  • 121. Data: 2021-01-02 17:21:28
    Temat: Re: samochód kowalskiego dacia ceny 2021 euro6dFinal
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.01.2021 o 14:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Rozumiem, ze fotoogniwa podpadaja pod cykl dzien-noc.
    > Ale wiatraki?

    W nocy słabiej wieje.

    https://elektrownie-tanio.net/img/energia_wiatru2.gi

    Shrek

  • 122. Data: 2021-01-02 17:22:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 16:27:30 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Nie wiem co i jak liczyliście więc to żaden argument. Radek powiedział
    > że przejście ze spalinowych na elektryki będzie wymagać znacznej
    > rozbudowy systemu energetycznego a przynajmniej tak go zrozumiałem. Więc
    > policzyłem że zużycie energii kraju wielkości Polski przez tą zmianę
    > wzrośnie o wartość jaką generuje typowa elektrownia zawodowa. To chyba
    > nie jest znaczna rozbudowa, nie?

    Zaraz zaraz - napisales, ze cala trakcja zuzywa tyle, co jedna duza
    elektrownia. W kraju, gdzie na prad jezdza tylko pociagi, to zaden
    argument.

    No chyba, ze miales na mysli "gdyby caly transport przestawic na
    pociagi i tramwaje, to by trzeba jednej dodatkowej elektrowni".

    J.

  • 123. Data: 2021-01-02 17:29:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 02 Jan 2021 13:59:44 GMT, Budzik napisał(a):
    > Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...
    >
    > Rozumiem, ze fotoogniwa podpadaja pod cykl dzien-noc.
    > Ale wiatraki?

    Jak sloneczko przestaje grzac, to zanika aktywnosc termiczna w
    powietrzu.
    Zobacz chocby skoki narciarskie - dawniej na "Welikance" musieli sie
    wyrobic do 12:00, teraz ma sztuczne oswietlenie.

    Oczywiscie zdarza sie, ze w nocy huragan dachy zrywa ... ale to nie
    codziennie.

    J.

  • 124. Data: 2021-01-02 17:39:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie wiem co i jak liczyliście więc to żaden argument. Radek powiedział
    > że przejście ze spalinowych na elektryki będzie wymagać znacznej
    > rozbudowy systemu energetycznego a przynajmniej tak go zrozumiałem.

    Bo generalnie... będzie. Teoretycznie dałoby się po nocy ładować 6A
    gniazdkiem, gdyby wszyscy ładowali tylko po nocy i tylko po 6A. No i
    każdy miał sześcioamperowe gniazdko;)

    > Więc
    > policzyłem że zużycie energii kraju wielkości Polski przez tą zmianę
    > wzrośnie o wartość jaką generuje typowa elektrownia zawodowa. To chyba
    > nie jest znaczna rozbudowa, nie?

    To źle policzyłeś:

    Powiedzmy 10 milionów samochodów (cepik mówi 20 ale myślę, że 10 będzie
    bliżej prawdy). 15kkm rocznie - 40 z hakiem dziennie. 20kWh na 100. 8kWh
    dziennie. Ładujesz przez nockę powiedzmy 1kW na samochód. 1kW*10M=10GW.

    To trochę więcej niż typowa elektrowna zawodowa. To nieco mniej niż
    wielkość połowy krajowego systemu energetycznego:P Mówiąc wprost to
    mniej więcej trzy czarnobyle (jeden miał w teorii 4000kW).

    --
    Shrek

  • 125. Data: 2021-01-02 17:50:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 14:53:35 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Pewnie mniej niż do produkcji rafinerii, ropociągu czy tankowca...

    Na jeden mniej, ale w skali kraju nam trzeba pewnie ze 20 tys, a EV to
    i 50 tys.

    Biorac pod uwage, ze kazdy na 100m rurze ... no, raptem 2-5 tys km,
    mogloby chyba z ropociagami konkurowac ...

    > Jasne, bo spaliniak wraz ze swoim otoczeniem do produkcji paliw i
    > tankowania wytrzymuje minimum pół wieku....

    Mi tylko chodzi o to, ze to zadna energia odnawialna, jak sie okaze,
    ze wyprodukowanej energii nie starczy na odnowienie zdolnosci
    produkcyjnych.

    No ale paliwa kopalne tez sie skoncza.

    Czas inwestowac w lasy i stadniny :-)
    No i w czolgi :-(

    J.

  • 126. Data: 2021-01-02 18:02:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 17:22:08 +0100, J.F. napisał(a):

    > Zaraz zaraz - napisales, ze cala trakcja zuzywa tyle, co jedna duza
    > elektrownia. W kraju, gdzie na prad jezdza tylko pociagi, to zaden
    > argument.

    Chłopie, trakcja to też samochody.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 127. Data: 2021-01-02 18:07:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 17:39:47 +0100, Shrek napisał(a):

> [...]
    > wielkość połowy krajowego systemu energetycznego:P Mówiąc wprost to
    > mniej więcej trzy czarnobyle (jeden miał w teorii 4000kW).

    Ja liczyłem tak: 10 milionów samochodów, każdy robi 100 km na dobę. Przy
    zużyciu paliwa 10kg/100 km to jest 10 tys. ton na dobę. Elektrownia
    Bełchatów zużywa 20 tys. ton węgla na dobę a jest duuża. No więc mi
    wyszła połowa Bełchatowa. To jednak sporo mniej niż połowa systemu
    energetycznego :)
    Będziemy szukać kto zrobił więcej błędów? :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 128. Data: 2021-01-02 18:16:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ja liczyłem tak: 10 milionów samochodów, każdy robi 100 km na dobę.

    To wyjdzie więcej. Ja liczyłem 10 milionów i 40 km na dobę. I 20kWh na
    100km.

> [...]
    > energetycznego :)
    > Będziemy szukać kto zrobił więcej błędów? :)

    Szukaj. Skąd masz to 10kg wegla na 100km?

    --
    Shrek

  • 129. Data: 2021-01-02 18:44:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 18:16:50 +0100, Shrek napisał(a):

    > Szukaj.
    Nie chce mi się :)
    >Skąd masz to 10kg wegla na 100km?
    Uproszczenie. Założyłem że wartość opałowa węgla jest taka sama jak
    benzyny w przeliczeniu na kg. Oczywiście nie jest ale błąd rzędu nie
    przekroczy.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 130. Data: 2021-01-02 19:50:42
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 02-01-2021 o 17:50, J.F. pisze:

    > Na jeden mniej, ale w skali kraju nam trzeba pewnie ze 20 tys, a EV to
    > i 50 tys.

    I dasz głowę, że budowa lub serwisowanie choćby jednej rafinerii zeżre
    mniej?

    > Mi tylko chodzi o to, ze to zadna energia odnawialna, jak sie okaze,
    > ze wyprodukowanej energii nie starczy na odnowienie zdolnosci
    > produkcyjnych.

    Ale w tym samym czasie odnawwialność przemysły paliwowego będzie wynosić 0%.
    Więc zawsze będzie mniejsza.