  • 1. Data: 2015-04-02 05:07:28
    Temat: wzrok mi się pogarsza...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    ...i coraz bardziej mnie męczy przeglądanie płytek po lutowaniu
    pod mikroskopem stereoskopowym.

    Pomyślałem więc sobie, żeby poskładać mikroskop elektroniczny i
    podglądać sobie na większym jakimś monitorze.

    Niby najprościej byłoby dołożyć kamerę mikroskopową do już posiadanego
    mikroskopu, ale niestety nie mam głowicy trinocular, więc po zamianie
    jednego okularu na kamerę już bym bezproblemowo nie mógł w razie
    potrzeby sobie spojrzeć gołym okiem...

    No to postanowiłem sobie poskładać od zera z następujących elementów ;

    kamera USB 5MP ;

    http://www.ebay.com/itm/5MP-HD-USB-Digital-C-mount-M
    icroscope-Camera-1-2-5-Micron-CMOS-Lab-Industrial-S-
    /311319038686?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item487c0f8
    ade

    obiektyw ;

    http://www.ebay.com/itm/Max-300x-Zoom-C-mount-Glass-
    Lens-Adapter-F-Industry-Microscope-Camera-Objective-
    /161460027490?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2597c48
    062#shpCntId

    do tego stand :

    http://www.ebay.com/itm/Big-Heavy-Duty-Metal-Boom-St
    ereo-Microscope-Camera-Table-Stand-Holder-50mm-Ring-
    /151455935651?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23437a2
    ca3

    no i jeszcze tam drobiazgi w rodzaju lampy LED itp.
    Oczywiście kamera podłączona do małego PC z monitorem powiedzmy 24",
    żeby sobie komfortowo patrzeć.

    Zastanawiam się przede wszystkim nad tą kamerą - może ktoś posiada
    podobną, i może powiedzieć czy coś widać, a może zapodać nawet jakieś
    przykładowe zdjęcie ?

    Parametry wyglądają nieźle, ale jak wiadomo chińska rzeczywistość może
    być zaskakująca...

    O ile maksymalna rozdzielczość 2048 x 1536 przy 12FPS to imo bardzo
    dobrze, ale obawiam się o dynamikę obrazu - przy oglądaniu metalicznych
    obiektów (lutów) to może być problematyczne.

    Ktoś się pochwali posiadywaniem ?

  • 2. Data: 2015-04-02 10:39:34
    Temat: Re: wzrok mi się pogarsza...
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-04-02 o 05:07, sundayman pisze:
> [...]
    > mikroskopu, ale niestety nie mam głowicy trinocular, więc po zamianie
    > jednego okularu na kamerę już bym bezproblemowo nie mógł w razie

    Był już taki wątek chyba w zeszłym roku.
    Ja sobie przy okazji tamtego wątku kupiłem taki wynalazek:
    http://allegro.pl/ag118-cyfrowy-mikroskop-usb-200x-k
    amera-lupa-pcb-i5152504374.html

    i mogę powiedzieć, że nawet fajnie na tym widać do momentu jak płytka
    jest goła niepolutowana, bo jak już się ogląda coś przylutowanego
    to refleksy świetlne od cyny są takie, że ciężko się coś dopatrzeć.
    Takie są przynajmniej moje odczucia.
    Może gdyby ze światłem coś pokombinował to by było lepiej...

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-04-02 10:50:16
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Takie są przynajmniej moje odczucia.
    > Może gdyby ze światłem coś pokombinował to by było lepiej...

    Też mam dokładnie to samo.
    Ale to jest niestety zabawka. Przy tej rozdzielczości (640x480) to można
    sobie ot tak, popatrzeć dla rozrywki raczej :)

    Nawet nie wiem, czy mój nie ma większej rozdzielczości ciut (ale wygląda
    identycznie) - no ale już pomijając nawet rozdzielczość, to tam właśnie
    dynamika obrazu jest tragiczna, i o tym, żeby robić tym inspekcję nie ma
    najmniejszej mowy.

    Obraz wygląda tam jak po jakiejś poważnej kompresji. Czyli nie do pracy
    to jest.

    Dlatego kamera jest w takim zastosowaniu najważniejsza - żeby jakość
    obrazu była chociaż zbliżona do oka i mikroskopu...

  • 4. Data: 2015-04-02 10:53:41
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Chyba ten mam :

    http://allegro.pl/mikroskop-cyfrowy-digimicro-lab2-0
    -2mpx-x10-2-f-v-i5222502985.html

    Ale sprawdzę, jak dojadę do firmy.
    Jednak, jak już pisałem - jakość obrazu jest i tak tragiczna, tak że
    szczerze odradzam ten wynalazek.

  • 5. Data: 2015-04-02 10:53:48
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 2 kwietnia 2015 05:07:30 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:
    > ...i coraz bardziej mnie męczy przeglądanie płytek po lutowaniu

    Witaj w klubie! Ja rozwiązałem problem inaczej i Tobie też gorąco polecam takie
    rozwiązanie. Taniej, szybciej i pewniej. Z pewnością w Twojej okolicy jest firma
    zajmująca się naprawą laptopów. Zazwyczaj pracują tam młodzi chłopcy z dobrymi
    gałami. Za niewielkie pieniądze lutują mi prototypy. Jestem Baaardzo zadowolony z ich
    tempa i jakości.

  • 6. Data: 2015-04-02 10:58:40
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-04-02 o 10:53, s...@g...com pisze:

> [...]
    gałami. Za niewielkie pieniądze lutują mi prototypy. Jestem Baaardzo zadowolony z ich

    O prototypy to nawet mniejsza. Raczej chodzi o to, że ja sam robię
    montaż niewielkich serii (po kilkadziesiąt szt.). No i mam panią do
    pick&place :), kolegę do montażu innych dupereli, ale inspekcję po
    reflow robię sam.

    Nie mam zaufania do innych :) No i jak mam przejrzeć 42 pcb, tak jak
    dziś, to z lekka ch.j mnie strzela... A co gorsza, oczko mi wypada potem...

    Co do "outsorcingu", to mam szczery zamiar te serie dać do zmontowania
    na zewnątrz, ale tak czy siak - mikroskop elektroniczny chcę mieć, to mi
    się na pewno przyda nie raz.

  • 7. Data: 2015-04-02 11:29:45
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-04-02 o 10:53, sundayman pisze:
> [...]
    -2mpx-x10-2-f-v-i5222502985.html

    > Ale sprawdzę, jak dojadę do firmy.
    > Jednak, jak już pisałem - jakość obrazu jest i tak tragiczna, tak że

    To raczej to samo, tylko cena pewnie 2x większa.

  • 8. Data: 2015-04-02 12:16:48
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.04.2015 um 05:07 schrieb sundayman:
> [...]
    > dobrze, ale obawiam się o dynamikę obrazu - przy oglądaniu metalicznych
    > obiektów (lutów) to może być problematyczne.

    Forget it.

    Mamy w pracy coś takiego i leży sobie w kącie. Ma kilka podstawowych
    problemów. Może są to problemy moje, ale koleżanka (elektronik) i kolega
    (inżynier) potwierdzają moje spostrzeżenia.

    1. Rozdzielczość przestrzenna jest ok, ale te 12fps to małowato. Na
    dodatek masz opóźnienie kilkadziesiąt ms między kamerą, a rękami.
    Strasznie trudno się do tego przyzwyczaić.
    2. Lutujesz w jednym miejscu, patrzysz w inne. To jest be.
    3. Oświetlenie trzeba bardziej regulować, niż pod mikroskopem.

    W sumie 2x się poparzyłem (w jeden dzień) lutując 0402. Przeprosiłem się
    z mikroskopem.

    Największym problemem jest opóźnienie obrazu w stosunku do ruchu. Tego
    nie skompensujesz. Nawet istnieje objaw chorobowy pod nazwą "simulator
    sickness" http://en.wikipedia.org/wiki/Simulator_sickness

    Waldek

  • 9. Data: 2015-04-02 12:48:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 02 Apr 2015 12:16:48 +0200, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
> [...]

    > problemów. Może są to problemy moje, ale koleżanka (elektronik) i
    kolega
    > (inżynier) potwierdzają moje spostrzeżenia.

    Czy ja wiem, używam tego taniego mikroskopu z allegro, tak wygląda
    lutowanie z nim ssop28:

    http://www.youtube.com/watch?v=iJwTap4ayLE

    To, że się gdzie indziej patrzy kwestia koordynacji, natomiast nie
    mam żadnego zauważalnego opóźnienia.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-04-02 12:49:50