  • 1. Data: 2012-12-29 13:55:22
    Temat: usterka tunera Sony ST-S390
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Jestem posiadaczem tunera FM jak w temacie - typowy segment do dużej
    wieży. Od pewnego zachowuje on się nieprawidłowo - wygląda to tak, jakby
    przesunął się próg działania układu automatycznego wyciszania
    (przełączanie Stereo/Mute) bowiem jeśli dobrze rozumiem informacje z
    serwisówki (dostępnej tutaj:
    http://marcinc.rail.pl/badworm/pliki/sony_tuner_st-s
    390_[et].pdf) to
    powinien on wynosić około 30dBu a tymczasem przy sygnale ponad 50dBu
    (wedle wbudowanego miernika) po jakimś czasie od włączenia co jakiś czas
    na moment włącza się układ wyciszania i dźwięk na wyjściu jest
    przerywany. W trakcie tego wyciszania sygnał spada o 1-2 dBu. Problem
    występuje niezależnie od tego z jakiej anteny korzystam (kawałek druta
    albo dipol ćwierćfalowy na balkonie, mieszkam ok. 30km od nadajnika w
    Chwaszczynie). Czy wystarczy skorygować próg działania układu wyciszania
    potencjometrem RV251 (zgodnie z serwisówką) "na ucho", by nie przerywało
    dźwięku czy też mogło paść co innego?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2012-12-29 17:13:38
    Temat: Re: usterka tunera Sony ST-S390
    Od: Wmak <b...@u...narkive.com>

    Najpierw sprawdź i ewentualnie doreguluj zero dyskryminatora - T252 NULL.

  • 3. Data: 2012-12-30 12:41:45
    Od: Wmak <w...@u...narkive.com>

    Daj znać, czy pomogło - ja jestem na 99.9% pewien, że przyczyną złego działania
    tunera jest zestarzenie się obwodu rezonansowego dyskryminatora T252,
    To bardzo typowe zjawisko w tunerach wszelkich marek.
    Mogła się zmienić przenikalność magnetyczna rdzenia - normalne starzenie albo
    namagnesowanie stałym polem magnetycznym, kondensator przy cewce też mógł zmienić
    swoją wartość.
    Przy odbiorze stabilnej, najlepiej "państwowej" stacji FM, gdzieś na środku zakresu,
    wystarczy delikatnie w lewo/prawo obrócić rdzeń T252 aby pomiędzy punktami testowymi
    TP251 NULL uzyskać zero napięcia stałego.
    Cewki T253 bez miernika harmonicznych nie ruszać, jej wpływ na "zero dyskryminatora"
    jest niewielki.

  • 4. Data: 2012-12-30 15:53:28
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 30 Dec 2012 11:41:45 +0000, Wmak napisał(a):

> [...]
    testowymi TP251 NULL uzyskać zero napięcia stałego.
    > Cewki T253 bez miernika harmonicznych nie ruszać, jej wpływ na "zero

    Dzięki za pomoc, jutro do tego siądę o ile będzie chwila czasu i
    sprawdzę czy pomoże.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 5. Data: 2013-01-02 17:39:02
    Od: badworm <n...@p...pl>

> [...]

    testowymi TP251 NULL uzyskać zero napięcia stałego.
    > Cewki T253 bez miernika harmonicznych nie ruszać, jej wpływ na "zero

    Pomogło :) Było tam ok 80mV a po kilku minutach zrobiło się 85mV. Lekka
    korekta rdzeniem i jest praktycznie zero - na tyle, na ile pozwolił
    multimetr 4,5 cyfry na zakresie 200mV. Dzięki za pomoc! <piwo>
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 6. Data: 2013-01-02 20:37:18
    Od: Wmak <z...@u...narkive.com>

    <piwo>

    gul,gul,gul,......hep,hep
    --
    Wmak

  • 7. Data: 2013-01-03 01:17:37
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Pomogło :) Było tam ok 80mV a po kilku minutach zrobiło się 85mV. Lekka
    > korekta rdzeniem i jest praktycznie zero - na tyle, na ile pozwolił
    > multimetr 4,5 cyfry na zakresie 200mV. Dzięki za pomoc! <piwo>

    Nie wiem, czy w tym detektorze (kwadraturowy oczywiście?) zadziała sposób,
    jakiego dorywczo używam w starszych detektorach - na ostre minimum szumów
    przy braku sygnału na wejściu radia, ciekawi mnie to :)
    Fajnie, że ci się udało.