  • 1. Data: 2009-08-17 07:37:41
    Temat: Akumulator żelowy do staruszka czy jednak tradycyjny?
    Od: amos <g...@g...com>

    Hej!
    trzymam sobie w garazu CZ350 z 84 r, prawdziwy rodzynek z przebiegiem
    10tkm. Mam go od ok 10 lat i podchodze do niego z wielkim sentymentem.
    To moje drugie moto i jakos nie mam ochoty go sie pozbywac.

    Jeszcze do niedawna tak sobie od czasu do czasu go odpalalem, aby
    serce mu nie stanelo jednak jakies 2 lata temu akumulator wyzional
    ducha. Motocykl posiada instalacje 6V i pradnice dlatego tez nie moge
    sie posluzyc jakims zastepczym np. samochodowym aby go uruchomic
    pozostaje wiec ponowny zakup dedykowanego akumulatora.

    I tu mam watpliwosci, kupic tradycyjny (z elektrolitem cieklym), czy
    zelowy?

    Jakie sa w praktyce roznice w eksploatacji takich akumulatorow?
    Z opisu w Wikipedii wnioskuje, wynika, ze akumulator zelowy ma same
    zalety czy jednak na pewno?
    Czy bezstresowo moge taki akumulator zakupic i zainstalowac?
    Czy warto dokupic ladowarke, ktora bedzie go doladowywala non stop czy
    doladowywac okresowo, np raz na 3 m-ce?

    Druga rzecz, ktora mnie interesuje, to w jaki sposob dbac o taki
    sprzet? Czy macie jakies praktyczne rady dotyczace przechowywania
    staruszkow?

    Ja ograniczam sie do okresowego smarowania elementow zewnetrznych
    sprayem typu WD-40. Sprzet stoi przykryty jakims przyodziewkiem aby
    sie nie kurzyl.

    Zdrowka
    amos

  • 2. Data: 2009-08-17 08:02:43
    Od: n...@s...com

    On Mon, 17 Aug 2009 00:37:41 -0700 (PDT), amos <g...@g...com>
    wrote:

    >Hej!

    helo

    >I tu mam watpliwosci, kupic tradycyjny (z elektrolitem cieklym), czy
    >zelowy?

    Do motocykla z kopajka spokojnie wystarczy Ci akku dedykowane do
    alarmow. Zamkniete, bezobslugowe, tanie, sprawdzone w detku. Dziala.

    pozdr
    newrom
    --
    DT 125 - czy aby nie za mocny ? :-)
    JUPPI! Admini tego foróma som wielcy!

  • 3. Data: 2009-08-17 08:15:19
    Od: amos <g...@g...com>

    On 17 Sie, 10:02, n...@s...com wrote:
    > Do motocykla z kopajka spokojnie wystarczy Ci akku dedykowane do
    > alarmow. Zamkniete, bezobslugowe, tanie, sprawdzone w detku. Dziala.

    Mam jednak wrazenie, ze przydalaby sie jakas wieksza pojemnosc.
    Jaka jest roznica w cenie?
    6V EXIDE-CENTRA 11Ah - 53 PLN
    Zelowy motocyklowy podobnej pojemnosci na Wolumenie 70 PLN.

    ZTCP ostatni akumulator mial 6Ah i wystarczal na dzien jazdy na
    swiatlach, czasem z problemami.
    Niestety pradnica potrafi skutecznie go rozladowywac. A niespodzianka
    w postaci braku pradu w miescie nie byla przyjemna.

    Jednak mysle o tym, aby od czasu do czasu nim jeszcze pojezdzic a nie
    tylko odpalic.

    Zdrowka
    amos

  • 4. Data: 2009-08-17 08:28:57
    Od: n...@s...com

    On Mon, 17 Aug 2009 01:15:19 -0700 (PDT), amos <g...@g...com>
    wrote:

    >Mam jednak wrazenie, ze przydalaby sie jakas wieksza pojemnosc.

    Moze, ja mam 3.5Ah i nie narzekam. Detek tez nie.

    >ZTCP ostatni akumulator mial 6Ah i wystarczal na dzien jazdy na
    >swiatlach, czasem z problemami.

    A to chyba problem z ladowaniem?

    pozdr
    newrom

  • 5. Data: 2009-08-17 08:32:01
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    amos pisze:

> [...]
    > Niestety pradnica potrafi skutecznie go rozladowywac. A niespodzianka
    > w postaci braku pradu w miescie nie byla przyjemna.

    Jesli masz problem z ladowaniem to Ci nie pomoze nawet zloty akumulator
    za milion pln. Zacznij od pradnicy bo zakatujesz kazde aku.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 6. Data: 2009-08-17 08:48:18
    Od: amos <g...@g...com>

    On 17 Sie, 10:32, Kuczu <q...@g...com> wrote:
    > Jesli masz problem z ladowaniem to Ci nie pomoze nawet zloty akumulator
    > za milion pln. Zacznij od pradnicy bo zakatujesz kazde aku.

    OK, jak sprawdzic poprawne ladowanie?

    - szczotki na pradnicy byly wymieniane na nowe, komutator wyczyszczony
    drobnym papierem, uszkodzen mechanicznych nie widac.
    - kontrolka braku ladowania swieci przy niskich obrotach, gasnie na
    wyzszych po dodaniu gazu (nie mam obrotomierza, nie wiem przy jakich
    predkosciach obrotowych silnika).
    - wpiety w szereg amperomierze dokladnie kierunek przeplywu pradu
    dokladnie odzwierciedajac "stan kontrolki" (kontrolka swieci -> prad
    ujemny -> rozladowanie; kontrolka gasnie -> prad dodatni (rzedu kilku
    amper) -> aku ladowane

    Co jeszcze mozna sprawdzic? Na moje oko ladowanie wyglada OK.
    Przyjalem, ze ten typ pradnicy tak ma...

    Zdrowka
    amos

  • 7. Data: 2009-08-17 09:01:59
    Od: falco <m...@w...pl>

    amos pisze:

    > OK, jak sprawdzic poprawne ladowanie?

    Siema,

    zwykłym miernikiem podłączanym do aku na włączonym silniku. Przy 6V
    instalacji ładowanie powinno być w granicach 6,1V na wolnych i ok.7,2V
    na wyższych obrotach. Ważne aby nie spadał poniżej 6 i nie przekraczał 8
    V. ;)

    --
    Pozdr! falco

    Stefanek 1303 '72 1.6 AD+AT
    Popiel 1200 '70 1.2 6V
    SenNa... Jawa 356 '58 175

  • 8. Data: 2009-08-17 09:02:50
    Od: n...@s...com

    On Mon, 17 Aug 2009 01:48:18 -0700 (PDT), amos <g...@g...com>
    wrote:

    >OK, jak sprawdzic poprawne ladowanie?

    Napiecie na klemach akku jakie masz ?
    Zarowki zgodne z zaleceniami ?

    >Przyjalem, ze ten typ pradnicy tak ma...

    Bez jaj, ludzie tymi motocyklami jezdzili na wakacje, na zakupy, do
    roboty. Jakos sobie nie wyobrazam zeby konieczne bylo codzienne
    ladowanie akku. Nawet borac pod uwage ze wtedy nie bylo obowiazku
    jazdy na swiatlach caly czas.

    pozdr
    newrom

  • 9. Data: 2009-08-17 09:11:08
    Od: amos <g...@g...com>

    On 17 Sie, 11:02, n...@s...com wrote:
    > Napiecie na klemach akku jakie masz ?

    Napiec nie pamietem, pare lat minelo odkad sie problemem mocno
    interesowalem, niemniej wtedy nie wzbudzily moich podejrzen.
    Pozostaje kupno akumulatora i sprawdzenie ponowne.
    No wlasnie tylko ktory akumulator wybrac? Osobiscie wolalbym zelowy,
    wyciekajacy elektrolit zawsze byl moja zmora.

    > Zarowki zgodne z zaleceniami ?

    Oczywiscie, staram sie trzymac wszystko w oryginale bez zbednych
    przerobek.

> [...]
    > roboty. Jakos sobie nie wyobrazam zeby konieczne bylo codzienne
    > ladowanie akku. Nawet borac pod uwage ze wtedy nie bylo obowiazku

    No wlasnie, kiedys wybralem sie z dziewczyna na stukilometrowa
    wycieczke do Augustowa.
    Po takiej trasie dalbym sobie glowe uciac, ze akumulator bedzie
    porzadnie naladowany. Niestety po przyjezdzie okazalo sie, ze ledwo
    zipie.

    Moze faktycznie cos z tym moim ladowaniem nie tak.
    Czy mozliwe jest uszkodzenie prostownika/regulatora napiecia?

    zdrowka
    amos

  • 10. Data: 2009-08-17 09:14:40
    Od: n...@s...com

    On Mon, 17 Aug 2009 02:11:08 -0700 (PDT), amos <g...@g...com>
    wrote:

    >Napiec nie pamietem, pare lat minelo odkad sie problemem mocno

    Sprawdz

    >No wlasnie tylko ktory akumulator wybrac? Osobiscie wolalbym zelowy,
    >wyciekajacy elektrolit zawsze byl moja zmora.

    Ale zelowy kosztuje w cholere, kup bezobslugowy z wata szklana. Sie to
    AGM czy jakos tak nazywa. Jest zamkniety i nic z niego nie wycieka.

    >Moze faktycznie cos z tym moim ladowaniem nie tak.

    raczej

    >Czy mozliwe jest uszkodzenie prostownika/regulatora napiecia?

    Oczywiscie.

    pozdr
    newrom