  • 31. Data: 2014-01-31 01:32:02
    Temat: Re: 100 Mbit karty LAN w nowych laptopach
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 30 Jan 2014 10:47:14 +0100, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

    > Po prostu to są laptopy raczej do zastosowań biznesowych gdzie nie
    > przerzuca się na co dzień dziesiątków gigabajtów danych i 100Mbps w
    > zupełności starcza. Poza tym sieci firmowe poza szkieletem to często
    > nadal 10/100Mbps. Jednocześnie kalsyczne dyski w laptopach są na tyle
    > wolne że ciężko w zapisie na nie wysycić pasmo 1Gbps. Więc po co
    > przepłacać?

    Tak patrzę po tym, jak sporadycznie zdarza mi się z mojego lapcia korzystać,
    to te gigabajty pojawiają się bardzo szybko i wręcz _nie wiadomo skąd_. :)
    Ot wyjazd mniej lub bardziej służbowy. Zestaw muzyki do nakarmienia
    odtwarzacza w telefonie plus paru filmów / seriali do obejrzenia w pociągu,
    czy na miejscu, jeżeli będzie moment. Przed wyjazdem profilaktycznie
    synchronizacja profilu Thundebirda i 40-tude tak, żeby mieć całość w miarę
    świeżą - nigdy nie wiadomo, na jakie warunki dostępu do netu trafię, więc te
    kilkanaście folderów w profilu gromoptaka, to wolę mieć dostępne offline.
    Trochę materiałów potrzebnych na miejscu. Po powrocie - zrzut choćby zdjęć,
    pozyskanych materiałów (po takich targach film-video-foto potrafiły być tego
    naprawdę grube gigabajty).

    Niejednokrotnie robię też za helpdesk dla znajomych. Co czasami wiąże się z
    sytuacją, gdzie system idzie do przeinstalowania. Dane archiwizuję nie
    bawiąc się w półśrodki - dysk z pacjenta out, podpięcie bezpośrednio po
    SATA, kopia. :) Ale potem instalacja potrzebnego oprogramowania przebiega
    już przy ciąganiu plików poprzez sieć. Jednakowoż wolę do tego gigabit. :)

    Co do wydajności - mam pod ręką swojego D630 z dyskiem 7200 rpm. Mogę
    wpuścić kopiowanie jakiejś solidnej porcji danych z jego dysku na
    stacjonarkę (kopia na dwa 7200 rpm w RAID0) korzystając z Gigabita i
    przestawiając sieciówkę na 100 Mbit i sprawdzić czasy. :D

    [ Pececiarze to beztalenciarze i przenigdy nie odczuwają w sobie potrzeby ]
    [ twórczego spędzenia wolnego czasu. Za to będą podniecać się najnowszymi ]
    [ pastami termoprzewodzącymi. (Alvy Singer, pl.comp.os.advocacy) ]

  • 32. Data: 2014-01-31 01:32:02
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 30 Jan 2014 14:03:06 +0100, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

    > Mówisz że przeciętny użytkownik laptopa zasysa obrazy maszyn
    > wirtualnych i korzysta z repozytorium SVn? ;-)

    Nie musi. Weź popytaj fotografów, ile potrafią ważyć RAWy po jednej sesji w
    plenerze...

    > Wiesz - ja dość często robię obrazy dysków i przepycham wtedy często
    > setki GB. A jedna z podstawowych rzeczy na laptoku to praca zdalna na
    > maszynie stojącej w serwerowni. Ale daleko mi do stwierdzenia że
    > większość użytkowników laptopów robi to to co ja. Raczej dominuje
    > przeglądanie sieci, pakiet biurowy w wydaniu biurowym plus multimedia w
    > wydaniu domowym.

    Multimedia w wydaniu domowym, to niby też takie byle co? :D

    [ Ciekawe dlaczego pieniądze odkładane na "czarną godzinę" wydaje się na ]
    [ ślub? (JoeMonster.org) ]

  • 33. Data: 2014-01-31 11:11:13
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Maciek Babcia Dobosz wrote:

    > większość użytkowników laptopów robi to to co ja. Raczej dominuje
    > przeglądanie sieci, pakiet biurowy w wydaniu biurowym plus multimedia w
    > wydaniu domowym.

    Multimedia w wydaniu domowym to np. zrzut filmu z wakacji z kamerki HDV
    -> 1 godzina nagrania = 13 GB. Po powrocie z urlopu "na Chorwacji"
    zrzucamy trzy godziny nagrania i weź to teraz przepchnij na NASa po
    ethernecie setkowym :-o
    A jak jest gigabit, to można się pokusić o zgrywanie od razu na NASa.
    Do tego jeszcze parę GB fotek.

    Ciekawostka polega jednak na tym, że bardzo często w nowych laptopach po
    1300 zł z procesorem Celeron M karta LAN jest gigabitowa, a w laptopach
    po 3 tys. z Core i5 lub wręcz i7 karta jest setkowa. Moim zdaniem to
    jest bez sensu. Sporo ludzi obudzi się z ręką w nocniku, bo nawet nie
    przyjdzie im do głowy sprawdzać w specyfikacji kupowanego laptopa za 3
    tys. jaka jest przepustowość karty LAN, ponieważ uznają to za oczywiste,
    że jest gigabit i potem jest rozczarowanie.

  • 34. Data: 2014-01-31 11:26:16
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-01-31, o godz. 01:32:02
    Przemysław Ryk <p...@g...com> napisał(a):

    > Nie musi. Weź popytaj fotografów, ile potrafią ważyć RAWy po jednej
    > sesji w plenerze...

    Nie muzę pytać. Zastanawiam się tylko jak to nagle wszyscy użytkownicy
    laptopów stali się grafikami, operatorami kamer jeżdżącymi co chwila do
    Chorwacji, miłośnikami kina codziennie ściągającymi dziesiątki płyt BR,
    programistami przewalającymi codziennie setki GB wirtualnych maszyn czy
    serwisantami codziennie żonglującymi obrazami całych twardzieli I to
    wszystko na laptopie. ;-)

    Tyle że tacy użytkownicy to margines - rozejrzyjcie się co robią
    handlowcy czy domownicy. Piszą maila, jakiś tekst, liczą w arkuszu,
    oglądają internet. I jeśli mają wiFi całkiem możliwe że nigdy nie
    skorzystają z sieci przewodowej.

    Ja sobie doskonale zdaję sprawę że prędkość karty czasami jest
    przydatna. Ale w przytłaczającej większości przypadków ta prędkość jest
    zbędna. Ja to widzę - choć jak pisałem karta do sieci przewodowej jest
    u mnie wykorzystywana codziennie.

    Sytuacja jest podobna jak w przypadku np. serwerów Della i napędów
    optycznych. Pewnie mało kto zwrócił uwagę że siedzi tam napęd DV albo
    tylko CD. Nie ma nagrywarki - a przecież to też różnica tylko paru
    dolarów. Czemu nie ma w domyślnej konfiguracji? Ano z tego samego
    powodu czemu w laptopach nie ma często kart 1Gbps - prawdopodobieństwo
    potrzeby użycia nagrywarki przez przeciętnego użytkownika jest tak
    niskie że nie opłaca się montować bardziej rozbudowanego napędu.
    Ta nieduża część która takiego napędu będzie potrzebować wybierze go
    dopłacając.

    Zdrówko

  • 35. Data: 2014-01-31 11:35:08
    Od: Wilk <h...@1...pl>

> [...]
    > niskie że nie opłaca się montować bardziej rozbudowanego napędu.
    > Ta nieduża część która takiego napędu będzie potrzebować wybierze go

    To w cale nie jest taki margines. Ostatnimi czasy bardzo dużo znajomych
    zaczęło przewalać zdjęcia z aparatów (tanie lustrzanki i łatwa
    dostępność więc nie graficy, ale wysyp "fotografófffff"), filmy
    nagrywane lustrzankami itd. Ludzie w końcu zaczynają rozumieć po co się
    robi backup/archiwizacje danych i interesują się NASami (najczęściej po
    kosztownej nauce tzn. padł dysk na którym byly zdjęcia i nie ma kopii, a
    zdjęcia trzeba bylo odzyskać, utrata pracy inż/mgr itd. więc pytają jak
    się zabezpieczyć przed takimi wypadkami).
    Cały czas wg. mnie poprawia się jakość multimediów i niestety też
    objętość multimediów. Laptopa najczęściej ludzie kupują na więcej niż
    rok czasu.

    Może to się wyda dziwne, ale są ludzie, którzy naprawdę ze spotkań
    rodzinnych czy wyjazdów do znajomych przywożą masę zdjęć, które sporo
    ważą i ładują to bez ładu i składu na storage w takiej formie w jakiej
    jest (bez przekompilowania RAWa np. do JPG). ;)

    mwwilk

  • 36. Data: 2014-01-31 11:40:08
    Od: Wilk <h...@1...pl>

    W dniu 2014-01-30 20:49, animka pisze:

    > To u mnie przy takim łączu jest chyba szybciej.
    > Download 21991 kbps
    > Upload 11117 kbps

    Eeee chyba właśnie nie jest, bo to jest 12-13 MegaBajtów, a nie MegaBitów.
    21991 kbps to jest 21,4755859375 Mbit, a to jest 2,6844482421875 MB/s.
    11117 kbps to jest 10,8564453125 Mbit, a to jest 1,3570556640625 MB/s.

    Jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi. ;)

    mwwilk

  • 37. Data: 2014-01-31 15:00:38
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]
    > potrzeby użycia nagrywarki przez przeciętnego użytkownika jest tak
    > niskie że nie opłaca się montować bardziej rozbudowanego napędu.

    Dlaczego opłaca się montować kartę gigabitową w laptopach po 1300 zł
    brutto z procesorem Celeron M, a nie opłaca się montować w laptopach po
    3 000 zł brutto z procesorem Core i5-7?

  • 38. Data: 2014-01-31 15:25:43
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-01-31 15:00, Użytkownik Poldek napisał:

    > Dlaczego opłaca się montować kartę gigabitową w laptopach po 1300 zł
    > brutto z procesorem Celeron M, a nie opłaca się montować w laptopach po
    > 3 000 zł brutto z procesorem Core i5-7?

    Trzeba czymś błysnąć po oczach kupującemu, jak błyśniesz dobrym
    procesorem to nie musisz dodatkami, jak wciskasz najgorszy procesor
    to musisz błysnąć dodatkami takimi jak szybka karta sieciowa.

    Pozdrawiam

  • 39. Data: 2014-01-31 15:27:49
    Od: mr misio <m...@g...pl>

    Użytkownik Maciek Babcia Dobosz napisał:

    > Nie muzę pytać. Zastanawiam się tylko jak to nagle wszyscy użytkownicy
    > laptopów stali się

    posiadaczami aparatow i telefonow robiace megapikselowe zdjecia.

    sam dostaje czasem male hehe zdjecia jpg - mail wazy 66 MB :] a w nim
    trzy cztery focie

    http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

  • 40. Data: 2014-01-31 15:30:17
    Od: mr misio <m...@g...pl>

    Użytkownik Wilk napisał:

> [...]
    > 11117 kbps to jest 10,8564453125 Mbit, a to jest 1,3570556640625 MB/s.
    >

    > Jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi. ;)

    ja sprawdzalem wczoraj, to po sambie do nasa po gigowym leci up to 80
    megabajtow na sekunde - przepchnalem walsnie jakies 60 giga nie czekajac
    zbyt dlugo.

    na setce to chyba bym sie wykastrowal z nudow ;D

    http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg