  • 1. Data: 2014-08-24 22:04:10
    Temat: [OT] [NTG] pytanie o satelity fotograficzne [cross]
    Od: rs <n...@n...spam.info>

    pytania poniższe kieruje do wszystkich z wyjątkiem grupowych purystkow i
    ortodoksów.

    biorę udział w projekcie, nazwijmy to umownie artystycznym, którego
    jednym z elementów będzie projekcja monety na ekranie. niby nic
    wielkiego, ale idea jest taka, żeby ta moneta była fotografowana
    bezpośrednio przez sprzęt na pokładzie satelity. obraz z z tego satelity
    (tego, albo innego w tej samej sieci. nie ma znaczenia) odbierany przez
    odbiornik na ziemi. odbiornik ten jest z kolei podłączony do sprzętu z
    projektorem czy ekranem na końcu.
    pytanie w tym miejscu: czy cos takiego jest wykonalne, dokładnie w takim
    scenariuszu, jak jest wyżej opisany? wiem, że dwa tygodnie temu, na
    orbicie wylądował komercyjny sprzęt World View 3, którego rozdzielczość
    graficzna to 50cm. ale moneta, to nie 50cm. czy jest inny sprzęt na
    orbicie, który ma większą rozdzielczość, umożliwiający fotografowanie
    tak małego obiektu?
    pytanie drugie:
    zakładając, że coś takiego jest wykonalne i taka technologia jest
    dostępna, to do jakiej firmy uderzyć, aby można było taki projekt
    zrealizować? pieniądze na to są i sponsorzy sami się zajmą dotarciem i
    obgadaniem detali. kwestia tego, do kogo się zwrócić?

    inna cześć tego projektu, zakłada zbudowanie prymitywnej chaty, jednak
    ma ona być przykryta nie brezentem czy papą ale dużymi, giętkimi
    ekranami. i podobnie jak wyżej. czy takie ekrany już istnieją na rynku?
    wiem, ze parę firm robi "cylindryczne" monitory UHD, ale na razie
    elastyczne ekrany to nie wyszły jeszcze poza laboratoria. czy można taki
    ekran zastąpić jakąś inną matrycą?

    z góry dzięki za rzeczowe odpowiedzi. <rs>

  • 2. Data: 2014-08-24 23:58:22
    Temat: Re: [OT] [NTG] pytanie o satelity fotograficzne [cross]
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 24 Aug 2014 16:04:10 -0400, rs <n...@n...spam.info>
    wrote:

> [...]
    >tak małego obiektu?
    >pytanie drugie:
    >zakładając, że coś takiego jest wykonalne i taka technologia jest

    CIA

    A.L.

  • 3. Data: 2014-08-25 14:35:13
    Od: "paskuda03" <p...@p...pl>

    Użytkownik "rs" <n...@n...spam.info> napisał w wiadomości
    .com...
> [...]
    > inną matrycą?
    >
    > z góry dzięki za rzeczowe odpowiedzi. <rs>

    Tu Ci pomogą koledzy od tego AGRUSa - BSLa :
    http://www.businessinsider.com/darpa-argus-mega-came
    ra-most-detailed-surveillance-camera-in-world-2013-1
    ?op=1

    --
    Paskuda03

  • 4. Data: 2014-08-25 15:06:06
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 25.08.2014 14:35, paskuda03 wrote:

> [...]
    > http://www.businessinsider.com/darpa-argus-mega-came
    ra-most-detailed-surveillance-camera-in-world-2013-1

    Ale to samolocik bazzałogowy, nie satelita.

    Po drugie, to trochę o czego innego. Wcale nie ma zabójczej
    rozdzielczości w sensie widzianej skali:
    "The images are so crisp and clear that an analyst can actually
    see what color shirt a subject is wearing"

    Ma ogromną matrycę (zestaw matryc) przez co jest w stanie sfotografować
    z przyzwoitą rozdzielczością ogromny obszar.

    Nie, wsadzenie tego "aparatu" do satelity nie da wymaganego przez
    rs efektu.

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2014-08-25 16:49:50
    Od: rs <n...@n...spam.info>

    On 8/25/2014 8:35 AM, paskuda03 wrote:

    > Tu Ci pomogą koledzy od tego AGRUSa - BSLa :
    > http://www.businessinsider.com/darpa-argus-mega-came
    ra-most-detailed-surveillance-camera-in-world-2013-1
    ?op=1

    dzieki, interesujace, ale to nie satelita tylko dron. <rs>

  • 6. Data: 2014-08-25 18:49:51
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w
    : On Sun, 24 Aug 2014 16:04:10 -0400, rs <n...@n...spam.info>
    : wrote:
    : >
    : >zakładając, że coś takiego jest wykonalne i taka technologia jest
    : >dostępna, to do jakiej firmy uderzyć,
    :
    : CIA
    :
    : A.L.

    Kolega A.L. mieszka zdaje się u Wuja Sama, ale chyba się myli. Oczywiście
    wspomniana C-I-arezwyciajk-A - wielką jest, i potężną, ale wszak takich
    agencji mają w Stanach aż... 17-cie! Zaś jeśli chodzi o obserwacje
    satelitarne, to, jak mi się wydaje, najbardziej "właściwą" będzie prawie
    nieznana szerszej publiczności Narodowa Agencja Wywiadu Geoprzestrzennego
    (The National Geospatial-Intelligence Agency - NGA), dawniejsza nazwa to
    Narodowa Agencja ds. Kartografii i Obrazów (National Imagery and Mapping
    Agency - NIMA), mniejsza od wspomnianego
    Centralnego Instytutu Astronomicznego ;)

    NGA Dysponuje budżetem "zaledwie" 5 miliardów dolarów. Jak by sugerowała
    nazwa - to oni powinni mieć "największe oczy" na orbicie...

  • 7. Data: 2014-08-26 04:33:40
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 25 Aug 2014 18:49:51 +0200, "\(c\)RaSz"
    <N...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >

    >Kolega A.L. mieszka zdaje się u Wuja Sama, ale chyba się myli. Oczywiście
    >wspomniana C-I-arezwyciajk-A - wielką jest, i potężną,

    Sorry. Na glupie pytanie - glupai odpowiedz

    A.L.

  • 8. Data: 2014-09-01 12:12:55
    Temat: satelity fotograficzne
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    "bartekltg" 26 sierpnia 2014 17:35 napisał na pl.comp.pecet
    W news:lti9f6$2l9$1@node2.news.atman.pl w temacie
    "Pytanie o satelity fotograficzne" - co następuje:

    > zdolność rozdzielcza ukłądu optycznego satelity.
    > Z grubsza rozróznia dwa puynktu oddalone
    > o 1.22*wysokosc_orbity*dlugość fali/średnica_obiektywu

    - i tak się zastanawiam czy w tym wzorze nie brakuje ważnego parametru:
    średnicy "siatkówki", czyli pola wypełnionego "pikselami" elementów
    światłoczułych. Bowiem im mniejsza jest ta średnica, tym większy jest jej
    stosunek do średnicy lustra podstawowego, a to oznacza większe wzmocnienie
    ("zagęszczenie") sygnału. Oczywiście swoje znaczenie ma też czułość każdego
    "piksela" w detektorze, ale (jak gdzieś wyczytałem) przy zmniejszaniu
    wymiarów pojedynczego piksela - jego czułość może pozostawać niemal nie
    zmieniona. No, chyba że coś źle zrozumiałem.

    Chodzi mi o to, czy owo "zagęszczanie pikseli" zwiększy czułość
    obserwatorium, czy może również jego "zdolność rozdzielczą"?

  • 9. Data: 2014-09-01 13:13:51
    Temat: Re: satelity fotograficzne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "(c)RaSz" napisał w wiadomości
> [...]

    > parametru:
    >średnicy "siatkówki", czyli pola wypełnionego "pikselami" elementów

    Nie. To tylko rozdzielczosc optyczna ukladu, wynikla z tego ze kazdy
    punkt na obrazie jest troche rozmyty.
    I to rozdzielczosc idealnego ukladu - czyli w praktyce gorsza.

    Brakuje gdzies rozmiaru piksela, bo co z tego ze obiektyw swietny, jak
    matryca kiepska.

    Tak czy inaczej - lepiej sie nie da. Nie bedzie obrazu monety z
    satelity, chyba ze ta moneta to tak z kilometr srednicy (aby dobrze
    bylo szczegoly widac).

    J.

  • 10. Data: 2014-09-01 15:20:32
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 01.09.2014 12:12, (c)RaSz wrote:
> [...]
    >
    > - i tak się zastanawiam czy w tym wzorze nie brakuje ważnego parametru:
    > średnicy "siatkówki", czyli pola wypełnionego "pikselami" elementów

    Nie.
    Ok, tylko od dołu, dając gorszą matrycę można pogorszyć rozdzielczość.
    Ale rzadko to problem, w aparatach, a zwłaszcza komórkach, znacznie
    częściej matryca ma kilka (dziesiąt!) razy większą rozdzielczość niż
    pozwala wyciągnąć optyka.

    Bo 20Mpikseli się sprzeda lepiej niż 10, mimo, że oba robią
    zdjęcia swoim malutkim obiektywem jakby miały 6MP ;-)

    > światłoczułych. Bowiem im mniejsza jest ta średnica, tym większy jest jej
    > stosunek do średnicy lustra podstawowego, a to oznacza większe wzmocnienie
    > ("zagęszczenie") sygnału.

    Co ma wzmocnienie do rozdzielczości?

> [...]
    > wymiarów pojedynczego piksela - jego czułość może pozostawać niemal nie
    > zmieniona. No, chyba że coś źle zrozumiałem.

    Nie zmienia się wydajność. Czyli trzeba tyle samo fotonów na
    wytworzenie danego ładunku. Ale na większy piksel pada więcej
    fotonów.

    Dlatego też teraz wszyscy się cieszą na pojawienie się (chwilowo
    drogich) aparatów z matrycą o wymiarze pełnej klatki.

    > Chodzi mi o to, czy owo "zagęszczanie pikseli" zwiększy czułość
    > obserwatorium, czy może również jego "zdolność rozdzielczą"?

    Podany wzór związany jest z dyfrakcją na otworze. Dla uproszczenia
    myśl o tym, co dzieje się na ekranie, tzn matrycy z nieskończenie
    gęstymi pikselami:)
    Punktowe źródło światłą przejdzie nie na punkt, tylko na taki kształt:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plamka_Airy%27ego
    http://en.wikipedia.org/wiki/Airy_disk

    Jeśli dwa źródła (kawałki obiektu, który chcemy widzieć osobno,
    np dwa pióra na skrzydle orła monety) będą odpowiednio blisko,
    to zleją się w jedną bulbę. Nie pomoże tu żadne kombinowanie
    z ilością elementów światłoczułych, to takie światło pada na matrycę.

    Najczęściej za granicę rozdzielczości przyjmuje się to 1.22...
    czyli sytuacje, gdy drugi punkt, który chcemy rozróżnić, pojawia się
    w minimum plamki pierwszego.

    pzdr
    bartekltg