eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaAdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 23

  • 21. Data: 2014-09-13 19:34:37
    Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-13 00:09, Krzysztof Halasa pisze:

    >
    > Tyle że obrazek w JPEGu nie jest zakodowany w bajtach. Jeśli obraz
    > zawiera mniej kolorów (a jest duże prawdopodobieństwo, że tak jest
    > w przypadku ARGB), to po zakodowaniu z tymi samymi parametrami
    > jakościowymi zajmie mniej (w szczególności po zakodowaniu Huffmanem).
    > Ale oczywiście parametry w obu przypadkach mogą być różne, np. mogą być
    > tak ustawione, by pliki miały podobne rozmiary.

    No jak to nie w bajtach? A co innego na dysku można zapisać jak nie
    bajty? :-D
    Ty mówisz o kompresji. Oczywiście masz rację, ze wielkość pliku zależy
    od jego treści. Sęk w tym, że jeśli w ten sposób zaczniemy dywagować, to
    w życiu nie dojdziemy do żadnych wniosków. Dlatego uprościłem przykład
    do jednego koloru. Wtedy odpadają niuanse, o których wspominasz.

    >
    > Owszem. Z tym, że JPEG ma się nijak do RAWa.

    Tak, ale kolega Paweł wspomniał a obu przypadkach (RAW i JPG).
    Ustosunkowałem się do 2 wypowiedzi w jednej. Może to nieco bałaganu w
    dyskusji wprowadziło... sorki.

    > Nie wiem jak Pentax koduje RAWy, ale podejrzewam że tak jak inne
    > współczesne aparaty (o dużych matrycach) - tzn. stosując kompresję
    > polegającą na ograniczeniu maksymalnych zmian w stosunku do sąsiednich
    > pikseli. Wtedy wielkość plików RAW jest zawsze prawie taka sama.

    Też tak zakładam. W moim Soniaczu wielkość RAW waha się 23MB +/- 2MB.
    Przypuszczalnie doklejany jest wybrany profil ICC bo też obserwuję
    zmiany wielkości wskutek zmiany profilu. Po drugie dostrzegam, że w
    ACDSee rzutuje to na podgląd RAWów - kolory są szerzej/wężej renderowane.

    > Zapewne jednak wybór przestrzeni kolorów nie wpływa na zawartość pliku
    > RAW (pomijając ew. JPEGa i dodatkowe informacje), bo niby czemu miałby
    > wpływać.

    Wpływa. Chodzi o przynajmniej dwie kwestie:

    - podgląd miniaturek JPG osadzonych w RAW
    - ustawia w niektórych wywoływarkach docelową przestrzeń barw

    --
    Pozdrawiam
    Marek


  • 22. Data: 2014-09-14 19:44:04
    Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <m...@i...localdomain>,
    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > XX YY <f...@g...com> writes:
    >
    > > Ale zeby zobaczyc kolory w argb, ktorych nie oddaje srgb konieczny
    > > jest monitor argb, szerokogamutowy. Te monitory jak na razie sa 10
    > > bitowe.
    >
    > Jasne że są 8-bitowe monitory szerokogamutowe.
    > 10-bitowe (i 12-bitowe) monitory oraz współpracujące z nimi w takim
    > trybie karty graficzne oraz oprogramowanie dopiero tak naprawdę się
    > zaczynają.
    >
    > Jeśli mamy pliki RAW i monitor szerokogamutowy 8-bitowy, to lepiej
    > robić konwersję RAW->ARGB (najlepiej bez JPEGa w ogóle) i wyświetlać to
    > bez przechodzenia na sRGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory, które
    > "nie mieszczą się" w ARGB.
    >
    > Jeśli mamy pliki RAW i monitor sRGB, to lepiej nie przechodzić przez
    > ARGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory na skutek dodatkowej
    > kwantyzacji.
    >
    > > Aby wiec wykorzystac w pelni mozliwosci , konieczny jest zapis
    > > w wiecej niz 8 bitach , co najmniej 10 ciu.
    >
    > "W pełni" to nie wiem, ale z pewnością mając ustawione wszystko w ARGB,
    > można pracować z "bogatszymi" kolorami niż jeśli gdzieś mamy sRGB.
    > Kwestia tego, do czego nam to jest w ogóle potrzebne. Bo jeśli do
    > wstawiania obrazków na WWW, to ARGB możemy sobie darować.

    W korpusie TRZEBA cos optaszkowac.

    To w koncu wg ciebie zaptaszkowanie ARGB cokolwiek daje w stosunku do
    sRGB?
    Bo sie znowu pogubilem.
    Chodzi o RAWy.
    Przeciez nie po to pstrykam RAWy zeby obrabiac jpgi.
    --
    TA


  • 23. Data: 2014-09-14 23:41:48
    Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Nic nie musisz ptaszkowac.
    Nastawiasz dokladnie to samo co przed 100 laty.
    Odleglosc
    Przyslone
    Czas
    Czulosc.

    Czy nastawisz argb czy srgb jaki balans bieli nastawisz nie ma znaczenia dla raw.
    To nie jest wg mnie.
    Takie sa uwarunkwania techniczne.

    Balans bieli moze miec tylko znaczenie w jednym przypadku o czym sie nie wie,
    Dla lamp blyskowych, dla ktorych temp barwowa zalezy od czysu blysku / wynosi od 5500
    do 8000 k/ jest to spowodowane pewna zwloka czasowa w momencie zaplonu. Sklad
    sektralny swatla nie jest prze czas blysku ten sam.dla lamp systemowych balans bieli
    uwglednia czas blysku.
    To jest praktyczna przewaga lamp systemowych nad innymi.
    Ale to niuans.

    Nastawy dotyczace kolorow dotycza tylko wywolania jpegu w puszce.
    Dla programu zewnetrznego nie sa potrzebne.
    Raw nie ma zadnej przypisanej przestrzeni barwnej.
    Raw jest jednowymiarowy, czarno bialy. Raw zapisuje tylko jasnosc.

strony : 1 . 2 . [ 3 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: