  • 1. Data: 2009-10-01 11:42:25
    Temat: wiecznie zawieszający się komputer
    Od: "MSepujszon" <k...@w...pl>

    Witam,mam taki problem - otóż komputer b. często mi się zawiesza i to już od
    samego początku, gdy kupiłem go w 2006 (czy 2007-już nie pamiętam) roku!!
    Niby to produkt NTT, więc nie rozumiem czemu (Płyta główna niby markowa-
    Gigabyte Gigabyte GA-VM900-M )

    Na tym forum już poruszałem temat mojego komputera,ale niestety...

    Niemniej przez ten czas zmieniłem zasilacz (na markowy Chieftec 400W),
    założyłem ogromne chłodzenie na procesor,
    kupiłem dwie identyczne pamięci GoodRam DDR2 667 1 GB (nigdy ich nie
    podkręcałem, tak samo jak procesora).
    Odczyty z czujników bywają rózne-raz bardzo niskie, innym razem wysokie
    Nawet dysk twardy (SATA II) zdążyłem wymienić...

    A ten złom i tak się ciągle zawiesza... niebieski ekran...
    Myślałem więc teraz nad założeniem chłodzenia na pamieci - tylko czy to może
    pomóc,jeśli pamieci nie były kręcone?
    Karta graficzna (Geforce 8400 GS-proszę się nie śmiać, komputer wykorzystuję
    jednak głównie do pracy) mocno się grzeje,ale już sam nie wiem...
    Chciałbym,aby komputer przestał się zawieszać...i to najmniejszym kosztem,bo
    i tak już mnóstwo forsy w niego władowałem..
    Więc słucham, co robić ?

  • 2. Data: 2009-10-01 11:45:16
    Temat: Re: wiecznie zawieszający się komputer
    Od: Tomek <...@...z>

    MSepujszon pisze:

    > niebieski ekran...
    Z jakim komunikatem?

  • 3. Data: 2009-10-01 11:56:43
    Od: GraaaL <g...@w...TO.pl>

    MSepujszon pisze:
> [...]

    > Odczyty z czujników bywają rózne-raz bardzo niskie, innym razem wysokie
    > Nawet dysk twardy (SATA II) zdążyłem wymienić...

    Wygląda na to, że wymieniłeś już prawie wszystko... Niestety może się
    zdarzyć, że również markowa płyta, czy pamięci są uszkodzone...

    Najczęściej takie zwiechy to są albo problemy z systemem (drivery) albo
    pamięci.
    Moim zdaniem chłodzenie pamięci Ci nie pomoże... Ono sprawdza się wtedy
    gdy z mocą komputera balansujemy "na krawedzi"

    Ja zrobiłbym tak:
    1. Jesli tego nie robiles - reinstalacja systemu polaczona z
    odswiezeniem sterownikow (trzeba sie przylozyc i grzebnac w internecie
    za nowymi)
    2. Sprawdzenie czy do Twojej plyty jest upgrade BIOSU - jesli jest to
    nalezy go zrobic.
    3. Zdefaultuj BIOS. Wylacz regulacje obrotow wiatrakow - nich caly czas
    chodza na maxa)
    4. Jesli pamiec masz w dwu kawalkach a cztery gniazda na plycie -
    przeloz je. Jak juz wyjmiesz pamieci przeczysc ich styki (polecam po
    prostu czysta kartke papieru jako sciereczke)
    5. Sciagnij i uruchom program Memtest86 do testowania pamieci. I pomecz
    komputer kilkanascie godzin. Jak nie bedzie bledow - pamieci masz sprawne
    6. Sprawdz chlodzenie procesora (czesto przy niskoobrotowych wiatrakach
    w radiatorze zbiera sie kurz)

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-10-01 12:27:25
    Od: Kell a <k...@n...com>

    "MSepujszon" <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >Chciałbym,aby komputer przestał się zawieszać...i to najmniejszym kosztem,bo
    >i tak już mnóstwo forsy w niego władowałem..

    Zamiast rad podam Ci przyklady, ktore widzialem na wlasne oczy:

    1. niebieskei ekrany u klienta, praktycznie wszystko zostalo wymienione i nic, nawet
    po zmianie plyty glownej bylo to samo. Powod: obudowa. Gdzies zwieralo i
    plyta dostawala przebic. Po zmianie blach jak reka odjal.
    Czasami tez duza ilosc kurzu powoduje takie rzeczy.

    2. to samo - niebieskie ekrany albo zwiechy systemu. Po dlugiej walce (bo zwiechy nie
    byly
    regularne) winowajca odnaleziony - karta sieciowa (afair realtek 8139d, ale to tylko
    btw)

    Moze Ci to cos pomoze :)

  • 5. Data: 2009-10-01 13:16:09
    Od: Piotr Rezmer <p...@W...ens.net.pl>

    MSepujszon pisze:
> [...]
    > Chciałbym,aby komputer przestał się zawieszać...i to najmniejszym
    > kosztem,bo i tak już mnóstwo forsy w niego władowałem..
    Jeśli się wiesza z minimalnym zestawem urządzeń a prawie wszystko
    zostało już wymienione, z dużym prawdopodobieństwem jest to problem z
    płytą główną,
    Sam miałem problem z płytą Foxconn 8150, - problem z mostkiem. Karta
    graficzna zintegrowana, w idle miała wyższą temperaturę niż w "stresie".
    W końcu płyta całkiem padła.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2009-10-01 13:54:14
    Od: BartekK <s...@N...org>

    MSepujszon pisze:
> [...]
    > Chciałbym,aby komputer przestał się zawieszać...i to najmniejszym
    > kosztem,bo i tak już mnóstwo forsy w niego władowałem..

    Cóż - ta płyta jest "markowa" bo ma podaną markę (gigabyte), ale czipset
    VIA i model płyty z najniższego dna i wygrzebany w mule. W dodatku
    pogorszyłeś trochę sytuację chcąc poprawić ;)
    1. Sprawdz koniecznie czy nie ma nowszego biosa niż ten co masz
    http://www.gigabyte.pl/products/mb/driver/ga-vm900m.
    html
    http://www.gigabyte.pl/products/mb/driver/ga-vm900m_
    20.html (zależnie
    czy twoja płyta to wersja 1.0 czy 2.0)
    2. sprawdz pamięci programem memtest86, zakładam że po godzinie błędów
    brak = sprawne
    3. Chłodzenie czipsetu na tej płycie... Niestety jest niewystarczające,
    gdy masz fabryczny wiatraczek na procesorze - to on dmucha dookoła i od
    biedy coś tam czipset też zchłodzi. Gdy poprawiłeś chłodzenie procesora
    - równocześnie pogorszyłeś chłodzenie czipsetu. W dodatku chronicznie w
    tanich gigabyte (i wielu innych płytach) przyleganie tego radiatorka do
    czipsetu jest zerowe. Trzeba wyciągnąć płytę z obudowy, wypiąć białe
    kołeczki od dołu, delikatnie ściągnąć ten radiatorek, wyczyścić resztki
    starej pasty-gumy (z czipsetu i radiatorka, ale zostawiając "ramkę" z
    pianki, jeśli będzie na krawędzi, bo zwiększa ona stabilność radiatora),
    posmarować dobrą pastą i założyć od nowa kołki ze sprężynkami.
    4. ogólnie system, jego zasyfienie i najnowsze drivery - na wyżej
    podanych stronkach masz w miare nowe. Zakładając że system już
    przeinstalowywałes, masz czysty, drivery aktualne, a niebieskich ekranów
    nie generuje wirus/program/driver tylko faktycznie sprzęt - to podobnej
    klasy płytę gł. (albo nawet lepszą, na czipsecie intela) z gwarancją itd
    można obecnie kupić za mniej niż 100zł...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-10-01 15:25:57
    Od: "MSepujszon" <k...@w...pl>

    > Moim zdaniem chłodzenie pamięci Ci nie pomoże... Ono sprawdza się wtedy
    > gdy z mocą komputera balansujemy "na krawedzi"

    Pytałem o to, bo pamięci są często dość gorące

    > Ja zrobiłbym tak:
    > 1. Jesli tego nie robiles - reinstalacja systemu polaczona z odswiezeniem
    > sterownikow (trzeba sie przylozyc i grzebnac w internecie za nowymi)

    To już było przez te kilka lat robione.
    Problem występuje pod win vista,
    linux wcale nie chce się odpalić (nawet najnowszy kernel nie obsługuje chyba
    kontrolera SATA)

    > 2. Sprawdzenie czy do Twojej plyty jest upgrade BIOSU - jesli jest to
    > nalezy go zrobic.

    Już dawno załatwiony
    > 4. Jesli pamiec masz w dwu kawalkach a cztery gniazda na plycie - przeloz
    > je. Jak juz wyjmiesz pamieci przeczysc ich styki (polecam po prostu czysta
    > kartke papieru jako sciereczke)

    Mam tylko dwa miejsca na pamięci

    > 5. Sciagnij i uruchom program Memtest86 do testowania pamieci. I pomecz
    > komputer kilkanascie godzin. Jak nie bedzie bledow - pamieci masz sprawne

    Dawno już wykonywałem i brak błędów

  • 8. Data: 2009-10-01 15:28:06
    Od: "pIOTER" <g...@w...peel>

    plyta moze miec zimne luty
    tak a propos to gigabyte chyba tylko w Polsce jest za dobra firme uwazana

    pIOTER

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4390
    (20090902) __________

  • 9. Data: 2009-10-01 16:02:09
    Od: "MSepujszon" <k...@w...pl>

> [...]
    > pianki, jeśli będzie na krawędzi, bo zwiększa ona stabilność radiatora),
    > posmarować dobrą pastą i założyć od nowa kołki ze sprężynkami.

    A czy nie lepiej po prostu kupić nowego radiatora/innego chłodzenia,
    bardziej wydajnego?
    Czy taka zabawa jest w ogóle opłacalna i czy nie lepiej jednak
    zainwestować w nową płytę główną?

  • 10. Data: 2009-10-01 16:54:44
    Od: GraaaL <g...@w...TO.pl>

    MSepujszon pisze:

    > To już było przez te kilka lat robione.
    > Problem występuje pod win vista,
    > linux wcale nie chce się odpalić (nawet najnowszy kernel nie obsługuje
    > chyba kontrolera SATA)

    No z tym linuksem to chyba troche przesadziles... Na tej plycie powinno
    wszystko dzialac prawidlowo - nie mowie tu o wszystkich bajerach
    graficznych tylko o prostym sprawdzeniu sprzetu. A do tego wystarczy
    prosty system bez udziwnien.
    Poza tym testowy system nie potrzebuje dostepu do dysku... Zadziala z
    USB lub CDROM'a

    Ale proponuje abys pomyslal i ulozyl jakis plan, bo kupowanie
    czegokolwiek (np chlodzenia pamieci) jest troche bez sensu.

    Moim zdaniem prosciej jest najpierw sprawdzic sprzet - pamieci
    memtestem, a reszte prostym linuksem np. slax ma wszystko co trzeba do
    potestowania systemu (www.slax.org).

    Jak juz na prawde MUSISZ korzystac z visty to zadbaj aby byla aktualna.
    No i napisz w koncu w jakich sytuacja komp sie wiesza i co tam jest
    nabazgrane na tym BSODzie

    Sprawdz czy masz aktualny BIOS... zerknij na stronke (link w innym mailu
    w tym watku) - byly zmiany w obsludze pamieci.

    Bo jak wolisz tylko pisac, ze wszystko juz sprawdzone a wiesza sie i
    wiesza - to szkoda naszego czasu...

    pozdrawiam