    From: glatocha <g...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ADC wbudowany czy wolnostojący :)
    Date: Mon, 18 May 2009 18:42:58 +0200

    In article <guq6km$o4e$1@mx1.internetia.pl>, .marcin.@.milea.pl. says...

    > W sumie nigdy się nad tym dogłębniej nie zastanawiałem, ale właściwie
    > mierząc napięcie "5V" zmierzone mam 5.114 V, a używając ADC i VREF 2.56
    > V z atmega8 wychodzi... 4.95 V.
    > Na razie mi wystarczało, ale teraz właściwie potrzebuję czegoś
    > dokładniejszego (>=16 bit ADC). Więc i o odpowiednie napięcie
    > referencyjne widzę muszę zadbać.
    >
    > Przyglądam się zatem rozwojowi wątku :-)
    >

    > Pozdrawiam,
    > Marcin

    Co do VREF to tak patrzę, to te wolnostojące czasami w ogóle nie mają
    wbudowanego, a pierwszy lepszy AD7822 analoga podaje +-2% czyli 2.45-
    2.55, wygląda na to, że albo się z tym pogodzić, albo wydać kupę szmalu
    na źródło odniesienia, za bagatelne 25zł AD780 2,5V +-1mV.

    Ale ja teraz wybiegnę trochę wstecz :)
    przed przetwornikiem mamy jakiś tor analogowy. Przetwornik chyba
    najłatwiej kupić z napięciem tylko dodatnim (na przykład w uC).
    Więc moje pytanie takie:

    jest układ ADC do tego źródło napięcia odniesienia np 2.5V. Mam sygnał
    mierzony w zakresie -1 do +1V. Jak go wsadzić w środek zakresu pomiaru?
    Dla ułatwienia - tor analogowy ma symetryczne zasilanie. Należałoby
    dodać do tego sygnału połowę VREF. Czyli biorę jakieś dwa wypaśne
    rezystory 1% i robię sobie 1/2VREF i teraz dać to na sumujący OP-AMP?
    Ale w szkole zalecali wszystko co z OP-AMPem dawać na odwracający, czyli
    musiałbym użyć dwa, raz dodać i potem wrócić go na plusa, tak?

    to wychodzi mi z 5 OP-AMPów w torze pomiaru:
    1 - wtórnik dla impedancji
    2 - właściwy wmacniacz (wejście odwr)
    3 - wzmacniacz 1/1 (wracam na +)
    4 - sumator odwr, dodaję pół VREF
    5 - wzmacniacz 1/1 (wracam na +)

    dużo tego.
    Czy to dobre, czy kompletnie złe myślenie, jak utrzymać dokładność na
    tylu wzmacniaczach?

    pozdrawiam

    g.