  • 1. Data: 2013-08-14 19:10:16
    Temat: ADATA hd710
    Od: GAD ZombiE <g...@b...spamu.pl>

    Witam

    Za poradą z grupy, kupiłem właśnie dysk zewnętrzny na USB: ADATA HD710 1TB.
    Testuję go właśnie w ten sposób, że wrzucam na niego większe partie
    plików, potem próbuję odczytać i patrzę na efekty. Ogólnie działa, ale
    zaniepokoiło mnie jedno zachowanie.
    Co niedługi czas dysk staje w czasie zapisu lub odczytu na kilka sekund.
    Przykładowo wrzucam plik 4GB na niego i średnio raz na pół minuty staje
    na kilka sekund, w tym czasie nic się nie dzieje - lampka dysku
    przestaje migać, system wyraźnie czeka na dysk, a po chwili znowu rusza
    i leci dalej. Błędów nie zgłasza żadnych.
    To samo dzieje się przy odczycie z dysku, jak i przy zapisywaniu na niego.

    Na wykresie wygląda to tak:
    http://imageshack.com/a/img10/1526/12m.png

    Widać wyraźnie, że w ciągu minuty dysk dwa razy stanął na chwilę. Dolny
    wykres pokazuje, że w tym czasie prędkość spadła do zera, ale za to
    (górny wykres) aktywność dysku wzrosła do 100%. W tym czasie, gdy ten
    wykres się generował, po prostu wrzucałem na dysk większą partię plików.
    Szło z prędkością 31MB/s.

    Czy to normalne? Może zwiastuje to szybki pad dysku? Nie wiem czy go
    reklamować, czy jak. Trochę boję się na nim trzymać ważne dane, jeśli ma
    takie zachowania.

    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 2. Data: 2013-08-14 21:47:54
    Temat: Re: ADATA hd710
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-08-14 19:10, Użytkownik GAD ZombiE napisał:

    > Czy to normalne? Może zwiastuje to szybki pad dysku? Nie wiem czy go
    > reklamować, czy jak. Trochę boję się na nim trzymać ważne dane, jeśli ma
    > takie zachowania.

    Najpierw ustal czy to aby na pewno wina tego dysku a nie komputera.
    Podepnij inny dysk o podobnej prędkości transferu i porównaj.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2013-08-14 22:31:55
    Od: GAD ZombiE <g...@b...spamu.pl>

    W dniu 2013-08-14 21:47, RadoslawF pisze:

    > Najpierw ustal czy to aby na pewno wina tego dysku a nie komputera.
    > Podepnij inny dysk o podobnej prędkości transferu i porównaj.

    Dobra rada. Myślisz, że mam tych dysków kilka? Kupiłem dziś jeden, skąd
    wezmę więcej?

    Sprawdziłem natomiast dysk na innym komputerze. Transfery mniejsze, bo
    ok. 20MB/s, ale nie zauważyłem tych przestojów, więc może dysk jest ok.
    Nie wiem tylko skąd te przestoje u mnie.

  • 4. Data: 2013-08-14 22:35:44
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-08-14 22:31, Użytkownik GAD ZombiE napisał:

    > Dobra rada. Myślisz, że mam tych dysków kilka? Kupiłem dziś jeden, skąd
    > wezmę więcej?

    Nie masz kolegów żeby pożyczyć to kup drugi, tylko na wszelki wypadek
    innej firmy.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2013-08-14 22:37:27
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-08-14 19:10, GAD ZombiE pisze:
> [...]
    > przestaje migać, system wyraźnie czeka na dysk, a po chwili znowu rusza
    > i leci dalej. Błędów nie zgłasza żadnych.
    Mam taki efekt na usb3.0 u siebie, na kilku zupełnie różnych dyskach,
    występuje zwłaszcza podczas zapisu dużych plików/wielu na raz. Przy
    odczycie nie zauważyłem by występowało. Te same dyski podpięte przez
    usb2.0 do tego samego komputera - nie wykazują tego objawu.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-08-15 12:17:47
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj RadoslawF, 14 sie 2013 w news:kugmtc$dba$1@node1.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

    > Najpierw ustal czy to aby na pewno wina tego dysku a nie komputera.
    > Podepnij inny dysk o podobnej prędkości transferu i porównaj.

    A może wystarczy tak: kopiuj duże ilości danych wewnątrz tego dysku -
    zobaczysz czy też pojawiają się przestoje - to już jakaś informacja.
    Poza tym, sprawdziłbym jak wygląda przebieg transferu na dysku komputera
    z którego kopiujesz.

  • 7. Data: 2013-08-15 12:57:29
    Od: GAD Zombie <g...@g...bez.spamu.art.pl>

    W dniu 2013-08-14 22:37, BartekK pisze:
> [...]
    > odczycie nie zauważyłem by występowało. Te same dyski podpięte przez
    > usb2.0 do tego samego komputera - nie wykazują tego objawu.

    Może to jest jakiś trop. Ten dysk jest na USB3.0, ale w płycie głównej
    mam tylko 2.0. W tym drugim komputerze, gdzie sprawdzałęm, to też jest
    2.0, a działa ok - chociaż trochę wolniej.
    Wczoraj akurat reinstalowałem system, więc na nowo postawionym systemie
    sprawdziłem jeszcze raz i efekt jest taki sam, jak był.

    Przy odczycie z dysku są też takie przestoje. Gdy puściłem jakiś film z
    dysku to normalnie się zatrzymuje co jakiś czas na kilka sekund. Potem
    rusza i wszystko niby gra.

  • 8. Data: 2013-08-15 12:58:38
    Od: GAD Zombie <g...@g...bez.spamu.art.pl>

    W dniu 2013-08-15 12:17, pueblo pisze:
    > A może wystarczy tak: kopiuj duże ilości danych wewnątrz tego dysku -

    Fakt, sprawdzę to.

    > zobaczysz czy też pojawiają się przestoje - to już jakaś informacja.
    > Poza tym, sprawdziłbym jak wygląda przebieg transferu na dysku komputera
    > z którego kopiujesz.

    Chyba to nie ma związku z drugim dyskiem, bo jak odczytuję z tego dysku
    film (odtwarzam) to też przestoje są podczas odtwarzania filmu, więc nie
    ma w tym udziału drugi dysk...

  • 9. Data: 2013-08-15 13:48:15
    Od: doomx <d...@o...pl>

> [...]
    >
    > Czy to normalne? Może zwiastuje to szybki pad dysku? Nie wiem czy go
    > reklamować, czy jak. Trochę boję się na nim trzymać ważne dane, jeśli ma

    Niosę Wam kaganek wiedzy, bo Panowie błądzą w ciemności ;)
    Przydałaby się jakaś lektura nt działania USB. Wiele kontrolerów usb ma
    coś takiego jak wymuszony tryb uśpienia. Co określony okres, wynoszący x
    sekund, wyłączane jest zasilanie podpiętego urządzenia, nawet jeśli
    przesyłane są dane. Ma to związek z oszczędzaniem energii. Nie zależy to
    od wersji usb. Nie jest to też żadna awaria dysku czy kontrolera. Tak po
    prostu kontroler ma zapisane w programie. Skutkami ubocznymi są właśnie
    opóźnienia w odczycie i zapisie danych, ale może to też doprowadzić do
    błędu zapisu/odczytu. Program NoSleepHD powinien pomóc.
    http://nosleephd.codeplex.com/releases/view/24052

  • 10. Data: 2013-08-15 14:29:23
    Od: GAD Zombie <g...@g...bez.spamu.art.pl>

    W dniu 2013-08-15 13:48, doomx pisze:
> [...]
    > opóźnienia w odczycie i zapisie danych, ale może to też doprowadzić do
    > błędu zapisu/odczytu. Program NoSleepHD powinien pomóc.

    Brzmi ciekawie. Dasz radę wyjaśnić jeszcze od czego to zależy, że tak
    się dzieje? Wcześniej takich efektów nie zauważyłem. Dopiero przy tym
    dysku. Pendrive tak się nie zachowuje. Ten sam dysk wpięty do innego
    komputera też tak nie robi.
    Dlaczego na jednym komputerze i z jednym dyskiem widać ten efekt?

    G.