  • 1. Data: 2011-12-13 19:22:14
    Temat: [tech] Średnica kół w małym quadzie
    Od: "Franc " <c...@W...gazeta.pl>

    Jakie średnio bywają średnice (a najlepiej cały obwód :) ) kół w małym
    quadzie, takim dla większych dzieci/średniej młodzieży i jakie to prędkości
    rozwija? Bo jak patrzyłem na witrynach internetowych sklepów z oponami, to po
    tych dziwnych oznaczeniach (nie samochodowych) nie mogę wyliczyć.

    Od pewnego czasu chodzi mi po głowie pomysł zbudowania Juniorowi szajowozu na
    prąd, do napędu którego chciałbym zastosować 4 silniczki skuterkowe (po jednym
    na koło, co by się nie bawić w mechanizmy różnicowe), takie 350~500W,
    2800rpm/jeden + handlowa przekładnia ślimakowa.
    Niestety te przekładnie mają przełożenie 7.5, co daje jakieś 370rpm na kole i
    nie znając orientacyjnego obwodu koła, nie wiem jak szybkie to będzie.
    Mechanizmy różnicowe z samochodów raczej odpadają, bo za duże i ciężkie oraz
    przełożenie nie te 2.5~3 co da za szybki pojazd.
    Pzdrw
    Franc "Rowery Poziome Rule"
    --

    połamany IMK P7 (SWB, ASS)
    szary Modus z D4F

  • 2. Data: 2011-12-13 22:55:12
    Temat: Re: [tech] Średnica kół w małym quadzie
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-12-13 18:22:14 +0000, "Franc " <c...@W...gazeta.pl> said:

> [...]
    > oponami, to po
    > tych dziwnych oznaczeniach (nie samochodowych) nie mogę wyliczyć.

    <http://bit.ly/tv3GBa>

    Pierwszy wynik...

    --
    Bydlę

  • 3. Data: 2011-12-14 22:34:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Dec 2011 18:22:14 +0000 (UTC), Franc napisał(a):
> [...]
    > 2800rpm/jeden + handlowa przekładnia ślimakowa.
    > Niestety te przekładnie mają przełożenie 7.5

    7.5 ? to co one maja - 15 zebow i dwuzwojny slimak ?

    Radze byc ostrozny - jesli bedzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna)
    to po pierwszym zwolnieniu cos sie polamie. Sprawnosc mala, a smarowanie
    wymagajace.

    A nie mozesz kompletnego napedu ze skuterka uzyc, wraz z kolem ?

    J.

  • 4. Data: 2011-12-15 09:08:52
    Od: "Franc " <c...@N...gazeta.pl>

    > 7.5 ? to co one maja - 15 zębów i dwuzwojny ślimak ?<

    Nie wiem, kupuję gotowy ze sprzęgiełkiem do wału silnika i wyjściem na oś -
    taki black-box, za jakieś 350pln/sztuk albo może się taniej coś dostanie.

    > Radze być ostrożny - jeśli będzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna)to
    po pierwszym zwolnieniu coś się połamie. Sprawność mała, a smarowanie wymagające.<

    Takie przekładnie nie są samohamowne na pewno. Wiem, bo uczestniczyłem kiedyś
    w projekcie samochodu elektrycznego i tak miał rozwiązany napęd: 2x(3KW +
    przekładnia ślimakowa) zabudowane w wahaczach. Rozwijał 30km/h bo przekładnia
    była właśnie o przełożeniu 7.5.

    > A nie możesz kompletnego napędu ze skuterka użyć, wraz z kołem ? <

    Jak bym mógł zrezygnować z łańcucha to byłoby dobrze - wyglądałoby bardziej
    "samochodowo"/"profi"?. Choć przekładnia łańcuchowa pozwala dowolnie
    kształtować przełożenie co jest plusem dodatnim. Układ wraz z kołem od
    skuterka odpada - to ma mieć zawieszenie na wahaczach poprzecznych i wszystkie
    koła skrętne oraz napędzane. Napęd musi być silnik => przekładnia z hamulcem
    => pół oś pomiędzy wahaczami => zwrotnica => piasta koła z kołem.

    PS: Dzięki "Bydle" za link do rysunku. Nie przypuszczałem, że kiedyś to
    napiszę, ale dzięki, bo w swoich poszukiwaniach na ta stronę nie dotarłem.

    Pzdrw

    Franc "Rowery Poziome Rule"
    --

    Połamany IMK P7 - SWB ASS :(
    Szary Modus z D4F

  • 5. Data: 2011-12-15 09:44:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Franc " napisał w wiadomości grup
> [...]

    >2x(3KW +
    >przekładnia ślimakowa) zabudowane w wahaczach. Rozwijał 30km/h bo

    Akurat silniki elektryczne sa tak rozne, ze ostatnia rzecza ktora bym
    robil to wyciaganie wnioskow z przelozenia.

    Byc moze te od skuterkow bardziej standardowe w jednym typie.

> [...]
    >hamulcem
    >=> pół oś pomiędzy wahaczami => zwrotnica => piasta koła z kołem.

    Nie chcesz zrezygnowac z polosi i przeniesc wszystkiego do piast ?

    Bo tak jak piszesz ... az sie prosi zastosowac jakis dyfer od
    samochodu. wraz z polosiami i piastami.

    J.

  • 6. Data: 2011-12-15 13:35:33
    Od: "Franc " <c...@N...gazeta.pl>

    > Akurat silniki elektryczne sa tak rozne, ze ostatnia rzecza ktora bym robil
    to wyciaganie wnioskow z przelozenia.

    Akurat te silniczki elektryczne w samochodzie co kiedyś współprojektowałem
    dawały ~2800rpm i te sukterkowe co bym założył do szajowozu dla Juniora też by
    dawały 2800rpm, tylko dużo mniejsza moc (300~500W/sztuk a nie 3.5KW).
    Przekładnia w samochodzie była handlowa i ja też dałbym handlową tylko
    dopasowaną do silnika (mniejszy rozmiar) ale najmniejsze przełożenie takich
    ślimakowych reduktorów jest wg katalogu 7.5 niezależnie czy to mały czy duży
    (już to sprawdzałem w Kacperku i u innych producentów).

    > Nie chcesz zrezygnowac z polosi i przeniesc wszystkiego do piast ?

    Nie - silnik + przekładnia 6:1 + obudowa za dużo waży co pogarsza pracę
    zawieszenia (zwiększa masę nieresorowaną). Dodatkowo zębatka 66T (bo handlowy
    zębnik na silniku ma 11T) ma średnicę ~270mm (albo coś koło tego) więc zębatka
    by prawie szurała po ziemi (koła będą miały średnicę 400~450mm)

    > Bo tak jak piszesz ... az sie prosi zastosowac jakis dyfer od samochodu.
    wraz z polosiami i piastami.

    Wiem, aż się prosi, ale one są duże, ciężkie i mają przełożenie max ~3 oraz są
    przystosowane do mocy liczonych w dużych KW. Ja potrzebuję przełożenia ~6 więc
    musiałbym zastosować jakąś dodatkową redukcję obrotów (drugi stopień) i będę
    przenosił coś koło 500~750W (jeżeli jeden silnik na oś). Chyba, że wymontować
    z Kaszlaka i dorobić drugi stopień i nową obudowę.
    Pzdrw

    Franc "Rowery Poziome Rule"

  • 7. Data: 2011-12-15 21:51:31
    Temat: Re: Średnica kół w małym quadzie
    Od: Yeti Siedzinski <y...@s...com>

    On Dec 13, 10:22 am, "Franc " <c...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > na koło, co by się nie bawić w mechanizmy różnicowe), takie 350~500W,
    > 2800rpm/jeden + handlowa przekładnia ślimakowa.

    Nie wiem czy niepotrzebnie nie chcesz tego skomplikowac. Wiele lekkich
    quadow nie ma napedu na przod i nie ma mechanizmu roznicowego. W
    terenie radza sobie calkiem niezle...Naped na tylna os, oczywiscie
    lancuchem i wszystko bedzie smigac...

    Yeti

  • 8. Data: 2011-12-16 08:03:25
    Od: "Franc " <c...@g...pl>

> [...]
    sobie calkiem niezle...Naped na tylna os, oczywiscie lancuchem i wszystko

    Bez mechanizmu różnicowego można "normalnie" jeździć po utwardzonej
    nawierzchni gdzieś do 600~700mm rozstawu kół napedowych (kiedyś czytałem
    wyniki jakiś badań nad mikrosamochodami i doszli do takich właśnie wniosków) i
    taki rozstaw mają małe Quady.Ja chciałbym zbudować "samochód"
    (szajowóz/buggy/rurak) czyli coś szerszego niż Quad - tak pod 900mm szerokości
    i wtedy powinien już być mechanizm różnicowy (szczególnie, żeby jeździć po
    utwardzonym).
    Poza tym chciałbym zbudować pojazd mający obie osie skrętne (w ramach
    eksperymentu) i dla uproszczenia zrobić obie osie takie same (z wyjątkiem
    drążków kierowniczych). Czyli robienie napędu na jedną oś w tych założeniach
    nic mi nie upraszcza a wręcz przeciwnie, bo musiałbym zaprojektować 2
    oddzielne zespoły.
    Pzdrw

    Franc "Rowery Poziome Rule"