  • 21. Data: 2020-11-05 15:28:52
    Temat: Re: wzorzec napięcia może być poczebny...
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-05 o 09:56, sundayman pisze:
    > Znalazłem ADR 4550 w rozsądnej cenie.
    > Ale - skąd rezystory 0.01% ?
    >
    > Coś czytałem, że jak połączyć rezystory o mniejszej precyzji równolegle
    > to sumaryczna precyzja rośnie ?

    Właśnie niedawno do tego doszedłem (chciałem mieć możliwie małe rozrzuty
    kondensatorów i połączyłem równolegle).

    Ale jest to tylko statystyka.
    Bo jak weźmiesz n rezystorów wszystkie odchylone od nominalnej wartości
    np 5% w jedną stronę to wynikowy rezystor (jakkolwiek byś połączył te
    rezystory) też będzie miał odchyłkę 5% w tę samą stronę.

    Intuicja mi mówiła, że jak równolegle połączę dwa rezystory, każdy o
    równomiernym rozkładzie wartości od -5% do +5% to wynikowy rezystor też
    będzie mógł mieć wartość od -5% do +5% ale rozkład prawdopodobieństwa
    już nie będzie równomierny tylko bardziej w stronę Gausa.
    Akurat się spotkałem z chłopakiem świeżo po studiach (czyli w
    przeciwieństwie do mnie jeszcze pamięta matmę) i mu rzuciłem ten temat,
    że według mnie to się wyliczy jakimś splotem.
    Jeszcze gdzieś tu na biurku mam kartkę na której zapisał mi jakąś całkę
    z której wychodzi, że dla 2 rezystorów gęstość prawdopodobieństwa
    wyjdzie w postaci takiego jednego trójkątnego zęba piły. Kolejne
    splatanie takich zębów będzie dawało coraz bardziej wąskie wykresy
    dzwono podobne. Ale cały czas będą one sięgały od -5% do +5%. Czyli
    tylko statystycznie błąd jest mniejszy, ale błąd maksymalny jest taki sam.
    P.G.

  • 22. Data: 2020-11-05 15:44:27
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 5 Nov 2020 14:56:53 +0100, collie napisał(a):

    > Że powtórzę za Francem Maurerem: nie chce mi się z tobą gadać.
    > Baranie wełniany.

    To po co gadasz? Trzeba było zmilczeć, miałeś dobrą okazję i ją
    zmarnowałeś :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 23. Data: 2020-11-05 15:52:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-05 o 14:56, collie pisze:

    > Że powtórzę za Francem Maurerem: nie chce mi się z tobą gadać.
    > Baranie wełniany.

    Chyba już wiem dlaczego jak się odezwałeś w wątku o sprzęcie audio to w
    ogóle nie kojarzyłem takiego nicka z jakimikolwiek wypowiedziami które
    bym zapamiętał.
    P.G.

  • 24. Data: 2020-11-05 16:13:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]

    >wartości np 5% w jedną stronę to wynikowy rezystor (jakkolwiek byś
    >połączył te rezystory) też będzie miał odchyłkę 5% w tę samą stronę.

    Ale pr-stwo ze wszystkie rezystory sa odchylone o 5% w te sama strone
    jest ... powinno byc male :-)

> [...]
    >całkę z której wychodzi, że dla 2 rezystorów gęstość
    >prawdopodobieństwa wyjdzie w postaci takiego jednego trójkątnego zęba

    Dokladnie, tylko:
    - rezystory z produkcji powinny miec rozklad gaussowski a nie
    rownomierny,

    -splot rozkladow normalnych jest rozkladem normalnym,

    -przy rownoleglym polaczeniu jest nieco inaczej, i np. 5500 i 4500
    rownolegle daje 2475

    >splatanie takich zębów będzie dawało coraz bardziej wąskie wykresy
    >dzwono podobne.

    Uwaga, przy sumowaniu zmiennych ta szerokosc w liczbach bezwzglednych
    rosnie.
    Tylko procentowo maleje.

    >Ale cały czas będą one sięgały od -5% do +5%. Czyli tylko
    >statystycznie błąd jest mniejszy, ale błąd maksymalny jest taki sam.

    Rozklad normalny nie ma granic.
    Pytanie czy fabryka testuje wszystkie wyroby, czy zaklada 3 sigma :)
    Ale tester tez ma rozklad ... zblizony do normalnego :-)

    Tym niemniej szansa na uzyskanie dokladniejszego rezystora jest.

    J.

  • 25. Data: 2020-11-05 16:22:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-11-05 o 10:49, sundayman pisze:

> [...]
    >byłyby OK. Dobrze by było gdyby oprócz tolerancji początkowej miały
    >jakąś specyfikację na temat małej wrażliwości na temperaturę.
    >Za pomocą w miarę dokładnego miernika (i o dużej rozdzielczości)
    >wybrać z nich 5szt, dla których miernik powtarzalnie pokazuje tę samą
    >wartość mierząc je na przemian w różnych kolejnościach (aby
    >wyeliminować kwestie pływania samego miernika).
    >Uznać, że z dokładnością równą rozdzielczości (a nie dokładności)
    >miernika są one takie same.
    >Z 5 oporników da się zrobić dzielnik 2,5 na 1.

    ... Wziac to zrodlo 2.5V, dolozyc precyzyjny DAC, i zaprogramowac
    wlasciwa liczbe do podzialu :)

    J.

  • 26. Data: 2020-11-05 17:59:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-05 o 16:13, J.F. pisze:

    > Dokladnie, tylko:
    > - rezystory z produkcji powinny miec rozklad gaussowski a nie rownomierny,

    Przyjąłem równomierny jako najgorszy przypadek, a do tego łatwiejszy w
    obliczeniach.

    We wczesnym dzieciństwie, jak po raz pierwszy dowiadywałem się o 20%
    szeregu wartości to gdzieś przeczytałem, że tak to zostało wymyślone,
    aby pokryć cały zakres wartości - że dzięki temu każdą potrzebną wartość
    'da się znaleźć'.
    To mi sugerowało, że rozkłady są równomierne.
    Jak potem natknąłem się na informacje, że elementy o lepszej tolerancji
    bywają uzyskiwane (w produkcji) poprzez selekcją z elementów o gorszej
    tolerancji to mi zasugerowało, że być może w szeregu 20% w ogóle nie ma
    rezystorów w okolicy nominalnej wartości bo zostały wybrane jako te 10%
    i 5%. Wtedy rozkład tych 20% byłby nie tylko nie gaussowski, ale nawet
    nie równomierny tylko jakiś ' z doliną po środku'.
    P.G.

  • 27. Data: 2020-11-05 18:07:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 5 Nov 2020 09:25:47 +0100, sundayman napisał(a):

    > Jakby to mocium panie ?

    Zdarzają się w sprzedaży ogniwa Westona, może trafisz.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 28. Data: 2020-11-05 20:43:50
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. wrote on 05.11.2020 16:22:
    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    t...

    > ... Wziac to zrodlo 2.5V, dolozyc precyzyjny DAC, i zaprogramowac
    > wlasciwa liczbe do podzialu :)

    I to jest chyba najsensowniejsza propozycja :-)

  • 29. Data: 2020-11-05 22:33:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-05 o 20:43, Zbych pisze:
    t...

    > I to jest chyba najsensowniejsza propozycja :-)

    No nie, dac-i mają dużo gorsze parametry nieliniowości i stabilności,
    mowa o popularnych, chyba że będzie drogi wypasiony.

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2020-11-05 22:46:32
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Janusz wrote on 05.11.2020 22:33:
    t...

    > No nie, dac-i mają dużo gorsze parametry nieliniowości i stabilności,

    Której nieliniowości? Całkowej czy różniczkowej? I w porównaniu z czym?
    Z dzielnikiem na rezystorach?

    Bo INL i DNL potrafią być w okolicy 1LSB, a poza tym nie ma problemu,
    żeby INL skompensować programowo.
    Najważniejsze, żeby podział był powtarzalny i nie zmieniał się z
    temperaturą i czasem.