  • 181. Data: 2021-01-07 18:29:21
    Temat: Re: samochód kowalskiego dacia ceny 2021 euro6dFinal
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Jan 2021 15:00:04 +0100, Shrek napisał(a):

    > Tak naprawdę to akurat jest do ogarnięcia. Ładowarki prąd muszą
    > regulować, więc podstawa jest. Teraz "tylko":
    >
    > 1 - Ustalić standard komunikacji między nimi a systemem nadrzędnym
    > powiązanym z zabezpieczeniami budynkowymi - weźmie się któryś ze
    > standardów przemysłowych.

    Zaczyna sie problem z moca OZE, wiec moze powstac standard
    energetyczny.

    > 2 - Ustalić, że ładowarka samochodu ma się tego co jej gada system
    > nadrzędny słuchać, a nie że samochody apple są premium i nie po to sobie
    > ktoś kupił, żeby teraz nie naładować, bo plebs musi, jakby kurwa nie
    > mógł w dzień ładować, tylko akurat w nocy.

    Lub jakis sterownik w budynku - sie nie dogada, to mu sie prad wylaczy
    przy przeciazeniu :-)

    > 3 - Ustalić, ze każy budynek ma sobie taki system nadrzedny,
    > certyfikowany i obowiazkowy zakupić.

    A to akurat najprostsze - jest rozporzadzenie o budynkach ?
    Dopisze sie.
    Albo ennergetycy dopisza w wymogach podlaczenia.

    > 4 - ustalić, że każdy z tych systemów ma w razie czego słuchać operatora
    > systemu energetycznego, który może powiedzieć "chuja nie ma dziś
    > ładowania" jutro jedziecie taksówką,a nie czekaj... wszyscy się nie
    > zmieszczą, a poza tym taksówki też mogą po 30 km dziennie;)

    To i tak nam grozi.
    W wersji ambitniejszej - samochod lub ladowarka sie polaczy z gielda
    energii i sprobuje naladowac przy tanim pradzie.
    Tylko jeszcze jak nie przekroczyc limitu budynku :-)

    > 5 - Zmusić wszystkich, żeby się do tego dostosowali i zapewnić dla tego
    > finansowanie.

    Zmusic w miare prosto - zabezpieczenie wam wywalilo, cena za naprawe z
    dojazdem 300 zl :-)

    A jeszcze mozna najprosciej - w garazu zbiorowym male gniazdka po
    2-3kW, i pare szybkich ladowarek, jak sie komus spieszy ...

    J.

  • 182. Data: 2021-01-07 18:36:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Jan 2021 14:48:12 +0100, Shrek napisał(a):

    > No to dajesz i instalujesz sobie gniazdko w spódzielni lub wspólnocie.
    > Dajesz:P I pamiętaj, że tylko 6A:P

    Moze 10A, moze 3*6A ... przez 8h troche km zasiegu przybedzie ..

    > Ale od czasu gdy wymyślono termin "końca ropy"... ropy przybywa:P

    Nie na dlugo :-(

    > Z powodu końca ropy? Raczej nie, do tego czasu wymyślimy coś nowego i
    > nasze prawnuki będą się z tego śmiały tak jak my z kryzysu
    > paszowo-gównianego" w londynie.

    Oby.

    > Tak naprawdę to sądzę, że większym
    > problemem niż energia będzie, że ropy używa się w przemyśle jako surowca
    > "chemicznego".

    Tez. Nie ma olejow, nie ma plastikow.

    > No już mają;)

    Naprawde ?

    > Zawsze można wrócić do atomówek, jak fuzja nie wypali (w sensie reaktor
    > za mocno wypali) ;) Paliwa na jakiś czas starczy.

    Uranu nie na dlugo.

    A reaktor fuzyjny ... no, mamy jeden dostepny, tylko odbierac energie
    ..

    > A potem... Potem to
    > tak jkaby ludzie w średniowieczu zastanawiali się jak my sobie poradzimy
    > jak już wszystkie lasy spalimy.

    Bardzo zasadne pytanie.

    J.

  • 183. Data: 2021-01-07 19:53:07
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-01-2021 o 18:17, J.F. pisze:

    > To znaczy jak - mozna ustawic "laduj od 22", podlaczyc do gniazdka i
    > pojsc sobie do mieszkania ?

    Dokładnie tak.
    Względnie "naładuj na 6" - tak ma na przykład Leaf I.

    > A mozna ustawic "rozloz ladowanie na godziny 22-6

    W niektórych tak.
    Ale to już nie we wszystkich.

    >rowna mocą" ?

    A co to znaczy?

  • 184. Data: 2021-01-07 20:24:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 18:29, J.F. pisze:

    > Zaczyna sie problem z moca OZE, wiec moze powstac standard
    > energetyczny.

    Obstawiałbym CANa. Standard w samochodach na całym świecie więc nijako
    sam się "zgłasza".

    > Lub jakis sterownik w budynku - sie nie dogada, to mu sie prad wylaczy
    > przy przeciazeniu :-)

    No przecież piszę - w każdym budynku system nadrzędny pilnujący, żeby
    mocy nie przekroczyć. I nie na zasadzie, że jak przekroczy to
    zabezpieczenie główne wywala, a taki inteligentny. Jak można do pozwala
    na więcej poszczególnym ładowarkom, jak trzeba to wszystkie ogranicza.

    > A to akurat najprostsze - jest rozporzadzenie o budynkach ?
    > Dopisze sie.
    > Albo ennergetycy dopisza w wymogach podlaczenia.

    Zaraz - na razie to nie ma takiego standardowego rozwiązania. I raczej
    nie będzie w najbliższym czasie.

    > Zmusic w miare prosto - zabezpieczenie wam wywalilo, cena za naprawe z
    > dojazdem 300 zl :-)

    Nie. O wiele prościej i taniej jest powiedzieć, że nie ma żadnych
    gniazdek w garażach. Po co wam nowe - wystarczy grupy poczytać i tam
    jest napisane, że każdy już ma. Na chuj obywatelowi dwa gniazdka, skoro
    jedno już obywatel posiada?

    > A jeszcze mozna najprosciej - w garazu zbiorowym male gniazdka po
    > 2-3kW, i pare szybkich ladowarek, jak sie komus spieszy ...

    Już liczyliśmy - nie 2-3 tylko 1kW. I na te szybkie już nie ma czym
    obskoczyć.

    --
    Shrek

  • 185. Data: 2021-01-07 20:35:44
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 18:36, J.F. pisze:

    > Moze 10A, moze 3*6A ... przez 8h troche km zasiegu przybedzie ..

    Żadene 10A, żadne 3x6A. Liczyliśmy - wystarcza po 1 kW ma łba. 6A to i
    tak za dużo:P

    > Nie na dlugo :-(

    Bo ja wiem czy nie na długo. Skoro przybywa dostępnej ropy "od zawsze",
    to znaczy, że każda poprzednia prognoza natemat jej końca się nie
    sprawdziła. Czemu ta miałby być prawdziwa - BTW - na ile teraz mamy?

    > Tez. Nie ma olejow, nie ma plastikow.

    Baaa. Coś mi się obiło, że część farmacji na ropie stoi.

    > Naprawde ?

    No podobno...Inaczej to w ogóle by bez sensu było.

    > Uranu nie na dlugo.

    Będzie jak z ropą - znajdą więcej. No i wszystko wskazuje na to że
    opłacało się trzymać odpady "tymczasowo" zamiast je utylizować
    "permanentnie", bo jeszcze będzie z nich zacne paliwo.

    > A reaktor fuzyjny ... no, mamy jeden dostepny, tylko odbierac energie
    > ..

    No przecież piszę, że aż za dużo energii ze słonca dostajemy;)

    > Bardzo zasadne pytanie.

    No i odpowiedz jest "a ile byś musiał w kominku palić, żeby cały las
    spalić";)

    --
    Shrek

  • 186. Data: 2021-01-07 21:33:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Jan 2021 20:24:56 +0100, Shrek napisał(a):

    > Obstawiałbym CANa. Standard w samochodach na całym świecie więc nijako
    > sam się "zgłasza".

    Tu jest potrzebne cos o kilometrach zasiegu, i nie dla samochodow,
    wiec moze byc nowy standard.

> [...]
    > zabezpieczenie główne wywala, a taki inteligentny. Jak można do pozwala
    > na więcej poszczególnym ładowarkom, jak trzeba to wszystkie ogranicza.

    No, a jak sie jakis samochod nie slucha, to odlaczyc go ...
    automatycznie :-)

    > Zaraz - na razie to nie ma takiego standardowego rozwiązania. I raczej
    > nie będzie w najbliższym czasie.

    Powstanie, to sie szybko dopisze.

    Poza tym spojrz na samochody - cos broni regulatorom zaostrzac normy
    emisji ?

    >>> 5 - Zmusić wszystkich, żeby się do tego dostosowali i zapewnić dla tego

    > Nie. O wiele prościej i taniej jest powiedzieć, że nie ma żadnych
    > gniazdek w garażach.

    Owszem, ale z drugiej strony sa jednak ci obywatele.
    Jak bardzo beda chcieli ... to sie powie, ze w warszawie juz jeden
    budynek splonal od takiego gniazdka :-)

    > Już liczyliśmy - nie 2-3 tylko 1kW. I na te szybkie już nie ma czym
    > obskoczyć.

    Ech, a w kazdym mieszkaniu kuchnia o mocy ~7kW ... ale na razie nie
    wywala, dobre normy :-)

    J.

  • 187. Data: 2021-01-07 22:11:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Jan 2021 20:35:44 +0100, Shrek napisał(a):

    > Żadene 10A, żadne 3x6A. Liczyliśmy - wystarcza po 1 kW ma łba. 6A to i
    > tak za dużo:P

    Ja bym tam zaryzykowal troche wiecej, wszak nie wszyscy beda ladowac
    na maksa.

    Ale masz racje - 6A, albo jakies sprytne zabezpieczenia ...

    > Bo ja wiem czy nie na długo. Skoro przybywa dostępnej ropy "od zawsze",
    > to znaczy, że każda poprzednia prognoza natemat jej końca się nie
    > sprawdziła. Czemu ta miałby być prawdziwa - BTW - na ile teraz mamy?

    Nie wiem - ale nieograniczonych zasobow na pewno nie ma, miliony lat
    produkcji wypalamy w setke, a jeszcze masz ten "oil peak".

    > Baaa. Coś mi się obiło, że część farmacji na ropie stoi.

    Ich ilosci to sobie jakos poradza.

    > No podobno...Inaczej to w ogóle by bez sensu było.

    Nie wiem czy ktos to liczy - cena uwzglednia, a przeciez bez doplaty
    bylo drogo ..

    > Będzie jak z ropą - znajdą więcej.

    Owszem, ale to dosc rzadki mineral.

    > No przecież piszę, że aż za dużo energii ze słonca dostajemy;)

    I sprawdzone sposoby uzycia mamy - owies, konie :-)

    J.

  • 188. Data: 2021-01-07 22:14:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 21:33, J.F. pisze:

    > Tu jest potrzebne cos o kilometrach zasiegu, i nie dla samochodow,
    > wiec moze byc nowy standard.

    To z drugiej da się ethernet. Niby nie przemysłowy, ale działa dobrze, a
    w razie utraty komunikacji i tak jakieś ustawienia fail safe muszą być
    wgrane.

    > No, a jak sie jakis samochod nie slucha, to odlaczyc go ...
    > automatycznie :-)

    No to będzie o wiele drożej...

    > Powstanie, to sie szybko dopisze.

    Zaraz po wspólnym złączu:P Przypominam, ze UE nie poradziła sobie z
    ładowarkami... do telefonów:P

    > Poza tym spojrz na samochody - cos broni regulatorom zaostrzac normy
    > emisji ?

    A co to ma wspólnego z tematem?

    > Owszem, ale z drugiej strony sa jednak ci obywatele.
    > Jak bardzo beda chcieli ...

    No właśnie nie bardzo chcą. A nawet jak ktoś gdzieś chce, to musi chcieć
    50%+.

    > Ech, a w kazdym mieszkaniu kuchnia o mocy ~7kW ... ale na razie nie
    > wywala, dobre normy :-)

    JF. Liczyliśmy - kj - współczynnik jednoczesności. Na jedno mieszkanie
    zakładając, że wszyscy na raz możesz pociągnąć 1kW z kawałkiem. Pod
    warunkiem że w jednym budynku. Bo jak w całej dzielnicy, to są kajoty
    miedzy budynkami również;)

    Jakb wszyscy odpalili na raz wszystkie cztery palniki to możesz od razu
    zakład wzywac na wymianę bezpieczników głównych;) Nie chodzi o normy, a
    o bezpieczniki według tych norm liczone. Mają one konkretne wartości. I
    tak, można je przekroczyć - patrz charakterystyki czasowe, ale nie o
    tyle i nie na tak dłuho, żeby miało to zastosowanie w naszej dyskucji.
    Bezpiecznik jak sama nazwa wskazuje jest rodzaju meskiego i wywala przy
    określonej wartości prądu;)

    --
    Shrek

  • 189. Data: 2021-01-07 22:20:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 22:11, J.F. pisze:

    > Ja bym tam zaryzykowal troche wiecej, wszak nie wszyscy beda ladowac
    > na maksa.

    Ty tak. Zarządca nie:P

    > Nie wiem

    No to wygóglaj:P

    > Nie wiem czy ktos to liczy - cena uwzglednia, a przeciez bez doplaty
    > bylo drogo ..

    I to zdanie pokazuje bezsensowność całego podejścia. Ale masz rację -
    jeszcze niedawno panele się nie zwracały energetycznie. Więc właściwszym
    słowem niż elektrownie słoneczne byłoby akumulatory słoneczne;)

    > Owszem, ale to dosc rzadki mineral.

    Ale mało trzeba.

    > I sprawdzone sposoby uzycia mamy - owies, konie :-)

    Tylko to gówno w londynie;)

    --
    Shrek

  • 190. Data: 2021-01-07 22:36:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Jan 2021 19:53:07 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Dokładnie tak.
    > Względnie "naładuj na 6" - tak ma na przykład Leaf I.

    I co on wtedy - obliczy sobie, ze trzeba wlaczyc o 2:15, aby skonczy o
    6:00, czy dobierze moc ladowania ?

    > W niektórych tak.
    > Ale to już nie we wszystkich.

    > A co to znaczy?

    ze tak dobierze moc, aby sie naladowac akurat w zadany czas, a nie
    tak, ze wszyskie samochody w garazu sie wlacza o 22:00 na pelna
    dostepna moc i wywala bezpiecznik na przylaczu :-)

    J.