  • 1. Data: 2012-11-07 04:41:25
    Temat: zabezpieczenie silnika
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Taki temat jest konkursowy :

    Mamy silnik elektryczny, 70W, zasilany okresowo (DC 20-28V).
    Normalnie jest on załączany na okres do 2 minut, po czym jest jakaś
    przerwa, od kilkudziesięciu sekund do godzin.

    I teraz - rzecz w tym, żeby w przypadku, kiedy silnik jest zasilany
    dłużej niż jakiś określony czas (np. 3 minuty), to należy go
    "definitywnie" odłączyć. Tak, żeby ponowne podłączenie mogło nastąpić
    wyłącznie "ręcznie".

    Układ ma być oczywiście wpięty w przewody zasilające silnik (bez
    możliwości dodatkowego zasilania zewnętrznego).

    Czyli, można sobie np. wyobrazić moduł, zawierający mały MCU, który jest
    zasilany równolegle z silnikiem - po włączeniu zasilania startuje
    odliczanie czasu, w przypadku jego przekroczenia MCU przełącza
    bistabilny przekaźnik, odcinając siebie i silnik.

    Ale - to wymaga zrobienia dla tego MCU przetworniczki zasilającej,
    teoretycznie może też nastąpić jakaś zwałka programu (pewnie, że
    watchdog coś pomoże, ale pewności 100% nie ma).

    Inna opcja - ten sam układ w wersji "analogowej".

    Oba jednak mają wadę, że w razie jakiegoś nieprzewidzianego "przepięcia"
    mogą być uwalone, i tym samym ich funkcja odejdzie w niepamięć. A tego
    byśmy nie chcieli - silnik musi być z możliwie największą pewnością
    wyłączony "na amen", jeśli tylko będzie zasilany zbyt długo.

    Więc - może coś prostszego wymyślicie ? Nawet coś "prostackiego" w
    rodzaju jakiegoś "bezpiecznika", który się wywali w przypadku
    przekroczenia czasu przepływu prądu ?

    Any help appreciated, jak mawiali Aztekowie.

  • 2. Data: 2012-11-07 06:41:38
    Temat: Re: zabezpieczenie silnika
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2012-11-07 04:41, sundayman pisze:

> [...]
    > dłużej niż jakiś określony czas (np. 3 minuty), to należy go
    > "definitywnie" odłączyć. Tak, żeby ponowne podłączenie mogło nastąpić
    /.../

> [...]
    > Więc - może coś prostszego wymyślicie ? Nawet coś "prostackiego" w
    > rodzaju jakiegoś "bezpiecznika", który się wywali w przypadku

    Są przekaźniki prądowe z funkcją okna, ale one mają czas zadziałania
    liczony w sekundach. Przekaźnik czasowy mógłby po zadanym czasie
    odłączyć podtrzymanie styku chwilowego, załączanego ręcznie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2012-11-07 08:09:31
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > dłużej niż jakiś określony czas (np. 3 minuty), to należy go
    > "definitywnie" odłączyć. Tak, żeby ponowne podłączenie mogło nastąpić

    [...]

    > Więc - może coś prostszego wymyślicie ? Nawet coś "prostackiego" w
    > rodzaju jakiegoś "bezpiecznika", który się wywali w przypadku
    > przekroczenia czasu przepływu prądu ?

    Przekaźnik bistabilny + jakiś układ odmierzający czas (555,
    RC+tranzystor) po włączeniu zasilania? Do drugiej cewki przekaźnika
    podłączysz przycisk resetujący.

  • 4. Data: 2012-11-07 08:29:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 07 Nov 2012 04:41:25 +0100, sundayman napisał(a):

> [...]
    > watchdog coś pomoże, ale pewności 100% nie ma).
    >
    > Inna opcja - ten sam układ w wersji "analogowej".

    Bez przesady z tym MCU. Zastosuj generatorek + licznik imulsów, zerowany
    przy kolejnym włączeniu. Jak zrobisz na CMOS to prądu będzie żreć mało i
    zasilaczyk wyjdzie malutki i bez stabilizacji, tyle żeby przekaźnik
    uciągnął. I żadnego programu do zawieszania się :) Trudniej będzie gdzieś
    znaleźć tani przekaźnik bistabilny.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2012-11-07 09:57:00
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasilaczyk wyjdzie malutki i bez stabilizacji, tyle żeby przekaźnik
    > uciągnął. I żadnego programu do zawieszania się :) Trudniej będzie gdzieś

    Skojarzenie z przekaźnikiem bistabilnym: wśród Isostatów były takie z cewką,
    która je wywalała (dwa w jednym).
    P.G.

  • 6. Data: 2012-11-07 10:02:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Inna opcja - ten sam układ w wersji "analogowej".
    >
    > Oba jednak mają wadę, że w razie jakiegoś nieprzewidzianego "przepięcia"
    > mogą być uwalone, i tym samym ich funkcja odejdzie w niepamięć.

    Bez przesady z tymi przepięciami.
    Jak przyjmiesz pracę zasadniczego układu (jakieś 555 czy CD4045) przy np. 9V
    to przestrzeń między 20V a 9V pozwala na wytłumienie wszystkiego co się może
    zdarzyć do zera.
    P.G.

  • 7. Data: 2012-11-07 11:35:52
    Od: Guru <g...@i...eu>

    Coś takiego by Cie nie urzadzalo?
    http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p121,przekaznik-
    czasowy-2dsp20-24

    A.

  • 8. Data: 2012-11-07 11:37:53
    Od: Guru <g...@i...eu>

    Albo dla dluższych czasow:

    http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p102,przekaznik-
    czasowy-2tp1500-24

    A.

  • 9. Data: 2012-11-07 12:12:27
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Jeśli w miarę profesjonalne to:
    Przekaźnik czasowy MT-TUA Relpol w odpowienim trybie
    EM

  • 10. Data: 2012-11-07 18:34:32
    Temat: Odp: zabezpieczenie silnika
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    A może mechanicznie! Dodatkowy silnik naciągający sprężynę. Jak silnik zdąży
    się wyłączyć przed krańcówką to sprężyna cofnie bolec zbliżający się do
    krańcówki jak nie to wyłączy.

    PC