  • 1. Data: 2010-11-18 11:57:37
    Temat: soczewka powiększająca do macro a obiektyw nie-macro
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    witam
    Mam obiektyw sigma 18-125. On potrafi ostrzyć bodajże od 30cm.
    Czy zakup do niego soczewki makro spowoduje, że będzie można ostrzyć z
    mniejszej odległości czy też to nie ma wpływu?

  • 2. Data: 2010-11-18 12:00:14
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 18.11.2010 12:57, dobrov wrote:
    > witam
    > Mam obiektyw sigma 18-125. On potrafi ostrzyć bodajże od 30cm.
    > Czy zakup do niego soczewki makro spowoduje, że będzie można ostrzyć z
    > mniejszej odległości czy też to nie ma wpływu?

    Kup pierścienie pośrednie. Efekt lepszy.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 3. Data: 2010-11-18 12:45:21
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Thu, 18 Nov 2010 12:57:37 +0100, dobrov napisał(a):

    > Mam obiektyw sigma 18-125. On potrafi ostrzyć bodajże od 30cm.
    > Czy zakup do niego soczewki makro spowoduje, że będzie można ostrzyć z
    > mniejszej odległości czy też to nie ma wpływu?

    Będzie można ostrzyć na mniejszą. Ale soczewki makro bardzo psują jakość
    zdjęcia. Lepiej dokupić makrokonwerter a najlepiej pierścienie pośrednie.

    --
    Krasnal...

  • 4. Data: 2010-11-18 12:54:26
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-11-18 13:00, b...@n...pl pisze:

    > Kup pierścienie pośrednie. Efekt lepszy.

    Może faktycznie masz rację. Ale jaki wpływ ma taki pierścień na minimalną
    odległość ostrzenia?

  • 5. Data: 2010-11-18 13:18:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dobrov" <d...@i...pl> napisał w
    > Może faktycznie masz rację. Ale jaki wpływ ma taki pierścień na
    > minimalną
    > odległość ostrzenia?

    Rownanie cienkiej soczewki jest proste: 1/x+1/y=1/f

    x odleglosc przedmiotu
    y odleglosc obrazu przedmiotu
    f ogniskowa

    W praktyce to dziala tak, ze np dla ogniskowej 50mm [rzeczywista,
    nie ekwiwalent]
    przedmiot "z nieskonczonosci" tworzy obraz w odleglosci 50mm, z 1m
    w odleglosci 52.6mm, a z 30 cm na 60mm .. i tu jest pytanie czy
    twoj obiektyw ma zakres regulacji o 10mm - "ostrosc" wysuwa lub
    wsuwa obiektyw.

    Ale rownanie dziala tez w druga strone - przedmiot w odleglosci
    60mm tworzy obraz w odleglosci 300mm. Jak dlugi masz
    pierscien/mieszek ? :-)

    Niestety, wspolczesny obiektyw nie jest juz cienka soczewka i
    rownania sa bardziej zagmatwane. Ale zasada ogolna pozostaje -
    mozna sie zblizyc mniej wiecej do wartosci ogniskowej.

    J.

  • 6. Data: 2010-11-18 21:25:32
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

> [...]

    > Mam obiektyw sigma 18-125. On potrafi ostrzyć bodajże od 30cm. Czy zakup
    > do niego soczewki makro spowoduje, że będzie można ostrzyć z mniejszej

    dokładnie tak będzie, tzn zmniejszy Ci się minimalna odległość. Spadnie
    też głębia ostrości.

    --
    pzdr
    meping

  • 7. Data: 2010-11-18 21:29:08
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 18 Nov 2010 13:45:21 +0100, Krasnal napisał(a):

    > Będzie można ostrzyć na mniejszą. Ale soczewki makro bardzo psują jakość
    > zdjęcia. Lepiej dokupić makrokonwerter a najlepiej pierścienie
    > pośrednie.

    od lat robię z soczewkami i jakoś nie widzę tego psucia jakości...
    zresztą sam popatrz:

    http://picasaweb.google.com/krzysztof.chajecki/Rosli
    nyIKwiaty#

    --
    pzdr
    meping

  • 8. Data: 2010-11-19 07:59:07
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 18 Nov 2010 21:29:08 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki napisał(a):

    > od lat robię z soczewkami i jakoś nie widzę tego psucia jakości...
    > zresztą sam popatrz:
    >
    > http://picasaweb.google.com/krzysztof.chajecki/Rosli
    nyIKwiaty#

    Ja popatrzyłem - jak na tym niebieskim okrągłym z pszczółkami nie widzisz
    syfu jaki Ci robi soczewka to przykro mi bardzo, ale albo nie widziałeś
    dobrych zdjęć, albo musisz odwiedzić okulistę ;-)
    Poza tym to nie jest makro tylko zbliżenia :-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 9. Data: 2010-11-20 19:49:27
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 2010-11-18 12:57, dobrov pisze:
    > witam
    > Mam obiektyw sigma 18-125. On potrafi ostrzyć bodajże od 30cm.
    > Czy zakup do niego soczewki makro spowoduje, że będzie można ostrzyć z
    > mniejszej odległości czy też to nie ma wpływu?

    Będziesz ostrzył z mniejszej odległości, ale to może nie to o co ci chodzi.
    Soczewki są teraz bardzo tanie, kup jakiś mały zestaw +1 +2 +4 i
    eksperymentuj.
    Tego zooma nie polecam, musisz mieć obiektyw stałoogniskowy.