  • 1. Data: 2010-02-13 10:58:52
    Temat: Arichtektura klient serwer po GPRS
    Od: Marcin <f...@g...com>

    Witam,

    chciałbym w ramach pracy magisterskiej zaprojektować architekturę i
    następnie wykonać aplikację na urządzenia mobilne. Chodzi o system,
    który mógłby mieć zastosowanie np. w firmie logistycznej, albo gdzieś
    gdzie pracownicy firmy, np. sprzedawcy, są w terenie, a baza
    koordynuje ich działania. System miałby wyglądać mniej więcej tak:

    1. Baza to serwer na PC, podłączony do internetu, szybkie łącze, stałe
    IP, ew. modem GPRS na USB
    2. Sprzedawcy mają w samochodach PDA z dostępem do internetu po GPRS

    Funkcjonalność wstępnie ograniczała by się do wysyłania informacji z
    bazy do sprzedawcy, gdzie ma się udać i co zrobić. Baza mogła by
    wysyłać informację do jednego sprzedawcy, lub wszystkich na raz.
    Chodzi o to, żeby koszty generowane przez usługę GPRS były możliwie
    niskie.

    Czy ktoś miał już przyjemność wykonać coś podobnego? Jeżeli tak, to
    prosiłbym o podpowiedzi odnośnie architektury, wymagań sprzętowych
    itd. Muszę zaprojektować system i środowisko testowe (PDA z Windowsem
    Mobile).

    Będę wdzięczny za wszelkie linki, słowa kluczowe i ogólnie wszelką
    pomoc.

  • 2. Data: 2010-02-13 11:26:10
    Temat: Re: Arichtektura klient serwer po GPRS
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > ... stałe IP, ew. modem GPRS na USB

    Aby mieć stałe IP na modemie GPRS trzeba mieć specjalną kartę SIM a ze
    względów bezpieczeństwa również własny APN. Tak więc w praktyce ten
    rozwiązanie z modemem na USB może okazać się kosztownym rozwiązaniem

> [...]
    > bazy do sprzedawcy, gdzie ma się udać i co zrobić. Baza mogła by
    > wysyłać informację do jednego sprzedawcy, lub wszystkich na raz.

    Dokładniej to urządzenia mobilne powinny nawiązywać połączenia z
    serwerem i sprawdzać czy w bazie danych są jakieś informacje dla nich.

    > Chodzi o to, żeby koszty generowane przez usługę GPRS były możliwie
    > niskie.

    Teraz operatorzy GSM oferują przesyłanie danych za stałą opłatę
    abonamentową. Więc ilość danych przesyłanych przez GPRS nie ma już
    znaczenia.

> [...]
    > Mobile).
    >
    > Będę wdzięczny za wszelkie linki, słowa kluczowe i ogólnie wszelką

    Musisz się zastanowić czy chcesz napisać specjalną aplikację na PDA czy
    wykorzystasz wbudowaną przeglądarkę i całość będzie działała za pomocą
    serwisu WWW.

    Paweł

  • 3. Data: 2010-02-13 12:15:03
    Od: Marcin <f...@g...com>

    Na wstępie dzięki Paweł za odpowiedź.

    > Aby mieć stałe IP na modemie GPRS trzeba mieć specjalną kartę SIM a ze
    > względów bezpieczeństwa również własny APN. Tak więc w praktyce ten
    > rozwiązanie z modemem na USB może okazać się kosztownym rozwiązaniem

    Po to w sumie rozważałem stałe IP, żeby postawić serwer http i PDA
    odpytują stan na bazie. Modem GPRS rozważałem tylko jako opcja
    informowania sprzedawców o tym, że jest dla nich nowa informacja w
    bazie. I tu pytanie: można w jakiś sposób poinformować PDA że jest dla
    niego nowa informacja na bazie nie ponosząc kosztów np. wysłania smsa?

    > Teraz operatorzy GSM oferują przesyłanie danych za stałą opłatę
    > abonamentową. Więc ilość danych przesyłanych przez GPRS nie ma już
    > znaczenia.

    Tu się nie zgodzę. Jeżeli założyć, że aplikacja na PDA potrzebuje np
    20MB miesięcznie, co wydaje mi się realne, to zakładając że sprzedawca
    ma już firmową komórkę, można dołożyć tylko pakiet GPRS 20MB za 5 zł
    miesięcznie, bądź nawet za darmo. Pakiet GPRS bez limitu danych jest
    jednak znacząco droższy. Nie chodzi o dużą ilość informacji, tzn. np.
    co rano rozkład jazdy i ew. w ciągu dnia jakiś update. Update
    asynchronicznie, bez potrzeby odpytywania bazy w stałych odstępach
    czasu.

    > Musisz się zastanowić czy chcesz napisać specjalną aplikację na PDA czy
    > wykorzystasz wbudowaną przeglądarkę i całość będzie działała za pomocą
    > serwisu WWW.

    Wstępnie wybieram opcję z napisaniem własnego softu na PDA. Wybór WM
    to tylko wstępne założenie, także tu także proszę o sugestie.

  • 4. Data: 2010-02-13 22:48:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 Feb 2010 12:26:10 +0100, Paweł wrote:
    >Aby mieć stałe IP na modemie GPRS trzeba mieć specjalną kartę SIM a ze
    >względów bezpieczeństwa również własny APN. Tak więc w praktyce ten
    >rozwiązanie z modemem na USB może okazać się kosztownym rozwiązaniem

    Albo na odwrot - calkiem tanim. Zalezy co sie uda z operatorem
    wynegocjowac. Ci z yanosik.pl sie jakos ciekawie dogadali.

    I chyba nie trzeba sie laczyc przez GPRS zeby obslugiwac wlasny APN.

    A tak poza tym to chyba wszystko jedno czy osobny APN czy przez
    internet. A moze nawet przez internet lepiej.

    Ale czestosc rozlaczania sesji ma duza.

    J.