  • 121. Data: 2011-05-22 15:22:44
    Temat: Re: Swięte krowy
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-22 17:11, J.F. pisze:

    > No wlasnie - sam przerabialem. Zadanie dla informatykow, "zwykly
    > czlowiek" mial znikome szanse.

    > Zalezy do czego - w publikacji oczywiscie niedopuszczalne,
    > w krotkim roboczym e-mailu - czemu nie.

    Do kolegi z pracy. Do kontrahenta to już będzie nieeleganckie.

    MD

  • 122. Data: 2011-05-22 15:34:16
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J. F. wrote:

    > Hm, nie myslisz sie ?
    > Riad i PDP to raczej cyrylice mialy, Odra z kolei miala 6 bit na znak.

    Odra miała 8 bitów, przynajmniej mogła mieć. Komputery Control Data wczesnej
    generacji miały 6 bitów (lub 12, wtedy też małe literki były), potem (system
    NOS-VE) 8 bitów. PDP miał dość śmiesznie, bo 3 znaki w słowie 16 bitowym lub
    6 w słowie 36 bitowym. Cyrylicy tam nie było, przynajmniej nie w systemie.

    > Byc moze na polskie potrzeby zaczeli robic jakies przerobki.

    > I oni sie przyzwyczaili ze w paszportach maja alfabet lacinski z
    > rozszerzeniami.
    > Niemcy zdazyli nawet ortografie zmienic i umlauty skasowac .. ale
    > zanim sie przyjelo to MS sie dostosowal ;-)

    Ortografia niemiecka została zmnieniona przed 1 wojną światową no i pod
    koniec lat 90tych ub. wieku. Nigdy umlauty nie zostały skasowane. Od dawna
    istnieje jednak alternatywna MOŻLIWOŚĆ pisania umlautów na maszynach, które
    ich nie mają. Od dawna znaczy od czasu, gdy rodzice Bila Gatesa jeszcze w
    pieluchy robili.

    Waldek

  • 123. Data: 2011-05-22 15:38:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 17:22:44 +0200, Mario wrote:

    >Do kolegi z pracy. Do kontrahenta to już będzie nieeleganckie.

    Znow - zalezy w czym. Co innego oferta czy ktore ma wydrukowac,
    co innego jakis "roboczy" email. Czy tylko przeczyta, czy otworzy
    sobie w wordzie i wszystko mu na czerwono podresli.

    No i jaki ten kontrahent - jeden nie zwroci uwagi, inny sie obrazi.
    No i to teraz - 15 lat temu bylo troche inaczej.

    A zycie dopisalo kolejny rozdzial - SMS do kontrahenta z polskimi
    znakami czy bez ? :-)

    J.

  • 124. Data: 2011-05-22 15:46:17
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

> [...]
    > No i to teraz - 15 lat temu bylo troche inaczej.
    >
    > A zycie dopisalo kolejny rozdzial - SMS do kontrahenta z polskimi

    Z polskimi.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 125. Data: 2011-05-22 15:56:54
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-05-22 17:34, Waldemar Krzok pisze:

    > Odra miała 8 bitów, przynajmniej mogła mieć.

    Na pewno? Według opisów z sieci:

    > Organizacja serii 1300
    > Pamięć
    > słowo 24 bitowe podzielone na 4 znaki
    > 64 znaki zapisywane w 6 bitach bez rozróżnienia wielkości liter z możliwością
    zapisu rozszerzonego zestawu znaków w 12 bitach

  • 126. Data: 2011-05-22 15:59:13
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-22 17:38, J.F. pisze:

> [...]
    > No i to teraz - 15 lat temu bylo troche inaczej.
    >
    > A zycie dopisalo kolejny rozdzial - SMS do kontrahenta z polskimi

    No i tu jest czasami problem bo telefon SPV z Windows Mobile nie
    potrafi przekonwertować dobrze z kodowania windowsowego na stosowane w
    SMSach. W efekcie widać krzaczki.

    MD

  • 127. Data: 2011-05-22 16:03:23
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Na pewno? Według opisów z sieci:

    Można było założyć inny bęben do drukarki
    i można było drukować małe litery i polskie
    znaki diakrytyczne. Podobnie było z Riadem.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 128. Data: 2011-05-22 16:25:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 17:34:16 +0200, Waldemar Krzok wrote:

    >Odra miała 8 bitów, przynajmniej mogła mieć.

    Jak pamietam to jednak slowo 24 bit, w nim 4 znaki po 6 bit.

    Chociaz .. cos mi chodzi po glowie ze peryferia mogly miec interfejs 8
    bit.

    >Komputery Control Data wczesnej
    >generacji miały 6 bitów (lub 12, wtedy też małe literki były), potem (system
    >NOS-VE) 8 bitów.

    tak mi cos chodzi po glowie ze CDC to mialy slowo 60 bitowe, i znow -
    rozsadnie to 10 znakow po 6 bit.

    >PDP miał dość śmiesznie, bo 3 znaki w słowie 16 bitowym lub
    >6 w słowie 36 bitowym. Cyrylicy tam nie było, przynajmniej nie w systemie.

    no, w PDP-11 moze nie bylo, ale w CM-4 jak najbardziej byla .
    (C/SM-4 - radziecki klon PDP-11)

    Nawet pamietam "znak zachety" :
    WE<Ł rosyjskie><C rosyjskie>OME:

    Ta mieszanka mnie dlugo intrygowala, zanim sie nie zorientowalem ze w
    miejsce malych liter wstawili swoje radzieckie.

> [...]
    >ich nie mają. Od dawna znaczy od czasu, gdy rodzice Bila Gatesa jeszcze w

    Byc moze - z obserwacji mi jednak wynikalo ze ta mozliwosc byla
    popularna .. az przyszedl walec i wyrownal :-)

    J.

  • 129. Data: 2011-05-22 16:40:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Sunday, May 22, 2011, 1:04:28 PM, you wrote:

    > Tasword byl na .. tylko na Spectrum (i kompatybilnego timexa) ?
    > No i co z tym drukowaniem - bo Spectrum to dwie drukarki oblugiwalo
    > :-)

    E, tam. 74LS373, 74121 do generowania !Strobe i jakaś bramka AOI jako
    dekoder adresów. Driver dla Tasworda miał bodaj 63 bajty. Z obsługą
    polskich liter poprzez cofanie głowicy i dodkrukowywanie ogonka,
    slasha, apostrowa i "=" do "ż" i "-" do "Ź" :)
    Do tego wszelkie bajery jak Italic, Bold a nawet NLQ.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 130. Data: 2011-05-22 16:42:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    Sunday, May 22, 2011, 1:20:32 PM, you wrote:

    [...]

    > Szkoda że p.r.h.n zdechł bo mogliby się też inni pośmiać.

    Jeszcze dycha - moderatorzy się obijają. Ostatnie posty z 16 marca.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl