  • 1. Data: 2013-04-21 12:36:45
    Temat: wskaznik skrecenia, wychylenia
    Od: "doktorek" <q...@m...pl>

    czy ktos moglby mi podsunac jakis prosty pomysl jak zrobic wskaznik
    wychylenia, skrecenia?

    mamy galke patrzaca na wprost w pozycji 0. jesli przekrecimy ja w prawo beda
    sie zapalac po kolei diody po prawej stronie , jesli w lewo to diody po
    lewej stronie.

    myslalem, by to zrobic na czujniku kata skrecenia kol w samochodzie no ale
    poleglem totalnie.

  • 2. Data: 2013-04-21 13:00:54
    Temat: Re: wskaznik skrecenia, wychylenia
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 21 kwietnia 2013 12:36:45 UTC+2 użytkownik doktorek napisał:
> [...]
    >
    > lewej stronie.
    >

    > myslalem, by to zrobic na czujniku kata skrecenia kol w samochodzie no ale

    Zrobić na gałce kreskę a na obudowie skalę.

  • 3. Data: 2013-04-21 13:23:53
    Od: "doktorek" <q...@m...pl>

    ma byc na diodach

  • 4. Data: 2013-04-21 13:52:30
    Od: Tester <n...@v...pl>

    W dniu 2013-04-21 12:36, doktorek pisze:
> [...]
    > diody po lewej stronie.
    >
    > myslalem, by to zrobic na czujniku kata skrecenia kol w samochodzie no

    Kiedyś (dawno temu) robiłem coś podobnego i wykorzystałem stary silnik
    krokowy od stacji dyskietek (dużych). Z tego, co pamiętam, jak się
    wybrało odpowiednie końcówki uzwojeń, to przy kręceniu wirnikiem (z
    zamocowaną gałką) w jedną stronę były impulsy ujemne, w drugą dodatnie,
    potem to jakoś formowałem i na licznik rewersyjny szło. Ale mam bardzo
    mętne wspomnienia, bo jak mówiłem, to było w czasach prehistorycznych.

    Tester

  • 5. Data: 2013-04-21 14:03:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Apr 2013 13:23:53 +0200, doktorek napisał(a):
    > ma byc na diodach

    Diode zamontowac na koncu wskazowki :-)

    Pare takich pomyslow widzialem, gdzie "dioda" okazywala sie kawalkiem
    kolorowego plastiku wysuwanego, czy chowanego pod zaslepka :-)

    J.

  • 6. Data: 2013-04-21 14:31:38
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 21-04-2013 12:36, doktorek pisze:

> [...]
    >
    > mamy galke patrzaca na wprost w pozycji 0. jesli przekrecimy ja w prawo
    > beda sie zapalac po kolei diody po prawej stronie , jesli w lewo to

    Można przeróżnie np. kawałek laminatu, wytrawić odpowiednie pola i
    zamontować szczotkę włączającą poszczególne diody. Albo odczytać
    napięcie z potencjometru połączonego z pokrętłem i dać na odpowiedni
    układ elektroniczny który wysteruje diody.

  • 7. Data: 2013-04-21 16:26:19
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

> [...]
    > diody po lewej stronie.
    >
    > myslalem, by to zrobic na czujniku kata skrecenia kol w samochodzie no

    Do gałki przyczep walec, na który naklej przewodzące ścieżki (blaszki,
    drut). W rozwinięciu to wyglądałoby tak:

    DR1 ======+===== ============ DL1
    DR2 ======+= ======= DL2 <----->
    DR3 ==== + ==== DL3

    styk z gałką (nieruchomy)

    DL1...3 - diody lewe, DR1...3 - diody prawe.

    Tu styk włącza dwie diody lewe, jak pokręcimy dalej - włączy DL3.

    Mniej więcej w ten sposób działały pierwsze tramwajowe nastawniki
    bębnowe (solidne miedziane blachy były przykręcane do izolacyjnego
    bębna, a i tak iskrzyło jak diabli i się wypalały).

    Jeszcze mi przyszło do głowy: bęben można rozwinąć, zrobić styki "na
    płytce", a do gałki przyczepić blaszkę przenoszącą ruch - jak w starej
    stacji dyskietek zrobiony był napęd głowicy - na ruchomy wtedy styk.

    --
    Grzexs

  • 8. Data: 2013-04-21 16:32:14
    Od: pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 2013-04-21 12:36, doktorek pisze:
    > czy ktos moglby mi podsunac jakis prosty pomysl jak zrobic wskaznik
    > wychylenia, skrecenia?
    >
    > mamy galke patrzaca na wprost w pozycji 0.

    może po prostu dołożyć liniowy potencjometr i w zależności
    od U wykonać linijkę diodową jak w starych radmorach
    chyba na ul1980 toto działało

  • 9. Data: 2013-04-21 17:34:00
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > diody po lewej stronie.
    >
    > myslalem, by to zrobic na czujniku kata skrecenia kol w samochodzie no

    Nie napisałeś ile stanów ma być. Dla 16 możesz dać obrotowy zadajnik
    kodu np. http://www.tme.eu/pl/details/erd216rsz/zadajniki-kod
    u/ece/#
    i do tego demultiplekser 74154.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2013-04-21 17:46:13
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 21 kwietnia 2013 13:23:53 UTC+2 użytkownik doktorek napisał:
    > ma byc na diodach

    A jaki kolor mają mieć te diody?