-
1. Data: 2009-08-14 21:46:21
Temat: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>
Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
- kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
jakiś mostek prostowniczy...
Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
napięcia?
Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
r...@a...krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/
-
2. Data: 2009-08-14 22:13:45
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
Jaroslaw Rafa pisze:
> Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
> drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
> nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
>
> Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
> GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
> - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
> jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
> godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
> GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
> podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
> jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
> stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
> zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
> wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
> jakiś mostek prostowniczy...
> Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
> Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
> napięcia?
> Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
> zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
> Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.
Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
ustabilizowane.
Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
stałego.
Niestety bez miernika się nie obejdzie.
Są stabilizatory tzw. low dropout, które świetnie stabilizują napięcie,
przy jednoczesnym bardzo małym spadku napięcia na nich, rzędu 0.3V.
http://www.seguro.pl/sklep/?zobacz=2537&producent=
Możesz zlutować w pajęczynkę i zamknąć w pojemniczku po kliszy.
;-)
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
3. Data: 2009-08-14 22:57:11
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>
Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:
> Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Bez obciążenia to i 15V potrafi być.
> Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
> ustabilizowane.
> Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
> skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
> stałego.
Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu
przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z
powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie
mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.
--
Darek
-
4. Data: 2009-08-14 23:12:53
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>
In pl.misc.elektronika Dariusz K. Ładziak <l...@w...pdi.net> wrote:
> > Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
> > ustabilizowane.
> > Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
> > skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
> > stałego.
Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png ?
Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu
aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales.
> Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu
> przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z
> powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie
> mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.
Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany,
ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych
parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego
wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral...
A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien
sobie poradzic?
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
r...@a...krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/
-
5. Data: 2009-08-15 06:35:31
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: anu <p...@g...com>
Nie pamiętam w jakim dziale dokładnie, ale tu ktoś pokazywał gotową
ładowarkę na dynamo- konstrukcja własna, ale sprzedawana również w
przystępnej cenie.
http://www.podrozerowerowe.info/index.php
-
6. Data: 2009-08-15 06:39:49
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: anu <p...@g...com>
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii
-
7. Data: 2009-08-15 08:56:48
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>
Dnia 15.08.2009 08:39 użytkownik anu napisał :
> słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
> kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
> wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii
Wiedzieć czemu, po to żeby był lekki i mały. Po co miałby być zasilany
bateriami (domyślam się, że chodzi o akumulatory AA zamiast wbudowanego)?
--
http://miki.menek.one.pl m...@m...one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846
-
8. Data: 2009-08-15 08:59:47
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>
Dnia 14.08.2009 23:46 użytkownik Jaroslaw Rafa napisał :
> Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
> drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
> nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
>
> Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
> GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
> - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
> jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
> godzin.
Trochę z innej strony - czy warto się w coś takiego bawić? Czy taka
samochodowa nawigacja wytrzyma wstrząsy, zapylenie czy wreszcie wilgoć i
błoto?
--
http://miki.menek.one.pl m...@m...one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846
-
9. Data: 2009-08-15 10:12:37
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Zbych <a...@o...pl>
Dariusz K. Ładziak pisze:
> Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:
>
>> Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
>
> Bez obciążenia to i 15V potrafi być.
>
Kawał czasu temu, ktoś wrzucał na grupę link do pomiarów ch-ki
prądowo/napięciowej dynama przy różnych prędkościach. Z tego co
pamiętam, to nieobciążone dynamo potrafiło dać kilkadziesiąt woltów p-p
i bliżej mu było do źródła prądowego (duża rezystancja wyjściowa) niż
napięciowego. Proste układy ze stabilizatorem low-drop, traktował bym
raczej w kategorii żartu niż poważnej propozycji.
Link do pomiarów:
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,
ale kto by tak pieknie gwizdal...
-
10. Data: 2009-08-15 10:44:04
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "kk" <...@...pl>
> Trochę z innej strony - czy warto się w coś takiego bawić? Czy taka
> samochodowa nawigacja wytrzyma wstrząsy, zapylenie czy wreszcie wilgoć i
> błoto?
Też się podłączę.
Uważam , że warto - są wersje nawigacji odporne na błoto i wodę - do
warunków polowych.
Zawsze pozostaje problem - z czego to naładować.
Można np. zabrać ze sobą baterie słoneczne i zamówić pogodę.
Ale jadąc rowerem przecież można doładować z dynama.
Potrzebna jest tylko dobrze pomyślana przetwornica.
Może należy tu myśleć w kategorii nie zasialania online ale doładowania
baterii.
Problem napewno da się rozwiązać pomimo rzucanych kłód pod koła roweru.
Pozdrawiam