  • 211. Data: 2021-01-08 14:35:01
    Temat: Re: samochód kowalskiego dacia ceny 2021 euro6dFinal
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.01.2021 o 14:22, Cavallino pisze:

    > Nie zrozumiałeś.
    > Niedaleko mam osiedle baraków, w których mieszkają ludzie powyrzucani z
    > innych miejsc, np. za niepłacenie czynszu.
    > Ale stuningowane furki pod sklepem to tam norma.
    > Na mieszkanie nie ma, ale na furę zawsze się znajdzie kasiorka.
    >
    > O nich pisałem.

    A ja pisałem o tym, że znacząca częśc społeczeństwa (coś koło 40%) nie
    ma garażów. I choćby na ch... stanęli to gniazdka bez garażu raczej nie
    założą. A ty z jakąś patologią wyjeżdzasz.

    > No i się nie topią, bo zanim zacząłem rozbudowę instalacji, to
    > sprawdziłem ile pociągnie.
    > No i rezerwy niet, jakbym chciał ładować 21 kW, to muszę pociągnąć nowe
    > zasilanie od skrzynki.
    > 11kW dałoby się zrobić, ale to inwestycja bez sensu, bo nie wszystkie
    > auta potrafią się ładować na 3 fazach.

    Powiedzmy sobie szczerze. Jeśli to jakiś full elektryk to jak ma być
    ładowany z gniazdka 16A to powinien się nazywać melex. No i kolejne
    ziarenko do teorii, ze gniazdka w garażu załatwią sprawę. Tym masz dom i
    dalej nie masz ładowarki z prawdziwego zdarzenia, tylko jaką ładowarkę
    do hulajnogi;)

    > A że przez noc naładuję spokojnie całą baterię (10 h * 3,5 kW), a w
    > razie czego 5 km dalej mam szybkie ładowarki, w tym również darmowe, to
    > wyrzucanie kasy w przebudowę instalacji nie ma ekonomicznego sensu.
    > To co jest, wystarcza mi aż nadto.

    Skoro tak... W sumie rzeczywiście jak masz na tyle poukładane życie.

    > Ale w daczy już zamówiłem przyłącze 21kW.

    No skoro starcza, to po co ci więcej?;)

    --
    Shrek

  • 212. Data: 2021-01-08 14:49:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2021 13:55:15 +0100, Shrek napisał(a):

    > Jak masz 25kW to raczej tyle pociągnie. Dopóki wszyscy nie zaczną jechać
    > po bandzie;)

    No wlasnie mam na mysli to "wszyscy".

    > Na początku nic nie będzie. Dopóki każdy nie wpadnie na pomysł, że
    > przecież co to za problem założyć gniazdko. Wtedy wywali zabezpieczenie.
    > BTW - własnośc zakładu kończy się na rozdzielni NN. Wbrew pozorom nowe

    A liczniki "mieszkaniowe" ?

    > gniazdka w budynku (i całe lokale również) podłącza się nie bezpośrednio
    > do tej rozdzielni operatora, a do rozdzielni będącej własnościa
    > wspólnoty/spółdzuelni.

    Ale jak ja chce nowe przylacze w/do budynku ?

    > Ona była liczona na jakieś warunki. I teraz
    > przychodzi koń i mówi dawać mi gniazdko bo mi się należy, mam tu nawet
    > papier od inogy, że mi dadzą. Otóż nie - nie należy się bo chce na
    > krzywy ryj korzystać w większym stopniu niż było przewidzane z własności
    > wspólnej. I naet nie byłby to problem dopóki nie przyjdzie drugi a dla
    > 20 zabraknie. Co wtedy?

    > Tak jak pisałem - z rozdzielni budynkowej będącej własnością wspólnoty.
    > Chyba że że powyżej 40 kW weźmie, to może i go bezpośrednio podłączą pod
    > swoją rozdzielnie. Ale to znów - kilku (nastu) pierwszych.

    No wiesz - zbierze sie trzech - 50kW w sam raz.
    Ale potem przyjda nastepni chetni ... i co - liczymy na to, ze
    osiedlowy transformator wytrzyma 500kW przez pol godziny, bo potem
    zaczna pierwsze samochody odpadac ...

    > Transformator zwykle jest własnością zakładu. Takim zbójeckim prawem -
    > bo płaci za niego inwestor;)

    A jak sie zglosi pozniej kilku dodatkowych chetnych po 40kW to kto
    jest inweestorem ?

> [...]
    > elektromobilnością. Wyszło z tego co pamiętam, że potrzeba 1/8 prądu z
    > całej dzielnicy (nie licząc zakładu przemysłowego, ale wliczając metro
    > tramwaje, oświetlnie ulic). To tam wpisali rozbudowe RZP. Elektrycy i
    > tam mały polot mieli. Urbaniści przedużyli metro o dwie stacje - pewnie
    > na wypadek jakby jednak nie stykło prądu na samochody;) A co się
    > ograniczać:)
    >
    > Raczej pójdzie to w kierunku smartgrida lub wymiennych aku (i to jest
    > optymalne rozwiązanie) albo elektryki pozostaną niszowym rozwiązaniem.

    Smartgrid jak najbardziej, ale to starczy tylko do czasu.
    A niszowe rozwiazanie ... ropa sie skonczy, to rowery zostana ;-)

    > BTW - jak się upowszechnią, to chyba nie sądzisz, że minister zrezygnuje
    > z akcyzy. I wtedy albo za elektromobilność zapłacisz w całości prądu,
    > albo pokątne ladowanie będzie karane jak bimbrownictwo;)

    Wroci podatek drogowy i smartroad - beda cie obciazac od kilometra
    przejechanego :-)
    Albo na przegladzie wedle stanu licznika :-)

    > Dlatego
    > obstawiam finalnie wymienne akku (można opodatkować, tankowanie trwa
    > chwilę, na stacjach stawiasz dedykowane transformatory) albo zostanie

    Wymienne aku rozwiazaloby sporo problemow.

    A tych europejskich producentow samochodow coraz mniej - moga sie
    dogadac na wspolny standard. Amerykanskich tez malo ... a Chinczykow
    na rynku nie chcemy ;-)

    > jak jest - elektryki będą niszowe i będą je sobie po katach ładować czym
    > komu się uda załatwić.

    J.

  • 213. Data: 2021-01-08 14:58:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 08-01-2021 o 14:49, J.F. pisze:

    > Ale jak ja chce nowe przylacze w/do budynku ?

    Możesz sobie zrobić słupek pod blokiem, swój własny.
    I nikomu nic do tego.
    Ludzie tak właśnie sobie radzą w przypadku gdy konstruktor budynku nie
    przewidział

    A inni wolą narzekać że się nie da i już, kiedy nawet nie spróbowali....

  • 214. Data: 2021-01-08 14:59:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2021 13:51:59 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Nie było potrzebne, to nie założyli.
    > Teraz by było, ale kable nie wytrzymają, musiałaby być kilka razy grubsze.

    W ogole nie zalozyli, bo nie byly potrzebne.
    A teraz by sie przydalo zalozyc ... to 1f czy 3f od razu.

    Ale tu masz racje - kable nie wytrzymaja, i o tym przeciez mowa.

    > U mnie 11 kW.
    > Już pisałem - trzeba więcej pracować (na dom i potem na samochód), a
    > mniej narzekać.

    Nie doczytales - normy sa na osiedla, i na dzielnice - jak wszyscy
    zaczna wiecej pracowac na samochody, to potem o swieczce bedziesz
    wieczory spedzal :-)

    > Przez "do pełna" rozumiem 80% w elektryku, w sporadycznych przypadkach
    > do 100.

    A ja mowie o tym ze nie trzeba zawsze do 80% - 20 czy 30% tez
    wystarczy.

    > Albo do 100 w hybrydzie...

    Hybryda ma mniejsza baterie, to lepiej pasuje - i energią i mocą.

    > Na stację też jeździsz po 5 l paliwa?

    Przeciez nie o tym mowa, tylko wrecz odwrotnie - jakbys mial w garazu
    kranik, ktorym kapie 3 litry na noc, to jak czesto bys tankowal na
    stacji ?

    Czy nie chcialoby ci sie schylac po te 2 litry ? :-)

    J.

  • 215. Data: 2021-01-08 15:11:25
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 08-01-2021 o 14:59, J.F. pisze:

    > W ogole nie zalozyli, bo nie byly potrzebne.
    > A teraz by sie przydalo zalozyc ... to 1f czy 3f od razu.

    Mówię o kablach od skrzynki do budynku.
    Wiadomo że 3f.

    > Nie doczytales - normy sa na osiedla, i na dzielnice - jak wszyscy
    > zaczna wiecej pracowac na samochody, to potem o swieczce bedziesz
    > wieczory spedzal :-)

    Ale to już nie moje zadanie.
    Za darmo przecież nie pracują, wiec niech każdy robi co do niego należy.

    > A ja mowie o tym ze nie trzeba zawsze do 80% - 20 czy 30% tez
    > wystarczy.

    Ale po co?
    Żebym jutro znowu musiał ładować?
    To już wolę raz do 80, a potem wcale przez kilka dni.

    > Hybryda ma mniejsza baterie, to lepiej pasuje - i energią i mocą.

    Gorzej, bo słabo się ładuje, szybko zużywa i musi wisieć po wiele
    godzin, praktycznie non stop jak ma możliwość.

    > Przeciez nie o tym mowa,

    O tym.

    > tylko wrecz odwrotnie - jakbys mial w garazu
    > kranik, ktorym kapie 3 litry na noc, to jak czesto bys tankowal na
    > stacji ?

    Ale mój kranik kapie 6l/h.
    Więc tankuję całość, albo wcale.

    > Czy nie chcialoby ci sie schylac po te 2 litry ? :-)

    Skoro, mogę od razu po 60 to nie.

  • 216. Data: 2021-01-08 15:22:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No wlasnie mam na mysli to "wszyscy".

    Generalnie jak patrze to moja dzielnica ma coś koło 80MW na poziomie RPZ
    czyli sieci 110kV. I chyba 120k ludzia. 666W na ludzia. Diabelsko dużo;)
    W tym kilka stacji metra i jakieś 20 km tramwajów, choć niewielka część
    (zajezdnia głównie) jest zasilana z RPZ "przemysłowego". Być może jeden
    zasilacz metra również.

    > A liczniki "mieszkaniowe" ?

    Licznik jest "wyspą" zakładu. Generalnie jest tak:

    Trafo(zakład) > rozdzielnica NN(zakład) > Rozdzielnica główna
    budynku(wspólnota) > rozdzielnice oddziałowe(Wspólnota) > wewnętrzne
    linie zasilające(wspólnota) > licznik(zakład) > mieszkanie(właściciel)

    W małych budynkach może nie być po drodze rozdzielnic oddziałowych tylko
    licznik od razu WLZ z rozdzielnicy głównej. W bardzo małych nie będzie
    trafo - będzie zasilana z rozdzielnicy NN zakładu - zwykle w mieście
    mieszczącej się w którymś z sąsiednich budynków a będącą własnością
    operatora nabytą w drodze przekazania przez inwestora tamtego obiektu:)
    W niektórych przypadkach liczniki nie są przy mieszkaniach i od nich
    idzie kolejna linia zasilająca do konkretnego lokalu (zazwyczaj dotyczy
    to lokali usługowych, komórek lokatorskich jeśli opomiarowane, lub
    właśnie gniazd w garażach). Własność tej dodatkowej linie jest... różna.
    Jeśli była od początku to raczej wspólnoty, jeśli dokładana to raczej
    właściciela - w praktyce nieustalona dopóki nikt się nie interesuje.

    > Ale jak ja chce nowe przylacze w/do budynku ?

    To możesz pana prezesa pocałować tam gdzie swiatło nie dochodzi. Chyba
    nie myślisz, że zakład przyjedzie rozora podwórko postawi na nim
    kontenerową stację bez zgody własciciela. A we wspólnocie na ustalenie
    służebnosci albo wynajecie terenu musisz mieć zgodę 50%. Byłem w
    zarządzie i powiem ci tak - nic co jest choć trochę kontrowersyjne nie
    przejdzie bez mocnego wsparcia ze strony zarządu - masz powiedzmy 5
    uchwał "normalnych" i jedną co ludzie mogą się zastanawiać - cześć
    będzie przeciw. Zbierasz głosy (w sensie aktywnie - łazisz po ludziach,
    bo na zebraniu i korespondencyjnie mała szansa na 50%) dopóki nie
    przegłosujesz tych co ich potrzebujesz. No i pierwsze pięć ma 52% a
    ostatnia 47%... Jak chcesz możesz dalej chodzić - no ale zarząd nie
    zrobił ci na złość że przestał - on te "łatwe do zebrania" głosy zebrał.
    Część wynajmuje i nie masz kontaktu z właścicielami, część jest
    współwłasnością i własciciele się nie zgadzają lub jedne ma to w dupie,
    część wyjechała do holandii. Powodzenia - sam łaziłem za jedną uchwałą
    bo mi zależało. A byłem w łatwiejszej sytuacji bo byłem znany z bycia
    wcześniej w zarządzie i zarząd poniekąd mnie wspierał.

    > No wiesz - zbierze sie trzech - 50kW w sam raz.

    Próbujcie. Zakład wyda wam warunki przyłączeniowe z rozdzielnicy głównej
    budynku i będzie wymagał zgody właściciela a innych nie ma obowiązku wam
    wydawać. Także teoretycznie możliwe, ale nie sądzę.

    > Ale potem przyjda nastepni chetni ... i co - liczymy na to, ze
    > osiedlowy transformator wytrzyma 500kW przez pol godziny, bo potem
    > zaczna pierwsze samochody odpadac ...

    Raczej całe osiedle;)

    > A jak sie zglosi pozniej kilku dodatkowych chetnych po 40kW to kto
    > jest inweestorem ?

    Nie wiem do czego dażysz. Proces budowlany zakończony, trafok jest już
    zakładu. Jak sprecyzujesz o co chodzi to spróbuję odpowiedzieć. Ale nie
    wiem czy znam odpowiedz:P

    > Smartgrid jak najbardziej, ale to starczy tylko do czasu.
    > A niszowe rozwiazanie ... ropa sie skonczy, to rowery zostana ;-)

    Już pisałem - ropy mamy coraz więcej od czasu jak miała się zacząć kończyć:P

    > Wroci podatek drogowy i smartroad - beda cie obciazac od kilometra
    > przejechanego :-)
    > Albo na przegladzie wedle stanu licznika :-)

    Tak czy inaczej skończy się "tanie jeżdzenie" na prądzie - choć i tak
    było droższe od spalinek. Jeszcze za te elektryki zapłacimy wszyscy - a
    najwiecej ci co ich nie mają.

    --
    Shrek

  • 217. Data: 2021-01-08 15:23:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.01.2021 o 14:58, Cavallino pisze:

    > Możesz sobie zrobić słupek pod blokiem, swój własny.
    > I nikomu nic do tego.

    Chyba sobie żartujesz. Mogę od tak sobie wbić słupek przed blokiem i
    powiedzieć, że to teraz moje miejsce?

    --
    Shrek

  • 218. Data: 2021-01-08 15:39:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2021 15:11:25 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Mówię o kablach od skrzynki do budynku.
    > Wiadomo że 3f.

    A ja o elektryfikacji garazu.
    W mieszkaniu 3f, licznik w piwnicy lub i tak dodatkowy ... to w garazu
    gniazdka 1f czy 3f?

    I co ciekawe - w mieszkaniu masz np 11kW, a w garazu nawet 2kW bedzie
    za duzo :-)

    A co ciekawe - ten 1kW by statystycznie mogl wystarczyc, tylko jakis
    sprytny system zarzadzania by sie przydal, bo inaczej ... ciemnosc
    widze :-)

    > Ale to już nie moje zadanie.

    Ale twoj problem.

    > Za darmo przecież nie pracują, wiec niech każdy robi co do niego należy.

    Za rok, moze dwa :-)

    > Ale po co?
    > Żebym jutro znowu musiał ładować?
    > To już wolę raz do 80, a potem wcale przez kilka dni.

    A co ci szkodzi codzienie ladowac ?
    Mowimy o podlaczeniu kabla w garazu, nie wyjezdzie do ladowarki,
    zjedzeniu objadu itp :-)

    > Gorzej, bo słabo się ładuje, szybko zużywa i musi wisieć po wiele
    > godzin, praktycznie non stop jak ma możliwość.

    A ty widac strasznie lubisz wstawac w srodku nocy i jechac gdzies ...
    pewnie na ladowarke :-)

    Jest 8-12h nocnie na ladowanie - i w sam raz hybryde nabije.

    A jak nie nabije ... trudno, dzis pojezdzisz na beznynie.

    > O tym.

    > Ale mój kranik kapie 6l/h.
    > Więc tankuję całość, albo wcale.

    > Skoro, mogę od razu po 60 to nie.

    Ale 2 jest pod nosem, po 60 trzeba pojechac :-)

    J.

  • 219. Data: 2021-01-08 15:45:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2021 14:58:04 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Możesz sobie zrobić słupek pod blokiem, swój własny.
    > I nikomu nic do tego.
    > Ludzie tak właśnie sobie radzą w przypadku gdy konstruktor budynku nie
    > przewidział

    Shrek moze napisze jak to latwo w praktyce.
    Wietrze setki problemow.

    Zaczac by trzeba od rezerwacji miesca parkingowego, i tu moze byc
    pierwszy opor ... no chyba, ze juz przydzielone.

    Poza tym po co slupek przed blokiem, jesli masz miejsce w podziemnym
    garazu? No - sciane przewiercic i kabel samemu doprowadzic :-)

    J.

  • 220. Data: 2021-01-08 16:01:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, January 8, 2021, 1:30:32 PM, you wrote:

    [...]

    > Ale i tak za duzą.
    > Masz w mieszkaniu np kuchenke 10kW (tzn 7+piekarnik),

    Są płyty 10-11 kW (3x16A)

    > z pojedynczego gniazdka mozesz pociagnac 2-3kW ... ale skoro masz 3
    > fazy, to czemu w garazu tez nie 3f .. a Shrek normy cytowal, i na
    > mieszkanie wychodzi np srednio 1kW.

    Średnio. Ale szczytowo u mnie jest to 13.5 kW z tylko jednego
    podgrzewacza.

    > Jak sie wszyscy zelektryfikuja, to nie starczy nawet na 2kW na
    > samochod :-)

    Znaczy liczysz, że średnio każdy samochód będzie przejeżdżał 100 km?

    > Nie calkiem musi sie ladowac do pelna.
    > Wracasz dluzszego wyjazdu ... to pewnie na drugi dzien juz nie
    > planujesz dlugiego wyjazdu.
    > Ma wystarczyc do pracy i z powrotem. Do pelna sie moze doladowac w
    > kolejne noce. I w zasadzie w popoludnia moglby sie ladowac, ale wtedy
    > wlaczasz swoja 7kW kuchenke :-)

    Albo masz ochotę na kąpiel. Kuchenka to zły przykład - rzadko jest
    eksploatowana z pełną mocą.

    --
    Best regards,
    RoMan