  • 21. Data: 2009-05-17 23:19:25
    Temat: Re: ADC wbudowany czy wolnostojący :)
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    Adam Dybkowski pisze:

    > BTW: A dla napięcia VREF 2,56V wartości mogą się mieścić gdzieś w
    > zakresie od 2,4V do 2,8V. Istna referencja...

    W sumie nigdy się nad tym dogłębniej nie zastanawiałem, ale właściwie
    mierząc napięcie "5V" zmierzone mam 5.114 V, a używając ADC i VREF 2.56
    V z atmega8 wychodzi... 4.95 V.
    Na razie mi wystarczało, ale teraz właściwie potrzebuję czegoś
    dokładniejszego (>=16 bit ADC). Więc i o odpowiednie napięcie
    referencyjne widzę muszę zadbać.

    Przyglądam się zatem rozwojowi wątku :-)

    Pozdrawiam,
    Marcin

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''

  • 22. Data: 2009-05-18 16:42:58
    Od: glatocha <g...@g...com>

    In article <guq6km$o4e$1@mx1.internetia.pl>, .marcin.@.milea.pl. says...

> [...]
    > dokładniejszego (>=16 bit ADC). Więc i o odpowiednie napięcie
    > referencyjne widzę muszę zadbać.
    >
    > Przyglądam się zatem rozwojowi wątku :-)

    Co do VREF to tak patrzę, to te wolnostojące czasami w ogóle nie mają
    wbudowanego, a pierwszy lepszy AD7822 analoga podaje +-2% czyli 2.45-
    2.55, wygląda na to, że albo się z tym pogodzić, albo wydać kupę szmalu
    na źródło odniesienia, za bagatelne 25zł AD780 2,5V +-1mV.

    Ale ja teraz wybiegnę trochę wstecz :)
    przed przetwornikiem mamy jakiś tor analogowy. Przetwornik chyba
    najłatwiej kupić z napięciem tylko dodatnim (na przykład w uC).
    Więc moje pytanie takie:

    jest układ ADC do tego źródło napięcia odniesienia np 2.5V. Mam sygnał
    mierzony w zakresie -1 do +1V. Jak go wsadzić w środek zakresu pomiaru?
    Dla ułatwienia - tor analogowy ma symetryczne zasilanie. Należałoby
    dodać do tego sygnału połowę VREF. Czyli biorę jakieś dwa wypaśne
    rezystory 1% i robię sobie 1/2VREF i teraz dać to na sumujący OP-AMP?
    Ale w szkole zalecali wszystko co z OP-AMPem dawać na odwracający, czyli
    musiałbym użyć dwa, raz dodać i potem wrócić go na plusa, tak?

    to wychodzi mi z 5 OP-AMPów w torze pomiaru:
    1 - wtórnik dla impedancji
    2 - właściwy wmacniacz (wejście odwr)
    3 - wzmacniacz 1/1 (wracam na +)
    4 - sumator odwr, dodaję pół VREF
    5 - wzmacniacz 1/1 (wracam na +)

    dużo tego.
    Czy to dobre, czy kompletnie złe myślenie, jak utrzymać dokładność na
    tylu wzmacniaczach?

    pozdrawiam

    g.

  • 23. Data: 2009-05-21 13:22:21
    Od: "AK" <a...@k...pl>

    > BTW: A dla napięcia VREF 2,56V wartości mogą się mieścić gdzieś w
    > zakresie od 2,4V do 2,8V. Istna referencja...

    Zwróc uwagę że to jest rozrzut produkcyjny napiecia Vref,
    ale co innego to jego stabilność vs temperatury
    Weźmiesz sobie taki popularny ATmega8 to od -40 do +85 ma zaledwie 0,005V
    zmian
    NIe ma co prawda wykresów dla Vref ale jest dla Bandgap Voltage a z tego
    przez powielenie generuje sie Vref

    Taki rozrzut produkcyjny "załatwia" sie kalibracją toru analogowego - bo i
    tak to trzeba w większości przypadków
    robić z uwagi na rozrzut elementów układu formującego sygnał analogowy zanim
    trafi do ADC proca

    Pozdrawiam
    AKel