  • 11. Data: 2010-03-07 23:55:22
    Temat: Re: zworki w starych dyskach WD
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:hmu7nb$839$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > pewnie dla kogoś kto na takim dysku trzyma gołe baby to byłby dobry
    > pomysł...
    > ja nie chcę stracić danych...

    Do trybu Dual w tym dysku nie ma wątpliwości. Więc jesli chcesz mieć pewność
    to skombinuj drugi dysk, skonfiguruj go zworką do pracy Master/Slave i
    połącz oba na jednym kanale.

  • 12. Data: 2010-03-08 00:03:44
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "maX" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wiadomości news:hmu7nb$839$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Do trybu Dual w tym dysku nie ma wątpliwości. Więc jesli chcesz mieć

    Tylko dysk a nie CD/DVD. I najlepiej jakiś też z tego okresu, a nie 500GB
    (znaczy z takim pewnie też by działał, ale czasem mogą być
    "niekopatybilności" przy łączeniu na jednym kanale dwóch dysków z tak
    odległych epok).

    > skonfiguruj go zworką do pracy Master/Slave i połącz oba na jednym kanale.

    Ostatnio miałem potrzebę podłączyć dysk 212 MB (MB, a nie GB; na tym dysku
    data produkcji to 1993) i działał bez problemu na płycie AM2.
    Aczkolwiek czasem może byc konieczne wymuszenie w biosie trybu CHS zamiast
    LBA, lub przełączenie (też w biosie) danego kanału IDE z 32-bit na 16-bit.
    Aha, ta 212-ka była jedynym dyskiem na kanale i mimo że była skonfigurowana
    jako Slave to bios (i Dos) bez problemu ją widział.

  • 13. Data: 2010-03-10 17:00:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wiktor S." hn1dc8$fu2$...@n...onet.pl

    > NIGDY nie zdarzyło mi się w ten sposób stracić danych.
    > Najwyżej BIOS dysku nie wykryje. Czasami wszystkich przestaje wykrywać.

    W większych dyskach są zworki ograniczające pojemność do około
    32 GB -- tam przezworkowanie może doprowadzić do utraty danych.
    Być może mniejsze dyski mają jakieś inne zworki ograniczające
    pojemność do innej granicy magicznej? :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 14. Data: 2010-03-10 17:03:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "maX" hn1est$942$...@a...e-wro.net

    > Tylko dysk a nie CD/DVD. I najlepiej jakiś też z tego okresu, a nie 500GB

    A są takie -- PATA 500 GB?
    Gdzie są granice pojemności PATAlogii 2.5" oraz 3.5"?

    Mam dwie kieszonki 2.5" do których można wstawić PATAlogiczne dyski,
    aby je zobaczyć via USB -- chcę więc wiedzieć, gdzie są te granice.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 15. Data: 2010-03-11 22:40:11
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

> [...]
    > Być może mniejsze dyski mają jakieś inne zworki ograniczające
    > pojemność do innej granicy magicznej? :)

    Tak, tylko że na etapie BIOSu, gdzie dysk wykryje albo go nie wykryje, a jak
    wykryje to i tak warto sprawdzić zgłaszaną pojemność - utrata danych
    nastąpić nie powinna.

    --
    Azarien

  • 16. Data: 2010-03-12 00:00:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wiktor S." hnbrgc$3tf$...@n...onet.pl

    > Tak, tylko że na etapie BIOSu, gdzie dysk wykryje albo go nie wykryje, a jak
    > wykryje to i tak warto sprawdzić zgłaszaną pojemność - utrata danych
    > nastąpić nie powinna.

    Też tak uważam.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2010-03-13 13:20:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hnc0jc$ble$...@i...gazeta.pl

    > "Wiktor S." hnbrgc$3tf$...@n...onet.pl

    > Też tak uważam.

    A jeśli już ktoś boi się utraty danych -- IMO nie powinien podłączać
    dysku samodzielnie. :) Nie powinien, gdyż podłączenie dysku to nie
    wpięcie czegoś w coś (bez użycia nadmiaru siły i energii) ale właśnie
    znalezienie stosownego wyzworkowania ;) i stosownego ustawienia czegoś
    zarówno w BIOSie komputera, jak i w systemie.

    Dla kogoś jest to proste, łatwe, dla kogoś może być niebezpieczne.

    Co w tym złego czy haniebnego, że ktoś nie potrafi podpiąć starego dysku?

    Raczej smutnym zjawiskiem jest despecjalizacja społeczeństwa. :)
    Każdy samodzielnie piecze chleb, każdy samodzielnie leczy się,
    każdy samodzielnie produkuje sobie buty i takoż szyje sobie ubrania...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2010-03-14 21:18:51
    Od: " 666" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Cable select pewnie mozna odrzucić.

    Z pozostałych Single ma dwie opcje: wyrzucamy zworkę do śmieci albo wpinamy
    ją w neutralną pozycję, żeby nie zgubić.
    "Bezpieczniej" z tych dwóch mozliwości jest bez zworki, bo nie ma ryzyka
    błędnego wpięcia.

    Dual czyli dwa dyski na jednej taśmie (Master lub Slave) chyba nie wymagają
    komentarza.

    Poza tym WD jak kazdy producent miał swój firmowy program do wykrywania dysku
    i pokazywania obrazkami jak poustawiać zworki.

    -----

  • 19. Data: 2010-03-14 21:33:48
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a tak przy okazji ile ten dysk WD 8.4GB może mieć lat?
    używałem go do backupu, do tej pory nie ma żadnego bada...

  • 20. Data: 2010-03-14 23:33:04
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik " 666" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > Cable select pewnie mozna odrzucić.

    Wręcz przeciwnie, to najbardziej bezpieczne ustawienie. Wtedy urządzenie
    wpięte na końcu melduje się jako master, na środku jako slave. Niektóre
    taśmy mają tak pospinane gniazdka, że master na środku albo slave na końcu
    mogą nie działać.