  • 11. Data: 2010-12-19 11:17:48
    Temat: Re: transformator elektroniczny - wady?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:iej0lg$ki9$1@inews.gazeta.pl...

    > fajnie! będą mniejsze tętnienia. 50Hz słychać, 25kHz już nie. czyli mogę
    > wstawić do niego mostek gretza i uzyskać użyteczne stałe napięcie do
    > ładowania akumulatora samochodowego? no nie całkiem bo będzie ponizej
    > 14V. dowinąć zwojów? w srodku jest niewielki toroid.

    Nie takie proste. Usiłowałem niedawno wstawić taki transformator jako
    zasilacz do turystycznej lodówki na peltierze, w miejsce oryginalnej
    przetwornicy (Cześć Jej Pamięci!), tez m się to wydało genialnym pomysłem.
    Pierwsza, przyznaje, dość bezmyślna z mojej strony próba dania tam
    normalnego mostka prostowniczego skończyła się kupą dymu z owego mostka.
    Zrobiłem więc mostek z diód schottky'ego, niestety również się wyraźnie
    grzały, a napięcie na wyjściu pod nominalnym obciążeniem owej lodówki
    spadało do około 10V i tu już niestety zabrakło mi chęci do dalszego
    drążenia tematu. Sama przetwornica zapas mocy miała, diody były sprawne,
    jedyne, co mi przychodziło do głowy, to właśnie to, że charakter obciążenia
    transformatorowi nie odpowiada.

    J.

  • 12. Data: 2010-12-19 16:37:37
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jarek P. wrote:

> [...]
    > jedyne, co mi przychodziło do głowy, to właśnie to, że charakter
    > obciążenia transformatorowi nie odpowiada.

    charakter obciazenia jest ok, jednak :
    1)przetwornica nie ma wygladzania tetnien na wejsciu. to oznacza ze dziala
    tylko przez czesc cyklu 50Hz (za to ma dobry wspolczynnik mocy) .

    2)spadek na mostku gretza - 0.5V na diode x2 = 1V minimum (jesli uzyles diod
    na ~30A), czyli z 12V robi sie 11. dodaj do tego spadek wydajnosci wskutek
    tetnien (a co za tym idzie duzo wieksze prady przy ladowaniu kondensatora na
    wyjsciu) i masz swoje 10V - co jest i tak niezlym wynikiem :)

    przetwornice push-pull maja zwykle 2 uzwojenia i na kazde z nich diode -
    dzieki temu mniej mocy traca w diodach, i jest ogolnie mniej czesci.
    mozna oczywiscie 'polepszac' prostownikiem synchronicznym, ale to oznacza
    ekstra koszt i komplikacje... (zwlaszcza ze bardziej oplaca sie podniesc
    czestotliwosc i zmniejszyc transformator, przynajmniej z punktu widzenia
    producenta)

    innymi slowy - taniosc tego typu przetwornic wynika z pewnych uproszczen, i
    to ciezko przeskoczyc, chyba ze zadowalamy sie tym 'ze to w ogole dziala' ,
    nie patrzac na sprawnosc...

  • 13. Data: 2010-12-19 20:25:00
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisał w wiadomości news:4d0e34d1$0$21001$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > na
    > wyjsciu) i masz swoje 10V - co jest i tak niezlym wynikiem :)

    Ale ja tam dałem diody schottky'ego.

    J.

  • 14. Data: 2010-12-19 23:07:16
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sun, 19 Dec 2010 21:25:00 +0100, Jarek P. wrote:

    > Ale ja tam dałem diody schottky'ego.

    no i?
    2x0.5 = 1V na sam spadek napięcia na diodzie, a jeszcze tętnień nie
    policzyliśmy...

    Marek

  • 15. Data: 2010-12-20 02:27:57
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jarek P. wrote:

    > Ale ja tam dałem diody schottky'ego.

    zerknij w datashita ile taka dioda ma spadku napiecia jesli plynie przez nia
    jakis prad. zwykle przy ~1A juz jest 0.5V... i to jak dioda jest porzadna .
    one maja spadek 0.2V tylko przy minimalnych pradach...

  • 16. Data: 2010-12-20 06:52:35
    Od: "Adam" <e...@w...pl>

    > Podejrzewam ze
    > ma jakieś nieopisane wady, bo ktoś wpadłby na pomysł wcześniej niż ja.

    Są bardzo awaryjne, toroidy wypadają pod tym względem dużo lepiej.

    Adam

  • 17. Data: 2010-12-20 09:49:26
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 20 Gru, 03:27, "Piotr \"Curious\" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> wrote:

    > zerknij w datashita ile taka dioda ma spadku napiecia jesli plynie przez nia
    > jakis prad. zwykle przy ~1A juz jest 0.5V... i to jak dioda jest porzadna .
    > one maja spadek 0.2V tylko przy minimalnych pradach...

    acha... ok, nie mam więcej pytań.

    J.

  • 18. Data: 2010-12-20 15:25:40
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:edz0zedf9o28.m5pqcnj8yna0$.dlg@40tude.net...

    > Wady są takie, że na wyjściu jest nie DC, tylko jakieś AC na wyższej
    > częstotliwości.

    Gorzej. OIDP tam jest AC nałożone na wyprostowane dwupołówkowo 50Hz a i
    wcale bym się nie zdziwił, gdyby częstotliwość tego AC zmieniała się w
    takt tych 50 (a właściwie 100) Hz.

    e.

  • 19. Data: 2010-12-21 21:43:42
    Od: "Zibi-Gliwice" <z...@s...pl>

    > Są bardzo awaryjne, toroidy wypadają pod tym względem dużo lepiej.
    >
    > Adam
    Miałem takie w instalacji 2x120W halogeny, zasilacze 150w, żeby z zapasem
    były. Dwa pierwsze padły po pół roku, ale okazało się że kiepsko polutowane,
    udało się zreanimować. Koniec końców trafiły tam dwa inne modele.
    Pracują bezawaryjnie już 6 lat w łazience, więc dziennie włączane
    kilkanaście razy.

    Zrobiłem sobie też zasilanie lodówki turystycznej z takiego cuda. Na diodach
    shotkiego of course. Działa, aczkolwiek siada napięcie. Na te parę razy w
    roku
    jest ok.