  • 21. Data: 2011-09-01 08:52:14
    Temat: Re: zarowki LED
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shg" napisał w wiadomości grup
    >Luminofory są zupełnie różne.

    No, z tym roznie bywa. producenci az tak bardzo sie nie chwala co jest
    w srodku. Moze B+Y, moze UV+W

    > Światło białych LED ma widmo ciągłe (z
    >niewielkim pikiem w okolicy niebieskiego),
    >świetlówki nie.

    A tu sie mylisz. Co zamowisz to dostaniesz. W koncu tez luminofor, to
    czemu nie mialby byc podobny jak w LED ?

    >Żeby
    >odróżnić LED od żarówki trzeba by mieć spektrometr zamiast oka,

    Oj tam, plyta CD wystarczy :-)

    J.

  • 22. Data: 2011-09-01 08:56:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wt" napisał w wiadomości grup

    >Z praktyki wynika: świetlówka daje gorsze światło jak takiej samej
    >mocy żarówka i przepaliła się szybciej od żarówki, może to przypadek.

    troche przypadek, a troche cena, marka i jakosc :-)

    >Żarówki diodowe często dają słabe światło

    I dlatego wlasnie link dalem, bo to sie moze zmienic dzieki podobnym
    konstrukcjom :-)

    >i o nieodpowiedniej barwie. Ale zakupiłem najlepszą diodową za około
    >60 i 4 waty. Można powiedzieć że jest to odpowiednik żarówki 20W i
    >sprawuje się poprawnie jako lampka podręczna stołowa. Żeby oświetlić
    >pomieszczenie to trzeba takich żarówek chyba z 5 sztuk, ale
    >oszczędność będzie, na prądzie, a nie na żarówce.

    Ja tam mialem w pokoju 300W zarowek. Teraz sa jakies 21W swietlowki i
    3 to juz za jasno.

    J.

  • 23. Data: 2011-09-01 09:01:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" napisał w wiadomości grup
> [...]
    558,Taka_konstrukcja_wkrotce_znajdzie_sie_w_kazdym_d
    omu.html

    >Mnie się wydaje, że przydało by się nowe gniazdo do "żarówek" LED,
    >takie

    W ogole mozna by sie zastanowic nad nowymi lampami.
    Z chwila likwidacji zarowek mozna pomyslec nad zyrandolami na rury lub
    LED.
    LED to nawet niekoniecznie wymienne.

    >przewodzące ciepło, a oprawy oświetleniowe powinny być przystosowane
    >do odprowadzania ciepła. Pakowanie radiatora do części wymiennej jest
    >wg mnie niepotrzebnym kosztem przy produkcji.

    Mysle ze stosunkowo znikomy jest to koszt.
    No i biorac pod uwage rzekoma trwalosc to moze nie ma sensu kombinowac
    z oprawami.

    >Dodatkowo 'żarówki' w większości są skierowane w dół, a ciepło
    >konwekcyjnie idzie do góry, zatem i tak grzeje oprawę.

    Tego ciepla bedzie teraz stosunkowo malo.

    >Poza tym, zamiast żarówka led może nazywać ledówka?

    A to jak najbardziej.

    J.

  • 24. Data: 2011-09-01 09:14:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mk" napisał w wiadomości grup
    >http://www.lightingprize.org/philips-winner.stm
    >http://www.eetimes.com/electronics-news/4218485/-10
    M-L-Prize-goes-to-Philips-for-60W-replacement-LED-bu
    lb

    >... z drugiej strony dziwna ta nagroda była - co takiego wiekopomnego
    >w zbudowaniu wiernego odpowiednika klasycznej żarówki?

    No, do tej pory byl to pewien problem.
    Tzn - moze i nie trzeba bylo wymagac zarowki, ale odpowiednia ilosc
    swiatla wymagala ... duzo pieniedzy :-)

    >Po co dookulna charakterystyka skoro klosz będzie kierować światło (z
    >ogromnymi stratami)? Kierunkowość LEDów to częściej ich zaleta, a nie
    >wada...

    Akurat w takim "ogolnym" oswietleniu w pokoju przydaje sie swiatlo
    rozproszone.
    I choc w zasadzie nie musi pochodzic z punktowej zarowki ... to ludzie
    lampy rozne maja, latwiej ich bedzie namowic na zakup i wkrecenie
    ledowki niz zmiane zyrandola.

    Swoja droga to ciekawe jakby wygladal sufit gdyby go uzbroic w
    odpowiednia macierz lampek LED.
    No tak, tylko znow wracamy do wiekopomnej nagrody - jedna lampa 60W
    (odpowiednik powiedzmy 300W zarowek), czy 4 lampy po 15W, czy 60
    lampek po 1W - tylko jak wtedy bedzie instalacja wygladac i ile
    kosztowac :-)

    No chyba zeby ktos zaczal robic panele sufitowe od razu z ledami :-)

    J.

  • 25. Data: 2011-09-01 09:54:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F,

    Thursday, September 1, 2011, 10:52:14 AM, you wrote:

    > No, z tym roznie bywa. producenci az tak bardzo sie nie chwala co jest
    > w srodku. Moze B+Y, moze UV+W
    > A tu sie mylisz. Co zamowisz to dostaniesz. W koncu tez luminofor, to
    > czemu nie mialby byc podobny jak w LED ?

    Dlatego, że luminofor w świetlówkach jest pobudzany UV a w LEDach
    swiatłem niebieskim. To są całkiem różne luminofory.

    > Oj tam, plyta CD wystarczy :-)

    Masz spektrometr zamiast oka - ja tam nic ciekawego w odbiciu na
    płycie nie widzę :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 26. Data: 2011-09-01 09:58:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F,

    >Dlatego, że luminofor w świetlówkach jest pobudzany UV a w LEDach
    >swiatłem niebieskim. To są całkiem różne luminofory.

    Tym niemniej sa swietlowki z wyraznymi pikami, a sa i takie z widmem
    dosc ciaglym.
    Co ma odbicie w CRI.

    >Masz spektrometr zamiast oka - ja tam nic ciekawego w odbiciu na
    >płycie nie widzę :(

    Bo jeszcze potrzebujesz skombinowac szczeline i no i ustawic sie na
    odbicie pierwszego rzedu :-)

    J.

  • 27. Data: 2011-09-01 10:07:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F,

    Thursday, September 1, 2011, 11:58:51 AM, you wrote:

    [...]

    > Bo jeszcze potrzebujesz skombinowac szczeline i no i ustawic sie na
    > odbicie pierwszego rzedu :-)

    Czyli zbudować spektrometr i sama płyta nie wystarczy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 28. Data: 2011-09-01 10:36:19
    Od: shg <s...@g...com>

    On Sep 1, 10:52 am, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No, z tym roznie bywa. producenci az tak bardzo sie nie chwala co jest
    > w srodku. Moze B+Y, moze UV+W
    Obecnie przede wszystkim B + Y, bo tańszy, widać na wykresach w notach
    katalogowych.
    Na podstawie widma można określić co tam jest, bo będących w
    praktycznym użyciu luminoforów jest raptem kilkanaście, każdy ma
    charakterystyczne widmo.
    UV + W rzadko, raczej w tych gdzie trzeba osiągnąć wysoką wartość CRI,
    bo tam jest trochę większe pole do popisu przy manipulacji kolorami
    (luminofor wieloskładnikowy), zwłaszcza od strony krótszych długości
    fali.

    > A tu sie mylisz. Co zamowisz to dostaniesz. W koncu tez luminofor, to
    > czemu nie mialby byc podobny jak w LED ?
    A no dlatego, że w świetlówce panują dość specyficzne warunki, nie
    każdy luminofor można tam zastosować i odwrotnie.
    W LED popularny jest żółty Ce3+:YAG. Uwięzienie Ce w sieci
    krystalicznej YAG powoduje przesunięcie absorpcji Ce z UV do Vis i
    zmianę widma emisyjnego (na szersze).
    Jeżeli wsadzisz taki do świetlówki, to działać będzie kiepsko
    (wzbudzenie przez linię G rtęci (436 nm), a maksimum absorpcji ma przy
    458 nm). "Świetlówkowe" luminofory tlenkowe, fosforanowe i krzemianowe
    prawie wcale nie zostaną wzbudzone przez światło niebieskie. Ten z
    cerem (a nawet kilka, od zielonego do pomarańczowego) mają widmo
    emisyjne dużo węższe niż Ce3+:YAG.

    Jasne, jak zapłacisz, to Ci nawet wsadzą luminofor ze świetlówki do
    LED, tylko co z tego, skoro nie będzie działał?
    Rzecz w tym że luminofory świecą tylko, kiedy wzbudzi się je
    promieniowaniem o odpowiedniej długości fali i trzeba dopasować
    charakterystykę absorpcji promieniowania luminoforów do
    charakterystyki promieniowanie pierwotnego źródła, a te w LED i
    świetlówkach są różne.

  • 29. Data: 2011-09-01 10:38:32
    Od: shg <s...@g...com>

    On Sep 1, 11:58 am, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tym niemniej sa swietlowki z wyraznymi pikami, a sa i takie z widmem
    > dosc ciaglym.
    > Co ma odbicie w CRI.

    Są? Poka palcem albo linkiem. Są takie, które mają w miarę ciągły
    kawałek w okolicy żółtego, tylko że one są bardzo stare (tzw. II
    generacja) i akurat CRI mają kiepski.

  • 30. Data: 2011-09-01 10:55:33
    Od: shg <s...@g...com>

    On Sep 1, 12:38 pm, shg <s...@g...com> wrote:

    > Są? Poka palcem albo linkiem. Są takie, które mają w miarę ciągły
    > kawałek w okolicy żółtego, tylko że one są bardzo stare (tzw. II
    > generacja) i akurat CRI mają kiepski.

    Albo nie pokazuj, sam znalazłem
    http://www.true-light.eu/ENG/True-Light.php