  • 11. Data: 2009-11-05 19:33:49
    Temat: Re: wybieranie numeru po 15 maja 2010
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 5 Lis, 18:08, Tomasz Wójtowicz pisze...

    > + przechodzi w SS7, ale w DTMF takiego znaczka nie mamy, tym bardziej w
    > dekadzie. A jak jest w sygnalizacji ISDN-owej, ktoś wie? Wysyła numery
    > kodami ASCII, czy jakimś swoim kodem?

    Żaden + nie przechodzi w SS7 (podobnie zresztą w DSS1). Idzie tylko
    odpowiednia kategoria połączenia (krajowe, międzynarodowe - komórkowe)

    Ircys

  • 12. Data: 2009-11-05 20:52:41
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Ircys pisze:
    > On 5 Lis, 18:08, Tomasz Wójtowicz pisze...

    > Żaden + nie przechodzi w SS7 (podobnie zresztą w DSS1). Idzie tylko
    > odpowiednia kategoria połączenia (krajowe, międzynarodowe - komórkowe)

    To jak telefon komórkowy wysyła centrali tego plusa? Z tego co wiem, to
    pomiędzy komórką a stacją bazową jest SS7. Tak samo SMS-y z napisem
    zamiast numeru nadawcy zasuwają po SS7 aż miło.

  • 13. Data: 2009-11-06 07:53:53
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 5 Lis, 21:52, Tomasz Wójtowicz pisze...

    > To jak telefon komórkowy wysyła centrali tego plusa?

    Przecież napisałem - terminal (+) tylko nadaje kategorię połączenia.

    > Z tego co wiem, to pomiędzy komórką a stacją bazową jest SS7.
    > Tak samo SMS-y z napisem
    > zamiast numeru nadawcy zasuwają po SS7 aż miło.

    Nie żartuj sobie. SS7 to sygnalizacja międzycentralowa.
    Mocno odbiegamy od tematu grupy i zrobiło się NTG.

    Ircys

  • 14. Data: 2009-11-06 08:16:05
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Ircys pisze:
    > Nie żartuj sobie. SS7 to sygnalizacja międzycentralowa.
    > Mocno odbiegamy od tematu grupy i zrobiło się NTG.

    p.m.t.gsm to jest grupa do dyskutowania o tapetach dla Nokii i
    wypaśności iPhonów. Od poważnych spraw jest p.m.t, nawet jeśli dotyczy
    to komórek.

  • 15. Data: 2009-11-06 21:33:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Ircys <i...@p...pl> writes:

    > Żaden + nie przechodzi w SS7 (podobnie zresztą w DSS1). Idzie tylko
    > odpowiednia kategoria połączenia (krajowe, międzynarodowe - komórkowe)

    Szczerze mowiac nie sprawdzalem w SS7 ale na szybko spojrzalem w DSS1
    i nie widze tu zadnych komorkowych - sa tylko nieznane, m-n, krajowe,
    network specific #, subscriber # (?), abbreviated #, i jeszcze jakies
    zarezerwowane "for extension".

    Jakies szczegoly, albo link?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 16. Data: 2009-11-07 15:17:19
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 6 Lis, 22:33, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> pisze...

> [...]
    > i nie widze tu zadnych komorkowych - sa tylko nieznane, m-n, krajowe,
    > network specific #, subscriber # (?), abbreviated #, i jeszcze jakies

    W DSS1 nie zobaczysz ale w SS7 (parametr NoA) i owszem
    (Mobile Switching CentreNOA - Nature of Address).
    Przy kreowaniu rotingu sygnalizacyjnego SS7 można
    rozróżniać drogi po NoA i dla mobilnych od razu kierować
    (po NoA) do komórkofonów (sygnalizacja!) lub rozróżniać od nich
    połączenia (mobilne).
    Niestety w PL to tylko teoria bo stosuje się zazwyczaj NOA=3
    (national),
    NOA=4 (international) i jeszcze jakieś piedoły typu AUS-y.
    A miało być tak pięknie bo nawet VoIP-y miały mieć
    swoją NoA i od razu byłby identyfikowalne.

    Ircys

  • 17. Data: 2009-11-07 23:08:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Ircys <i...@p...pl> writes:

    > W DSS1 nie zobaczysz ale w SS7 (parametr NoA) i owszem
    > (Mobile Switching CentreNOA - Nature of Address).

    Szczerze mowiac w dalszym ciagu tego nie widze, ale to nic nie znaczy
    w przypadku SS7 oczywiscie.
    W kazdym razie np. Q-763 called party (3.9) ma praktycznie to samo co
    DSS1.

    Owszem, calling party moze byc np. takze payphone, mobile terminal in
    home PLMN, mobile terminal w roamingu.

    > Przy kreowaniu rotingu sygnalizacyjnego SS7 można
    > rozróżniać drogi po NoA i dla mobilnych od razu kierować
    > (po NoA) do komórkofonów (sygnalizacja!) lub rozróżniać od nich
    > połączenia (mobilne).

    Od nich, jasne, ale do nich, to nie widze takiej opcji. Moze to jakies
    prywatne rozszerzenia?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2009-11-08 21:17:00
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 8 Lis, 00:08, Krzysztof Halasa pisze...

> [...]
    > home PLMN, mobile terminal w roamingu.

    > Od nich, jasne, ale do nich, to nie widze takiej opcji. Moze to jakies

    Prywatne - nie, bo spotkałem to na 5ESS i OCB283 przy
    kreowaniu routingu sygnalizacyjnego i wtedy rozgryzałem dokumentację
    po co coś takiego. Sięgałem w SS7 (oczywiście jakieś Q) ale nigdy
    dogłębnie nie wchodziłem
    w DSS1 bo to mnie zbytnio nie interesowało. To było kilka lat temu i
    teraz
    już nie pamiętam gdzie dokładnie to było rozpisane, bo teraz nie mam
    już dostępnej
    dokumentacji "od ręki" więc nie mam jak to sprawdzić. Na pewno było
    coś takiego jak znacznik mobilny NoA
    (MSC), który można było przesyłać (transferować) dalej np. DO sieci
    mobilnych. Po co ? Nie wiem.
    Może do MNP? Może ktoś z komórkofonów się wypowie, po co im to miałoby
    być.
    Odbieranie, tak jak piszesz, to oczywista oczywistość.
    Ale jak już pisałem, to tylko teoria bo żaden z naszych mobilnych
    operatorów nie wychodził tym znacznikiem na zewnątrz.
    Wszyscy stosowali (-sują) NoA=3 w krajówce.

    Ircys