    From: "Jarek P." <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: transformator elektroniczny - wady?
    Date: Sun, 19 Dec 2010 12:17:48 +0100

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:iej0lg$ki9$1@inews.gazeta.pl...

    > fajnie! będą mniejsze tętnienia. 50Hz słychać, 25kHz już nie. czyli mogę
    > wstawić do niego mostek gretza i uzyskać użyteczne stałe napięcie do
    > ładowania akumulatora samochodowego? no nie całkiem bo będzie ponizej
    > 14V. dowinąć zwojów? w srodku jest niewielki toroid.

    Nie takie proste. Usiłowałem niedawno wstawić taki transformator jako
    zasilacz do turystycznej lodówki na peltierze, w miejsce oryginalnej
    przetwornicy (Cześć Jej Pamięci!), tez m się to wydało genialnym pomysłem.
    Pierwsza, przyznaje, dość bezmyślna z mojej strony próba dania tam
    normalnego mostka prostowniczego skończyła się kupą dymu z owego mostka.
    Zrobiłem więc mostek z diód schottky'ego, niestety również się wyraźnie
    grzały, a napięcie na wyjściu pod nominalnym obciążeniem owej lodówki
    spadało do około 10V i tu już niestety zabrakło mi chęci do dalszego
    drążenia tematu. Sama przetwornica zapas mocy miała, diody były sprawne,
    jedyne, co mi przychodziło do głowy, to właśnie to, że charakter obciążenia
    transformatorowi nie odpowiada.

    J.