  • 1. Data: 2010-04-20 15:09:39
    Temat: zarowki europejskie w hameryce
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Ogladalem ostatnio jakis nowy cykl na diskowerym.
    I bylo o zarowkach.
    No i gostek wkrecil europejska i hamerykanska zarowke w hamerykanska
    siec i stwierdzil ze obie swieca tak samo ( na moje oko widac bylo ze
    jednak swiecila slabiej) ale europejska bedzie dluzej swiecic (co
    akurat jest zrozumiale bo zarowka bedzie pracowac na nizszym napieciu
    i mniej sie grzac/utleniac itd).

    Ale zdziwilo mnie to ze gostek stwierdzil ze bedzie dawac tyle samo
    swiatla.
    Niestety nie uslyszalem czy jedna i druga byly takiej samej mocy.
    Widzial ktos te propagande i czy dobrze mniemam ze dwie zarowki 100-ki
    jedna na 240V a druga na 110V uzyte w sieci 110V beda swiecic tak
    samo?

    Albo inaczej:
    W sieci 110V zarowka amerykanska 50W i europejska 100W beda dawaly
    tyle samo swiatla?\

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2010-04-20 15:35:12
    Temat: Re: zarowki europejskie w hameryce
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Lukasz Sczygiel ogladal ostatnio jakis nowy cykl na diskowerym:

> [...]
    > Widzial ktos te propagande i czy dobrze mniemam ze dwie zarowki 100-ki
    > jedna na 240V a druga na 110V uzyte w sieci 110V beda swiecic tak

    A nie wkręcił ci on tej europejskiej żarówy do między[dwu]fazowego
    napięcia amerykańskiej sieci, czyli 220V?

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2010-04-20 15:36:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal
> [...]
    > bylo ze
    > jednak swiecila slabiej) ale europejska bedzie dluzej swiecic

    Zamieszanie moglo byc jeszcze w tym ze oni potrafia miec podwojne
    gniazdka ["dwufazowe"], w ktorych jest dostepne 220V.
    Czy nawet 230 lub 240, bo ja juz sam nie wiem czy oni maja 110, 115
    czy 120V u siebie.

    > W sieci 110V zarowka amerykanska 50W i europejska 100W beda
    > dawaly
    > tyle samo swiatla?\

    Zdecydowanie nie, na 110V bedzie swiecic ciemno i zolto czy nawet
    czerwono, mozna sobie dwie setki [o ile ktos jeszcze ma :-)]
    podlaczyc szeregowo i sprawdzic u nas :-)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lamp_rerating
    http://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

    Co jest ciekawe - amerykanskie zarowki sa nieco lepsze.
    Prawdopodobnie z powodu grubszego wlokna, przy tej samej mocy.

    Mozna tez dobierac parametry zarowek - mozesz uzyskac wieksza
    sprawnosc i swiatlosc, ale krotki czas zycia, lub odwrotnie.
    To co jest w sklepach to kompromis - byc moze amerykanskie gusta sa
    inne, np pieprzyc sprawnosc, jak ktos chce miec jasnosc to sobie
    kupuje 200W, albo 5*100W instaluje, za to nie bedzie lazil co
    chwila po drabinie.

    J.

  • 4. Data: 2010-04-20 15:38:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.04.2010 17:09, schrieb ptoki:
> [...]
    > Widzial ktos te propagande i czy dobrze mniemam ze dwie zarowki 100-ki
    > jedna na 240V a druga na 110V uzyte w sieci 110V beda swiecic tak
    nie

    > Albo inaczej:
    > W sieci 110V zarowka amerykanska 50W i europejska 100W beda dawaly
    > tyle samo swiatla?\

    też nie. Europejska będzie ciemniejsza. Nie całkiem połowę, ale tak
    mniej więcej. Europejska 100W i amerykańska 25W będą świecić podobnie.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-04-20 15:41:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > też nie. Europejska będzie ciemniejsza. Nie całkiem połowę, ale tak
    > mniej więcej. Europejska 100W i amerykańska 25W będą świecić podobnie.

    Eee... no chyba całkiem niepodobnie. Amerykańska będzie świeciła całkiem
    normalnie, jak to żarówka. A europejska będzie się ćmiła czewonawo,
    pobierajc przy tym sporo więcej energii niż 25W. Za to mocniej będzie
    grzać (w tym również emitując podczerwień).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2010-04-20 15:43:04
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > A nie wkręcił ci on tej europejskiej żarówy do między[dwu]fazowego
    > napięcia amerykańskiej sieci, czyli 220V?

    Nie wiem gdzie on ją wkręcił, ale oglądałem to i stwierdził, że świeci
    identycznie i do tego jest "wieczna" - jedyna wada to to, że trzeba po
    nią lecieć do Europy ;)

    Mirek.

  • 7. Data: 2010-04-20 15:47:01
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.04.2010 17:41, schrieb Jarosław Sokołowski:

> [...]
    > pobierajc przy tym sporo więcej energii niż 25W. Za to mocniej będzie
    > grzać (w tym również emitując podczerwień).

    Ale moc będzie podobna ;-). Tylko bardziej czerwono.

    Waldek

  • 8. Data: 2010-04-20 15:48:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Ale moc będzie podobna ;-). Tylko bardziej czerwono.

    No właśnie nie! Moc pobierana wynika z rezystancji włókna. Ta znamionowa
    wynika z rezystancji w temperaturze roboczej, czyli przy zasileniu
    napięciem znamionowym. Zimne włókno ma dużo niższą rezystanceję (coś tak
    kilkanaście razy). Czerone włókno, to nie wiem ile, ale też nie tyle
    samo co rozgrzane do białości.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2010-04-20 15:53:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Nie wiem gdzie on ją wkręcił, ale oglądałem to i stwierdził, że świeci
    > identycznie i do tego jest "wieczna" - jedyna wada to to, że trzeba po
    > nią lecieć do Europy ;)

    Nie wiem jak teraz, ale kiedyś żarówki z Europy miały w USA opinię
    długowiecznych. Ale to ze względu na wstrząsoodporność -- amerykańskie
    przepisy nakazują, by żarówka NIE była odporna na wstrząsy. Chodzi o to,
    że jak dziecko sciągnie lampę na przykład na dywan, to ta ma ona przestać
    świecić. Bo inaczej może być z tego pożar.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2010-04-20 15:53:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > Nie wiem gdzie on ją wkręcił, ale oglądałem to i stwierdził, że
    > świeci identycznie i do tego jest "wieczna" - jedyna wada to to,
    > że trzeba po nią lecieć do Europy ;)

    Jakby to Amerykanie nie potrafili zrobic wiecznych zarowek
    http://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light

    J.