  • Data: 2009-04-11 03:16:28
    Temat: rozmywajacy sie Ksiezyc
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    Ave!

    Wczoraj wyszedłem sobie przed dom popstrykać dość wysoko stojący Księżyc.

    Sprzęt: sowiecki zwierciadlak 1000mm + sowiecki telekonwerter 2x + EOS40D.

    "Żyleta" nie wychodziła, ale nawet całkiem całkiem jak na ręczne
    ustawianie ostrości na męcząco ciemnym obrazie przy obrazie drzącym przy
    każdym dotknięciu obiektywu (a'propos - są jakieś gotowe patenty na
    elektryczne sterowanie ostrością takiego obiektywu? nie chodzi mi o
    autofocus, tylko żeby zdalnie kabelkiem regulować ostrość, co chyba
    powinno uniknąć największych wstrząsów ;) )

    Dzisiaj robiłem zdjęcia dość niskiego Księżyca przez otwarte okno.

    Rezultat: mydło zawsze i wszędzie. Ki diabeł? Kręcę, poprawiam, ustawiam
    - ciągle rozmyte tak, że nawet bez powiększania (tj. przy zoomie
    klatka=ekran, a nie pixel=pixel) nie da się na to patrzeć. Czy
    przypadkiem nie będą wchodziły w grę jakieś czary-mary z falowaniem
    powietrza (ciepły pokój - zimna noc za oknem) czy większa grubością
    atmosfery do przejścia przy Księżycu niżej nad horyzontem? Bo jeśli
    chodzi o różnice prędkości kątowej to chyba nie powinny być aż takie -
    zresztą próbowałem i przy krótszych czasach naświetlania i wyższej czułości.

    Swoją szosą ma ktoś jakiś patent na precyzyjne ustawianie na ostro przy
    ciemnym obiektywie? Alternatywne matówki albo cuś...

    Ewentualnie może pobawić się w projekcję autofokalną? Bo po przykręceniu
    okularu zamiast aparatu jasność mam na oko sporo większą i ostrość
    wychodzi "żyleta" (choćby dlatego, że - pomijając jasność - mogę
    precyzyjnie regulować leciutko chodzącym pokrętłem okularu)... A potem
    to już tylko kwestia ustawienia ostrości aparatu na obraz pozorny -
    ciekawe czy automat sobie poradzi ;)