  • 1. Data: 2011-12-01 07:00:55
    Temat: 8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
    Od: " Rafał" <b...@W...gazeta.pl>

    Płyta : Asus P8P67 LE
    Jeśli chciałbym mieć 8 GB RAM to ma znaczenie jakie pamięci zainstaluje,
    chodzi o to czy lepiej będzie zainstalować 2x4GB czy 4x2GB?

    Bo problem z tym, że jak dotąd miałem Geil 1333 2x2GB (zgodne ze specyfikacją
    zgodności opublikowanej przez Asusa) i dorzuciłem dokładnie takie same do
    kolejnych gniazd, czyli 4x2GB, a tu... zaskoczenie.
    System Win7 uruchamia się wolniej... a i wskaźnik wydajności systemu dla RAM
    nagle zrobił się niższy.

    Ktoś wie dlaczego?
    w Biosie jest wszystko ok, a i CPU-Z potwierdza te parametry.

    Czy problemem jest sama obsługa większej ilości ram, czy może fakt, że kości
    są w czterech gniazdach i lepiej by było, aby były w dwóch, czyli dwie kości
    po 4GB. Pamietam, że kiedyś były takie relacje...

  • 2. Data: 2011-12-01 07:36:04
    Temat: Re: 8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 01 Dec 2011 07:00:55 +0000, Rafał napisał(a):

    > Czy problemem jest sama obsługa większej ilości ram, czy może fakt, że
    > kości są w czterech gniazdach i lepiej by było, aby były w dwóch, czyli
    > dwie kości po 4GB. Pamietam, że kiedyś były takie relacje...

    W manualu masz dla pamięci tabelę Qualified Vendor List. Zwróć uwagę, że
    dla niektórych pamięci 1333 nie ma kropek w kolumnie C odpowiadającej
    konfiguracji z 4-ema modułami RAM. Może twoja pamięć też należy do takich
    "ograniczonych"

  • 3. Data: 2011-12-01 07:40:30
    Od: " Rafał" <b...@N...gazeta.pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał(a):

    > W manualu masz dla pamięci tabelę Qualified Vendor List. Zwróć uwagę,
    Ĺźe
    > dla niektórych pamięci 1333 nie ma kropek w kolumnie C odpowiadającej
    > konfiguracji z 4-ema modułami RAM. Może twoja pamięć też należy do
    takich

    > "ograniczonych"

    nie, jak pisałem - zastosowałem te pamieci zalecane przez producenta
    konkretnie jest to GEIL GB24GB8500C5DC

  • 4. Data: 2011-12-01 08:19:50
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Jeśli chciałbym mieć 8 GB RAM to ma znaczenie jakie pamięci zainstaluje,
    > chodzi o to czy lepiej będzie zainstalować 2x4GB czy 4x2GB?

    Ja bym wybral 2x4GB - mniej pradu bedzie zuzywac :).

    > System Win7 uruchamia się wolniej... a i wskaźnik wydajności systemu dla
    > RAM
    > nagle zrobił się niższy.

    Bardzo dziwne - nie powinno tak byc.
    Moze pamiec jest walnieta?
    Problemy z komaptybilnoscia plyta-ram?
    Masaj?

  • 5. Data: 2011-12-01 08:32:40
    Od: " Rafał" <b...@N...gazeta.pl>

    Q <n...@s...pl> napisał(a):

    > Ja bym wybral 2x4GB - mniej pradu bedzie zuzywac :).

    > Bardzo dziwne - nie powinno tak byc.
    > Moze pamiec jest walnieta?

    to wykluczam jedna para 2x2GB chodzi dobrze, druga para też dobrze.
    Wszystko razem z deka wolniej.

    > Problemy z komaptybilnoscia plyta-ram?

    wg. producenta wszystko powinno chodzic...
    ciekawe, jak by to chodziło w wersji 2x4GB

  • 6. Data: 2011-12-01 10:10:54
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > wg. producenta wszystko powinno chodzic...
    > ciekawe, jak by to chodziło w wersji 2x4GB

    Kiedys biosy przy starcie wypisywaly w jakim trybie obsluguja pamiec
    (np. Dual Channel). Jak to jest u Ciebie, czy jest jakas roznica
    pomiedzy 2x2GB a 4x2GB? (w sensie trybu pracy)

  • 7. Data: 2011-12-01 10:26:11
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 1 grudnia 08:00, Rafał pisze:
    > a i wskaźnik wydajności systemu dla RAM
    > nagle zrobił się niższy.

    Czy mógłbyś podać czym mierzyłeś, chętnie sprawdzę u siebie.

    --
    Pozdrawiam, Piotr M

    "Google zachowuje się jak kobieta. Ledwie zacznę zdanie, już próbuje je
    dokończyć na tuzin sposobów."

  • 8. Data: 2011-12-01 10:52:09
    Od: " Rafał" <b...@N...gazeta.pl>

    Piotr M <x...@x...xx> napisał(a):

    > Czy mógłbyś podać czym mierzyłeś, chętnie sprawdzę u siebie.

    choćby tym wskaźnikiem wydajności systemu
    było 7.9 a teraz jest 7.6 - test puszczany wielokrotnie

  • 9. Data: 2011-12-01 11:23:32
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > (...) dorzuciłem dokładnie takie same do kolejnych gniazd,
    > czyli 4x2GB, a tu... zaskoczenie. System Win7 uruchamia się wolniej...
    > Ktoś wie dlaczego?

    Glupie pytanie - a przypadkiem swap nie spuchl po tym zwiekszeniu RAMu?

> [...]
    kości
    > po 4GB. Pamietam, że kiedyś były takie relacje...

    Niektore konstrukcje maja ograniczenia powodujace obnizenie
    taktowania modulow pamieci przy obsadzeniu wiekszej ilosci gniazd.
    Moze tez byc cos na rzeczy z obsluga dual channel.
    Ale z drugiej strony skoro piszesz, ze BIOS poustawial wszystko
    poprawnie...

    pozdrawiam,
    Vituniu

  • 10. Data: 2011-12-01 11:47:07
    Od: " Rafał" <b...@N...gazeta.pl>

    Vituniu <v...@p...fm> napisał(a):

    > Glupie pytanie - a przypadkiem swap nie spuchl po tym zwiekszeniu RAMu?

    a podobno nie ma głupich pytań ;)
    a swap nie spuchł, bo używam Win7 w wersji 32-bit więc swap jest taki jak
    dostępna pamieć, czyli 3GB. Bez zmian

    > kości
    > kości
    >
    > Niektore konstrukcje maja ograniczenia powodujace obnizenie
    > taktowania modulow pamieci przy obsadzeniu wiekszej ilosci gniazd.

    właśnie o to mi chodzi...
    nie wiem czy z moja płytą tak nie jest i czy któś mógłby to potwierdzić.

    > Moze tez byc cos na rzeczy z obsluga dual channel.

    Bios i programy diagnostyczne pokazują, że jest OK
    a system dluzej sie uruchamia...
    moze jak wpadna mi w rece 2x4GB to sprawdze