-
61. Data: 2009-08-18 20:12:02
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>
Jaroslaw Rafa pisze:
> Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower
Mało optymalny bo ma klawisze z boku. Szukaj raczej modeli z całym
sterowaniem od strony wyświetlacza lub dotykowym. Specjalnie dla
rowerów/motocykli Garmin ma całą linię urządzeń Zumo.
--
Adam Dybkowski
http://dybkowski.net/
Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.
-
62. Data: 2009-08-20 13:35:09
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki
<z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
a.com> wrote:
> Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
mozna sie solidnie rozpedzic... ;)
Mam jeszcze jedno pytanie:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
r...@a...krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/
-
63. Data: 2009-08-20 15:15:35
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Piotr Pitlab Laskowski" <p...@p...wp.pl>
> w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
> prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
> mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
> gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
> To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Typowa dioda krzemowa na spadek napięcia w kierunku przewodzenia wynoszacy
0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartości mogą trochę wzrosnąć z
prądem, zwłaszcza dla diód Shottkiego. Różnica to ok 0,4V.
Jeżeli dynamo daje kilkanaście do kilkudziesięciu woltów, to te 0,4V nie
mają istotnego znaczenia. Pedałując nie poczujesz różnicy.
Weź taki mostek jaki Ci będize pasował gabarytowo, musi mieć tylko
odpowednio duże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niż 200V.
--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl
-
64. Data: 2009-08-20 16:59:06
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Thu, 20 Aug 2009 17:15:35 +0200, Piotr Pitlab Laskowski napisał(a):
> Typowa dioda krzemowa na spadek napiecia w kierunku przewodzenia
> wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te warto?ci mog?
> troche wzrosn?ae z pr?dem, zw?aszcza dla diód Shottkiego. Ró?nica to ok
> 0,4V. Je?eli dynamo daje kilkana?cie do kilkudziesieciu woltów, to te
> 0,4V nie maj? istotnego znaczenia. Peda?uj?c nie poczujesz ró?nicy. WeOE
> taki mostek jaki Ci bedize pasowa? gabarytowo, musi mieae tylko
> odpowednio du?e napiecie pracy, najlepiej nie mniej ni? 200V.
Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :)
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
65. Data: 2009-08-20 17:16:48
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
>
> No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
> miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
> mozna sie solidnie rozpedzic... ;)
>
> Mam jeszcze jedno pytanie:
> w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
> prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
> mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
> gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
> To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
66. Data: 2009-08-20 17:18:02
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> Typowa dioda krzemowa na spadek napiecia w kierunku przewodzenia
>> wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te warto?ci mog?
>> troche wzrosn?ae z pr?dem, zw?aszcza dla diód Shottkiego. Ró?nica to ok
>> 0,4V. Je?eli dynamo daje kilkana?cie do kilkudziesieciu woltów, to te
>> 0,4V nie maj? istotnego znaczenia. Peda?uj?c nie poczujesz ró?nicy. WeOE
>> taki mostek jaki Ci bedize pasowa? gabarytowo, musi mieae tylko
>> odpowednio du?e napiecie pracy, najlepiej nie mniej ni? 200V.
> Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :)
Da kilka w szereg.
;-)
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
67. Data: 2009-08-20 21:58:31
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki
<z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
a.com> wrote:
> > A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
> > jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
> > wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
> > pojawic sie wysokie napiecie?
> A co ma być? Będzie dobrze.
> Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
No i pomierzylem.
Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.
Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
jakie?
A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma...
Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
r...@a...krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/
-
68. Data: 2009-08-20 22:30:59
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>> A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
>>> jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
>>> wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
>>> pojawic sie wysokie napiecie?
>
>> A co ma być? Będzie dobrze.
>
>> Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
>
> No i pomierzylem.
>
> Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
> obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
> km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
> predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
> gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
> pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
> pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
> ze mozna smialo ekstrapolowac...
> Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
> kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
> Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
> spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.
>
> Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
> jakie?
Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
Jeśli.
> A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
> czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
> roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
> obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
> wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
> wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma...
>
> Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
> obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
69. Data: 2009-08-20 22:52:48
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:58:31 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):
> Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
> obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona
> w km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
> predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
> gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
> pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
> pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec
> mysle ze mozna smialo ekstrapolowac...
> Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
> kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Zalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki
doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat,
to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne).
mierzyles RMS rozumiem?
> Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak
> to jakie?
Transil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka
pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila,
pamietaj ze to ma byc moc ciagla).
> A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic
> Schottky'ego czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie
> kilkanascie V to roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to
> oczywiste, tyle ze przy obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest
> pytanie czy ta roznica bedzie wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe
> dynama jest 6V, wiec jezeli na wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele
> nie ma...
Schottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia :) musisz dac z pewnym
zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
70. Data: 2009-08-21 05:38:24
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz <podroznik100@wytnij_wp.pl>
w odpowiedzi Zygmunt M. Zarzecki na post
news:h6dv4k$iqb$3@news.interia.pl z Wt 18 sie 2009 12:38:08 pisze co
nastepuje:
> Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
>
oj, jest ;)
--
o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl
,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,
(*)(*) - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski
www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw