zakłócenia się odejmą, a rzeczywista zmiana pojemności się doda. Samo
    > ADC da o wiele większą rozdzielczość pomiaru niż pomiar czasu w
    > 'tradycyjnym' układzie, a to przekłada się na większą czułość przy
    > mniejszych zakłóceniach (bo te się odejmują).

    Zrobiłem 2 wersje ładowania Cs/h
    1. z osobnego wejścia (jak poniżej) podciągniętego wewnętrznie do Vcc,
    wynik odejmowania jest wyraźniejszy, tylko jest ryzyko wystąpienia liczb
    ujemnych.
    2. z wejścia 14 "bandgap reference" jest na nim 1.3V w tym wypadku wynik
    dodawania daje lepsze rezultaty a odejmowania jest niemal stały.

    [..]
    > Atmelowa biblioteka jest binarna, pliki nagłówkowe plus skompilowane
    > obj-ty.
    > Jest tak duża, że wolałem napisać samemu. Sam odczyt to tylko kilka
    > instrukcji. Więcej jest zabawy z uśrednianiem długoterminowym,
    > ustawieniem sobie progów wykrycia dotyku itp.

    Możesz pokazać fragment odpowiedzialny za pomiar?
    U mnie w bascomie idzie tak:

    Samples = 16 'how many samples will be used for averaging
    Ddrc.5 = 0 : Portc.5 = 0 'C5 sensor input uses ADC
    Ddrc.2 = 0 : Portc.2 = 1 'C2 used for charging sample/hold capacitor

    'ADC INIT
    Config Adc = Single , Prescaler = 128 , Reference = Avcc

    Do
    For Cycle = 0 To Samples -1
    'discharge sensor
    Ddrc.5 = 1 : Portc.5 = 0
    'discharge ADC capacitor
    Start Adc
    Volt3 = Getadc(15)
    Stop Adc
    'charge sensor, assume during ADC conversion it was discharged
    Portc.5 = 1
    'switch to tristate and measure to share the charge with ADC capacitor
    Ddrc.5 = 0 : Portc.5 = 0
    Start Adc
    Volt1 = Getadc(5) + Volt1
    Stop Adc
    'discharge sensor and charge ADC capacitor
    Ddrc.5 = 1
    Start Adc
    Volt3 = Getadc(2)
    Stop Adc
    'again switch to tristate to share the charge and measure
    Ddrc.5 = 0
    Start Adc
    Volt2 = Getadc(5) + Volt2
    Stop Adc
    Next Cycle
    Volt1 = Volt1 / Samples
    Volt2 = Volt2 / Samples
    Ressum = Volt1 + Volt2
    Resdif = Volt1 - Volt2

    [..]

  • 46. Data: 2016-01-27 20:05:39
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Udało się, pełen sukces, wykrycie nogi mam już na ~8cm.