  • 11. Data: 2010-01-12 22:57:01
    Temat: Re: raport automatyczny gru-09
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Ale wyniki mnie bardzo dziwia. Tak bardzo ze az powatpiewam w
    > rzetelnosc. Przy tym nasyceniu komorkami jeszcze ktos korzysta z budki
    > poza funkcja parkingowa :-)
    > 3.3 raza w miesiacu ? Ja nie korzystam, rodzina nie korzysta, znajmi
    > nie korzystaja .. to kto korzysta dwa razy dziennie :-)
    > Niepelnosprawnym latwiej sie przespacerowac do automatu niz
    > pelnosprawnym ?
    >
    > A nie, przepraszam - to srednia w grupie korzystajacych.
    > Korzystajacych jest 8% wsrod sprawnych :-)

    Moje luźne wnioski.

    Jak wynika z powyższego, na 100 osób dorosłych przypada miesięcznie 26,4
    rozmowy z automatu. Gdyby uwzględnić małolatów, którzy teoretycznie ze
    względu na wzrost i umiejętności byliby w stanie zadzwonić z automatu,
    ta liczba pewnie byłaby jeszcze niższa.
    Ponieważ AFAIK wg obecnego stanu prawnego 1 automat powinien przypadać
    (no i chyba circabout przypada) na 950 osób (w dowolnym wieku) więc
    oszacowanie górne to 250,8 rozmowy na automat miesięczne czyli nieco
    ponad 8 dziennie. Ciekawe jak powyższe ma się do billingów &tp.

    > Niepelnosprawny korzysta 2.2 raza miesiecznie, o ile nie jest wsrod
    > tych 80% ktory nie korzysta wcale :-)
    >
    > No to ciekaw jestem rzeczywistej wielkosci probki .. 2000 osob
    > badanych, z czego 160 moze cos powiedziec :-)
    >
    > Ciekawe jaki wplyw mialy np telefony w szpitalach.

    Dlaczego ten wpływ jest istotny - odsetek nieukomórkowionych chorych
    jest znacznie wyższy od odsetka dla ogółu populacji?

    > Dlaczego pominieto mlodziez ponizej 18 lat w badaniu ?

    Bo zabiliby śmiechem pytających :-P?

    > Duzo liczb, niektore trudno sobie uzmyslowic na co odpowiadaja ... tak
    > sie marnuje nasze pieniadze - ciekawe ile kosztowalo badanie :-(
    >
    > A nie wystarczylo zaczac od ilosci sprzedanych kart TP do automatow ?

    Sprzedane karty przekładają się na przychody TP z tytułu sprzedaży kart,
    ale nie na faktyczne wykorzystanie. Ile z nich jest kupowanych na
    wsiakoj pożarnyj słuczaj (taka przenośnia, skoro 998 i tak jest za darmo
    :-)) a potem ekspiruje niewykorzystane.

    Poza tym, domniemywam, że w niektórych lokalizacjach znaczna część ruchu
    może być generowana przez numery dostępowe 800 do zdrapek typu
    telebzdecik. Jeżeli ten ruch jest generowany przez cudzoziemców, to
    raczej się nie załapali na reprezentatywną próbę ;-).

    Podsumowując, IMHO jedyna nadzieja dla automatów to postawić na każdym
    hotspota i za impulsa sprzedawać solidną porcyjkę MB w nie za krótkim
    czasie :-)

    Przemek

  • 12. Data: 2010-01-12 23:29:29
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010 23:57:01 +0100, Przemysław Kowalik wrote:

    >Dlaczego ten wpływ jest istotny - odsetek nieukomórkowionych chorych
    >jest znacznie wyższy od odsetka dla ogółu populacji?

    Moze byc i wyzszy, jesli np sa tam przewaznie ludzi starsi.

    Ale raczej mi chodzi o to ze warunki sprzyjaja uzyciu - pogadac jest
    chec lub potrzeba, telefon domowy zostal w domu, automat na korytarzu
    czeka.
    Zupelnie inna sytuacja niz mialbym wychodzic z domu do automatu zeby
    zadzwonic, czy gonic na drugi koniec wsi :-) Zreszta kto by tak mial
    ten pewnie juz dawno komorke kupil.

    >Bo zabiliby śmiechem pytających :-P?

    Hm, a na wakacjach nie dzwonia ?

> [...]
    >ale nie na faktyczne wykorzystanie. Ile z nich jest kupowanych na
    >wsiakoj pożarnyj słuczaj (taka przenośnia, skoro 998 i tak jest za darmo

    Zawsze to jakis punkt wyjscia, a przeciez z danych TP mozna wyciagnac
    znacznie wiecej informacji.

    >Poza tym, domniemywam, że w niektórych lokalizacjach znaczna część ruchu
    >może być generowana przez numery dostępowe 800 do zdrapek typu
    >telebzdecik.

    Tym bardziej od danych operatora nalezalo zaczac.

    No chyba ze TP cos twierdzil, trzeba bylo zweryfikowac.

    >Podsumowując, IMHO jedyna nadzieja dla automatów to postawić na każdym
    >hotspota i za impulsa sprzedawać solidną porcyjkę MB w nie za krótkim
    >czasie :-)

    Ale potem zgubisz komorke i nawet nie bedziesz mogl zadzwonic ze
    zgubiles :-)

    J.

  • 13. Data: 2010-01-13 07:36:12
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Michal Jankowski napisał:

    > ... i 20% wsrod niepelnosprawnych.
    >
    > Przeciez to musza byc brednie najczystszej wody, kogo oni pytali i o
    > co?

    Mnie zastanawia jaką niepełnosprawność "reprezentowali" ankietowani?
    Biorąc pod uwagę, że automaty dla niepełnosprawnych różnią się od
    zwykłych jedynie mniejszą wysokością od gleby (chyba, że czegoś nie
    wiem) to "targetem" są niepełnosprawni na wózkach inwalidzkich i żadni inni.

    > O "PAS"? To ja z góry mogę powiedzieć, że 63.2% sprawnych i 91.28%
    > niepełnosprawnych nie zrozumiało pytania.

    Jeżeli zapytali skrótem o korzystanie z PASów, to 100% mogłoby zrozumieć
    to jako pasy bezpieczeństwa w samochodzie względnie pasy typu "zebra" na
    przejściu dla pieszych ;-).

    Przemek

  • 14. Data: 2010-01-13 07:55:50
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Moze byc i wyzszy, jesli np sa tam przewaznie ludzi starsi.
    o chyba, że tak, ale w sumie nie tylko. Niespełna 3 lata temu, gdy
    urodziło się moje dziecko, zaobserwowałem spore użycie automatu na
    położniczym :-).

    > Ale raczej mi chodzi o to ze warunki sprzyjaja uzyciu - pogadac jest
    > chec lub potrzeba, telefon domowy zostal w domu, automat na
    > korytarzu czeka.

    Bywają bardziej skomplikowane przypadki :-). Moja teściowa, która
    spędziła w szpitalu ok 1,5 roku temu 2 tygodnie, dostała do dzwonienia
    komórkę (naładowaną kasą na jakieś 4 godziny rozmów) z zaprogramowanymi
    najważniejszymi numerami i łopatologicznym opisem jak dzwonić. I co?
    Tylko odbierała (aktywną klapką), a żeby zadzwonić, dreptała do automatu
    (i to mimo faktu, że jej choroba była związana z problemami z chodzeniem).
    Nie wiem, czy jest sporo osób takich jak ona tzn. przejawiających
    skrajną technofobię, ale wydaje się, że automaty lub coś w rodzaju jest
    im jednak potrzebne... Pytanie czy to jest target na tyle istotny, żeby
    opłacało się utrzymywać dlań całą infrastrukturę?

    > Hm, a na wakacjach nie dzwonia ?

    Chyba tylko w przypadku, gdy rodzice obawiają się, że komórka dziecka
    zostanie skradziona/zgubiona i dlatego dziecko ma ganiać do automatu. Ja
    sam, choć jestem stary grzyb (przynajmniej z punktu widzenia małolatów)
    do 2004 zasadniczo też sporo dzwoniłem na wakacjach z automatów :-).

    > Zawsze to jakis punkt wyjscia, a przeciez z danych TP mozna
    > wyciagnac znacznie wiecej informacji.

    > Tym bardziej od danych operatora nalezalo zaczac.

    Ale IMHO jednak od danych bilingowych, a nie od sprzedaży kart.

    > No chyba ze TP cos twierdzil, trzeba bylo zweryfikowac.

    > Ale potem zgubisz komorke i nawet nie bedziesz mogl zadzwonic ze
    > zgubiles :-)

    Nie będę mógł bo i tak nie będę miał karty, żeby zadzwonić :-).

    Przemek

  • 15. Data: 2010-01-13 08:42:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Przemysław Kowalik <p...@A...pl> writes:

    > Jeżeli zapytali skrótem o korzystanie z PASów, to 100% mogłoby
    > zrozumieć to jako pasy bezpieczeństwa w samochodzie względnie pasy
    > typu "zebra" na przejściu dla pieszych ;-).

    Jeżeli pytali o "publiczny aparat samoinkasujący" to zmieniam szacunki
    na 52% i 85%. Tego sformułowania też nikt normalny nie zna.

    MJ

  • 16. Data: 2010-01-13 14:42:04
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    > Jeżeli pytali o "publiczny aparat samoinkasujący" to zmieniam szacunki
    > na 52% i 85%. Tego sformułowania też nikt normalny nie zna.

    OT - to mi przypomina, jak kiedyś przeczytałem w wywiadzie z jakąś panią
    seksuolog, że w badaniach ankietowych na grupie poborowych stwierdziła
    ona znikomą aktywność w temacie. Powodem było używanie medycznego
    słownictwa - gdy zaczęła pytać "po ludzku" wyniki od razy "skoczyły" :-).

    Przemek

  • 17. Data: 2010-01-13 20:05:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 13 Jan 2010 08:36:12 +0100, Przemysław Kowalik wrote:
    >Mnie zastanawia jaką niepełnosprawność "reprezentowali" ankietowani?

    W pelej wersji sa te dane - polowa ma uposledzenie ruchu, ale sa tez
    rece, sluch i inne.

    >Biorąc pod uwagę, że automaty dla niepełnosprawnych różnią się od
    >zwykłych jedynie mniejszą wysokością od gleby (chyba, że czegoś nie
    >wiem) to "targetem" są niepełnosprawni na wózkach inwalidzkich i żadni inni.

    No i wlasnie to mi sie troche kloci .. inwalida na wozku, ktory jedzie
    hen daleko do automatu zadzwonic ? Nie lepiej komorka ?

    J.

  • 18. Data: 2010-01-13 22:18:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 13 Jan 2010 08:55:50 +0100, Przemysław Kowalik wrote:

    >No chyba, że tak, ale w sumie nie tylko. Niespełna 3 lata temu, gdy
    >urodziło się moje dziecko, zaobserwowałem spore użycie automatu na
    >położniczym :-).

    Na jedno wychodzi - w szpitalu.
    Taki tydzien moze wyrobic roczna statystyke :-)

    Swoja droga ostatnio bylem na jednym oddziale .. hm, nie zauwazylem.
    Czyzby juz jednak prawie wszyscy mieli komorki ?

    >Nie wiem, czy jest sporo osób takich jak ona tzn. przejawiających
    >skrajną technofobię, ale wydaje się, że automaty lub coś w rodzaju jest
    >im jednak potrzebne...

    Komorki z tarcza :-)

> [...]
    >sam, choć jestem stary grzyb (przynajmniej z punktu widzenia małolatów)
    >do 2004 zasadniczo też sporo dzwoniłem na wakacjach z automatów :-).

    no wlasnie cos mi sie wydawalo ze widzialem uzywane automaty dawniej w
    takich miejscach. Ale wtedy chyba miedzymiastowa byla tansza niz
    komorki.

    J.

  • 19. Data: 2010-01-15 08:28:13
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Na jedno wychodzi - w szpitalu. Taki tydzien moze wyrobic roczna
    > statystyke :-)

    Racja! A jeśli próba była naprawdę reprezentatywna, to powinni wziąć do
    niej i takich, co poleżeli w szpitalu i wyszli żywi ;-).

    > Swoja droga ostatnio bylem na jednym oddziale .. hm, nie zauwazylem.
    > Czyzby juz jednak prawie wszyscy mieli komorki ?

    > Komorki z tarcza :-)

    ROTFL. Ale poważniej - jak się domyślasz, to nie chodzi o tarczę, bo
    końcu automaty obecnie też tarcz nie mają (a moja teściowa ma w domu też
    telefon z przyciskami). IMHO dla niektórych z komórkami problemem jest
    inny sposób dzwonienia - nie ma podniesienia/odłożenia słuchawki na
    widły, tylko trzeba naciskać jakieś dziwne przyciski po wybraniu numeru,
    czy żeby odebrać albo zakończyć rozmowę.

    > no wlasnie cos mi sie wydawalo ze widzialem uzywane automaty dawniej
    > w takich miejscach. Ale wtedy chyba miedzymiastowa byla tansza niz
    > komorki.

    Nie pamiętam, czy w 2004 stawki połączeń z automatów były takie jak
    obecnie, ale podejrzewam, że tak.
    No więc mamy (w zależności od nominału karty)
    1) lokalne/strefowe 15 imp. - 0,27, 30 imp. - 0,22, 60 imp. - 0,18
    2) międzystrefowe 15 imp. - 0,73, 30 imp. - 0,61, 60 imp. - 0,49
    3) komórkowe 15 imp. - 1,93, 30 imp. - 1,60, 60 imp. - 1,28
    Ponieważ dzieci na wakacjach są zasadniczo najbardziej zainteresowane
    punktami 2 i 3, więc zobaczmy co się działo w porównaniu z komórkami.

    W 2004 przyszła Heyah i zaczęło się taktowanie sekundowe oraz stawki <1
    PLN/min krajowe, ale AFAIR latem 2004 jeszcze chyba TT i S+ się nie
    całkiem dostosowały. Ad 3. już się zaczęło "chwiać",

    W lecie 2005 każdy prepaid AFAIR miał już stawki nie przekraczające 0,80
    PLN/min. Zatem jak widać, komórki już wtedy "rządziły" ad. 3 i zaczynały
    "podgryzać" ad 2.

    2007 to Play a zatem początek zjazdu z podstawowymi stawkami w okolice
    0,49 PLN czyli początek końca konkurencyjności automatów ad 2.

    2009 to stawki 0,29 PLN/min. Teraz już ze względu na taktowanie nawet i
    ad 1) wygląda nieciekawie :-)

    BTW, coś mi się kojarzy, że gdy w 2005 w SS wprowadzono bezpakietową
    stawkę 0,24 PLN/min na stacjonarne, to na automatach pojawiły się
    reklamy "Z automatu rozmowy lokalne od 18 gr/min" - szkoda, że
    zapomnieli dodać 18 gr/min, minimum 40 gr" :-P

    Przemek

  • 20. Data: 2010-01-17 18:50:29
    Od: "op23" <o...@r...pl>

    Użytkownik "Przemysław Kowalik" <p...@A...pl>

> [...]
    > dzwonienia - nie ma podniesienia/odłożenia słuchawki na widły, tylko
    > trzeba naciskać jakieś dziwne przyciski po wybraniu numeru, czy żeby

    No to ta klapka powinna rozwiać dylematy