  • 11. Data: 2013-10-10 21:29:01
    Temat: Re: Acer-wymowa
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 10.10.2013 20:52, amelinum pisze:
    > Wiem jak to się wymawia po angielsku, chodzi mi o rozpowszechnione nazewnictwo w
    Polsce.

    Rozpowszechnienie się nie liczy. Ważne są zasady.

    Skrótowce wymawia się zgodnie z zasadami języka polskiego,
    z drobnymi wyjątkami (vide: IBM). Nazwy własne zaś wymawia
    się tak, jak jest to narzucane przez właściciela znaku to-
    warowego / nazwy.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 12. Data: 2013-10-10 21:43:28
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2013-10-10 21:16, marfi pisze:
    > ACER to firma chińska a nie angielska - dlaczego polacy mają chiński
    > wymawiać po angielsku?

    Skoro francuskie nazwy większość zakompleksionych nieuków wymawia pół
    wyrazu z angielska, a łacinę to już obowiązkowo po angielsku, to czego
    oczkujesz? ;)

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.avx.pl

  • 13. Data: 2013-10-10 21:58:13
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 10 Oct 2013 20:23:42 +0200, gadacz <g...@o...pl>
    wrote:

    >jesteś burakiem?
    Jestem Polakiem.

    WAM

  • 14. Data: 2013-10-10 23:11:56
    Od: cumulonimbus <y...@b...upa>

    W dniu 10.10.2013 21:29, Radosław Sokół pisze:
    Polsce.

    > Rozpowszechnienie się nie liczy. Ważne są zasady.

    Otóż mylisz się.
    Jestem z Częstochowy. Ale tak właściwie powinienem napisać "z
    Częstochowej". Tzn. gdyby liczyły się tu zasady, ponad tym "jak mówią
    ludzie".
    A to "jak ludzie mówią", to bardzo istotny element kształtowania języka.
    Popytaj znawców.

    > Skrótowce wymawia się zgodnie z zasadami języka polskiego,
    > z drobnymi wyjątkami (vide: IBM).

    Płyta CD (si-di), płyta DVD (di-vi-di), adres IP (aj-pi), LSD (el-es-di)
    etc. etc. etc.
    Wymawia się jak się wymawia. Różnie.

    --

    signature

  • 15. Data: 2013-10-11 00:25:30
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2013-10-10 23:11, cumulonimbus pisze:

    > Jestem z Częstochowy. Ale tak właściwie powinienem napisać "z
    > Częstochowej".

    A to dlaczego? Czy ja jestem z Warszawej?

    Marcin

  • 16. Data: 2013-10-11 00:47:14
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2013-10-10 21:43, Akarm pisze:

    > Skoro francuskie nazwy większość zakompleksionych nieuków wymawia pół
    > wyrazu z angielska, a łacinę to już obowiązkowo po angielsku, to czego
    > oczkujesz? ;)

    a jak zakompleksiony nieuk rozpoznaje innych podobnych sobie?

  • 17. Data: 2013-10-11 08:20:24
    Od: "Marcin G." <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "amelinum" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    Użytkownik "Robin" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Nie wszystko wymawiamy po angielsku a czasami są miksy jest 'fał ha es', a
    > nie wi ejcz si, samsung po angielsku nazywa się semsan itp
    Chyba raczej wi ejcz es. Wracając do tematu mówię ejser.

    Pozdrawiam,
    Marcin G.

  • 18. Data: 2013-10-11 08:45:28
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2013 19:08:53 +0200, amelinum napisał(a):

    > Mówicie ejser czy acer, jak słowo cera z przestawioną literką?

    Ciekawe dlaczego przyjęło się 'aj bi em' i 'ha pe'.
    Albo 'i by my', albo 'ejch pi'.:)

  • 19. Data: 2013-10-11 08:48:29
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-10-11, o godz. 00:25:30
    Chocobo <b...@p...fm> napisał(a):

    > A to dlaczego? Czy ja jestem z Warszawej?

    Dyskusja przypomina mi uwagę kolegi żeby mówić "w Kwidzynie" a nie "w
    Kwidzyniu" - jk wielu to mówi. Argumentem kolegi było: Przecież mówisz
    "w dupie" a nie w "w dupiu". ;-)

    Zdrówko

  • 20. Data: 2013-10-11 08:49:51
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-10-10, o godz. 21:16:25
    "marfi" <marfi @bb.onet.pl> napisał(a):

    > ACER to firma chińska a nie angielska - dlaczego polacy mają
    > chiński wymawiać po angielsku?

    A to ewoluuje. Dawniej było Pekng. Potem Pekin. A obecnie często
    Bejing. ;-)

    Zdrówko